tisdag 19 januari 2010

CHERRY EYE









































Lilla Doris fick ett Cherry eye i helgen , jag ringde till Falu Djursjukhus, och vi bestämde att jag skulle ha i salva i hennes öga under helgen, och sen få komma måndag morgon till veterinär.
Vet. Marie Granar , log när hon såg mig ( Va hon igen !!, tänkte hon väl när hon såg mig ) )
- Men vad är det här ? undrade hon..
- Ja ingen Chowe iaf =) sa jag.

Doris fick bedövningssalva i ögat, så försökte Marie trycka ner "det" igen , men det pluppade upp.. Så det bidde operation. Man sätter den inflammerade körteln på plats och syr sen fast den där under.. Hua ögon är ju så känsliga.

Jag åkte och jobbade lite på CG , fick hämta Doris kl 15.00.
Doris var fortfarande svullen , men såg genast bättre ut.
Nytt recept, och ny salva..
Jag har heela mitt tvättställ fullt i piller salvor,och spray, som hundarna ska ha varje dag.
Lite av en parodi, känner nästan att jag inte vågar säga längre vad som händer här hemma , hypokondriker ?? Lägg till fattig också. Gick på 2264:- plus medicin, i går.

Så nu ska Doris ha droppar Terracortril m, polymyxin B 3 ggr om dan..Tyrah ska ha sina droppar/salva och piller, samt spray på pälsen. Har jag glömt nåt ?

OBS !! ALLA NI TILLFÄLLIGA BESÖKARE PÅ MIN BLOGG ,, ALLA HAR DET INTE SÅ HÄR !!
//SARA

lördag 16 januari 2010

2 TIMMARS PROMENAD





































Äntligen kunde vi ta en avslappad promenad , efter veckor av väldig kyla hos oss. Hundarna fick strosa lukta och sniffa på alla snöhögar genom byn. Jag tog alla 5 på en gång. Det går rätt så bra så länge som vi travar på, men ska man stanna och prata med nån eller nåt,, då blir det trassel på en gång.

Så är det två läderkoppel, på Hollie och Doris, de blir som tuggummisega remmar runt de tre nylonkoppel som chowarna har. Och alla vet ju hur det är att ha en valp runt benen..Runt runt runt..När vi kom hem blev det kloklippning.

Sen visade Tyrah hur mycket hon älskar snön, rullade, gned och åt snö.. Hon har varit ute i 7 timmar, fick lov att locka in henne nu med lite mat, och köttbulle med cortisontabletter i ( fast de vet hon ju inte )så lite salva i ögonen igen..

Jon kom hem efter en dag i verkstaden , (ombesiktning på Chryslern,) med en bukett vackra blommor..

onsdag 13 januari 2010

VACKRA VINTER I DALOM










































































Ja det har varit kallt i flera veckor nu,, jä..ligt kallt , - 30*C , så vi har eldat i kaminen från morgon till kväll hur länge som helst känns det som. Så i dag var det riktigt varmt, bara -15*C .
När jag åker i bilen ser jag ofta vackra vyer jag vill fotografera. Men då är man ju oftast på väg till jobbet, och då har jag ju inte systemkameran med. Så i dag kom jag hem vid lunch, slängde i mig mat, packade ner kameran, och åkte i väg.

Men, de vägar jag brukar åka på, var ju inte plogade, så jag fick pulsa mig fram, och gå i gamla fotspår, för att komma något så nära, för att fotografera.

Är inte helt nöjd, men visar ändå våra vackra vinterskapelser i naturen.

NYA RÅD..















Så har jag pratat med Falu Djursjukhus Marianne Mellgren vet, specialist på hudsjukdomar på hund. Efter Tyrah´s senaste besök med sin , allergiska reaktion ?? på ögonen.

Det kan vara så att hon överreagerade på sitt allergivaccin , så nu ska jag göra ett uppehåll i 6-8 veckor med vaccinerandet hemma. Sen ska jag fortsätta där vi slutade. Blir det samma tokiga resultat igen , kommer troligtvis cortison sättas in i stället.

Tyrah mår ju bättre nu , utomhus. Det har varit kallt och hon har inte kliat sig alls.
Så det som är viktigt nu är ju inomhusallergierna.
Ja ni kan själva läsa vad som kan/ska göras vid allergihunds skötsel.
Fick följande mail:



Hej Sara här kommer lite råd då

mvh Marianne Mellgren, leg vetspec hudsjukdomar hund och katt

Tyrah har fått diagnosen Atopisk dermatit

Atopi är en medfödd, genetisk sjukdom där hunden gör för mycket IgE eller IgGd (immunglobuliner) mot allergener i omgivningen. Allergiska lidanden kan som regel inte botas, bara lindras.

Tillståndet blir värre med åren och man måste lära sig att leva på bästa sätt med detta.

Hundens besvär kan kontrolleras med en kombination av alla punkterna på listan nedan. Att bara göra en sak är inte tillräckligt. Patienten måste följas upp med jämna mellanrum. Atopiker bör inte användas i avel. En lyckad atopibehandling kräver en motiverad ägare.

Kombinationsbehandling

1

Undvik kontakt med allergenerna som hunden reagerar på enligt allergitesten, så långt det går.

Husdammskvalster:

Undvik att ha hunden i sovrummet, i sängen eller på heltäckningsmattor. Den bör ligga på en madrass med tätt, fast underlag eller på en "Biabädd". Bädden bör torkas av med en fuktig trasa en gång per dag. Dammsugaren bör ha ett kvalsterfilter.

