lördag 3 oktober 2009

SKOGSPROMENAD 3 OKT.


























































































När jag vaknade i morse var det - 5 grader , och jättefint ute. Allt lite frostbitet, och vitt .

Fick genast lust att gå ut i skogen med hundarna. Men på nåt bra ställe där jag kan släppa alla samtidigt. Ohl-Gha är inga problem , Tyrah kommer genast på inkallning, (läs vissling). Men så har vi Dora som jag inte litar på så där 100 , och i och med det är hon sällan lös. Vilket jag tycker är så tråkigt.

Dora är en alldeles för självständig tik, ingen follower direkt. Men samtidigt älskar hon ju oss , sin flock.
Sen att jag tränat henne i blodspår eftersök , älg och råddjur, gör ju henne lite mer utmanande i älgskogen.

Nå ja vi packade in oss i Chryslern och for upp i Sifferboskogarna. Hittade en grusväg med vägbom . Den såg bra ut. Inga större vattendrag, inga bilar , inget bara skog.

Jag släppte Ohl-Gha och Hollie först, sen Tyrah . Dora fick gå kopplad, men så hon drog..
Då gjorde jag det ,kopplade loss henne. Och så bra det gick , Dora gick med flocken hela tiden, men ja visst hon gjorde nån liten avstickare , inom synhåll.
Tänkte att sticker hon , har jag hela dan att vänta ut henne...

Gick till vägen slutade med en vändplan , Dora sprang in i den täta granskogen. Och man vet ju vad som kan stå där !! Men det gick bra , hon kom utskuttandes , man såg hennes lycka i ögonen. Jag får vara lös , jag med !!

Sen vände vi och gick samma grusväg tillbaka. Dora höll längre och längre avstånd.
Först in i skogen , och jag vet att det inte är nån ide att stå och ropa , för en Chowe kan va stendöv..

Fortsatte mot bilen , och vips skuttade hon upp framför oss. Men sen drog hon igen.
Jag sa - Åka bil , vilket hon struntade i , och sprang över vägen och bort från oss.

Äh sa, jag vi åker. Så vi hoppade in i bilen och jag hann åka 5 meter , när en Dora kom till passagerarsidan , och hoppade in i bilen.. Så fick hon åka i framsätet hem istället för bak i buren. Gissa vem som va mallig !!

Inga kommentarer: