onsdag 14 oktober 2009

Cystisk endometriehyperplasi

























TEXT HITTAD PÅ NÄTET (AGRIA)

En sjukdom som cystisk endometriehyperplasi (CEH) utvecklas som en konsekvens av progesteronets inverkan på slemhinnan vid varje tillfälle som tiken löper. I en livmoder med CEH finns cystiskt utvidgade körtlar som anses vara en onormal förändring och miljön är en bra grogrund för bakterietillväxt och senare livmoderinflammation. CEH är vanligare hos medelålders och äldre tikar som hunnit löpa några gånger och är ofta kombinerat med mucometra (mucus=trögflytande slem) eller hydrometra (hydro=mer tunnflytande, vattenlik vätska). Vissa tikar med CEH/mucometra kan ibland uppvisa kliniska symtom som är svåra att skilja från tikar med pyometra, fastän de inte har någon infektion med bakterier i livmodern som vid pyometra, och vanligen inte lika allvarlig påverkan på allmäntillståndet. Diagnosen ställs med ultraljud eller röntgen i kombination med blodprovsundersökning. Tikar med CEH blir i regel inte dräktiga eftersom miljön inte är så gynnsam för foster att växa i. Det finns idag ingen lämplig behandling för CEH utan i regel avlägsnas livmodern och äggstockarna kirurgiskt ..



Vet, Marie Granar på Falu Djursjukhus konstaterade idag att Dora har cystor på livmodern ,via ultraljud , och därav att hon kastat sin kull , som var väntad till den 20 okt.

Vet Granar skulle kontakta en till veterinär som var mer kunnig på detta , och höra av sig på telefon. Så nu är det ännu mera tankar och frågor.
Jag skulle vara extra observant vid kommande löp.

Kommer jag aldrig få en Dora valpkull ? Kan man ta bort cystorna ? Eller måste Dora bli så pass dålig innan vi kan agera ? Chowen är som sagt en mycket tålig ras med hög smärttröskel, och skulle inte förvåna mig det minsta om det huxflux bli akut operation. När hon inte står ut längre , OM cystorna ska va kvar i hennes livmoder..

Min högsta önskan just nu, är att de går att ta bort , och vi kan prova en parning till. Människor skrapar man ju !

Jag är ju ändå glad att det inte är en värre sjukdom som uppdagades i Dora.Men känner stor sorg , om hon inte kan paras mer , och få en kull. En annars Frisk Friröntgad vacker Chowe , med underbart temperament.

Jag vill ju hellre ha henne vid liv i många år till , om jag då även måste inse att jag inte får några Doravalpar att gå vidare med , och ha hennes linjer i min Kennel.
Min vackra trygga starka Dora. Jag Älskar Dig Doran !!

Jag sa till idag om hennes tidigare sövningar, där hennes uppvaknande varit ett helvete,, skällande gnällande orolig , icke kontaktbar ..
Fick idag ett medel utan Plegacil , och det funkade .. Ingen snetändning i dag..

1 kommentar:

Jane Hagström sa...

Nej men ÅH!

Åh, vad tråkigt! Känner verkligen med dig. Är detta inte typiskt. Man meriterar hundarna och ger dem ALLT för att det skall bli så bra som möjligt när man ev. skall para.... Man har framtidsplaner i flera år utstakat... medans grannens 4 vägs x-ning parar sig med den andra grannens blandras... och får valpar.

Nej, usch och fy så orättvist. Ge Dora en stor styrkekram från mig så hoppas jag att det löser sig. Kram även på dig Sara!