Förrådskvalster:

Trivs i fuktiga rum som badrum och tvättstuga, samt bland matvaror och foder. De kan hittas i fodersäckar som står öppna en period. Kan hindras genom att stänga säcken med klädnpor. Om man använder fodertunna måste den skuras ren med ex klorin mellan säckarna. Bättre att sätta ner hela säcken o stänga den!

Pollen:

Ta reda på vilka växter och träd som finns i hundens omgivning. Försök att undvika dessa områden under pollensäsongen (träd på våren, gräs på sommaren, ogräs/örter på hösten)

Gräsmattan skall hållas kortklippt och hunden skall hållas inne när gräset klipps. Hunden duschas efter promenad genom vegetaionen. Håll djuret inne tidigt på morgonen och sent på eftermiddagen under den värsta pollensäsongen.

2

Badbehandling

Bada 1 - 2 ggr/vecka i ett milt hypoallergen schampo t ex Duoxo lindra. Det skall alltid användas en balsam efter badningen om man inte använder detta schampo. Fuktighetsspray (t ex Humilac eller Malacetic) kan också användas direkt på pälsen och masseras in i huden utan att bada (när man har dåligt med tid). Föreligger hudförändingar kan veterinären föreslå andra special schampon. Vid bakterier skall Duoxu klorhexidinschampo användas och vid jästsvamp ex Malacetic

3

Hyposensibilisering

Detta är en typ av vaccinationsbehandling för att göra hunden mindre känslig för de allergener den inte tål. Detta är den bästa allergibehandlingen. (måste beställas av veterinär)

4

Klådstillande mediciner

Man kan pröva med antihistaminer först, men en genomgång av studier visar att de ofta ger liten effekt. Om klådan i perioder inte låter sig kontrolleras får man finna sig i att bruka låga doser prednisolon (cortison). Prednisolon kan brukas tillsammans med antihistaminer. Dosen på prednisolon bör inte vara högre än 0,2 - 0,4 mg/kg varannan dag. Andra klåddämpande mediciner som kan vara aktuella är ciklosporin. Det är viktigt att ha god kontroll på klådan hela tiden. SLUTA INTE med behandlingen när hunden inte kliar sig, men fortsätt med lägsta möjliga dos.

5

Kosttillskott

Omega-3 fettsyror t ex Dr Baddakys fiskolja eller foder som innehåller detta (t ex Royal Canins skin support, Specifik, Hill's JD eller DD lax och ris) kan dämpa klådan och anses som en viktig tillskottsbehandling. Omega-3 fettsyror förbättrar hudbarriären och ger en blank päls. Bäst reslutat ses vid högre dosering.

 

6

Foder

Många atopiker kan också reagera på foderbeståndsdelar. En eliminationsdiet skall ha gjorts och man bör hålla sig till ett kvalitetsfoder. Undvik bruk av tuggben, torrfisk, grisöron och hundgodis.

7

Övrigt

I perioder då sjukdomen blossar upp måste veterinären kontrollera patienten. Sekundära infektioner med stafylokocker eller jästsvamp (Malassezia) förekommer ofta hos atopikerna. Sådana infektioner ökar klådan.

Glöm inte att psykiskt välbefinnande är lika viktigt för gunden som för människan. Regelbunden motion anpassat till hundes behov ger bättre immunitet.

Du som deltar vid utställningar, prover och tävlingar är skyldig att känna till det Nationella dopingreglementet. I samband med vissa sjukdomar ger vi medicinska preparat som oftast innefattas av detta reglemente.

Information om vilka preparat vi gett ditt djur, ges vid förfrågan från dig som djurägare.

måndag 11 januari 2010

SER IGEN





























Återbesök med Tyrah i dag, till Djurkliniken i Borlänge som nu ägs av Falu Djursjukhus.
Vi skulle ta bort stygn på Tyrah. Vi träffade Marie Granar igen, de har olika dagar på de två djursjukhusen.

Tyrah förstod väl att det var nåt "läskigt" igen när vi kom dit. Hennes reaktion på det är att släppa lite analsäckar ,, *håll för näsan*

Nåja det gick bra att ta bort stygnen , och genast gick Tyrah svans igång. Vilken lycka för henne att se igen efter 4 dagars mörker. Vi ska fortsätta med cortison salvor och gel i ögonen, fick lite mer utskrivet som jag genast hämtade ut på Apoteket.

När vi kom hem släppte jag Tyrah i trädgår´n , där hon hade tokrace i en timme. Överlycklig , jag kan ju bara tänka mig. Hon gick genast till "Nr 2 hörnan" sen va det chowerace kan jag lova.

Hann knappt med att fotografera henne, hon liksom slängde sig mot mig ... Hoppade jämfota , och busade. De andra blev lika glada , av att se henne halvgalen.
När de andra gick in fortsatte hon ha glädjerus. Jag fick gå ut och locka in henne med köttbullar.. Min älskade lilla Blå..

fredag 8 januari 2010

SAKTA FRAMÅT



















































Tyrah tar sig fram sakta, och med hjälp av de andra hundarna. Det är ju tur att hon vet hur det ser ut här inne. Hon går sakta efter väggarna, och känner sig fram. Jag hjälper henne förstås.
Hundmatskål och extra vattenskål i hallen där hon tycker om att ligga. Rastning ute i hundgården sker med koppel, så hon känner stöd från mig. Jag går de stigar hon brukar gå själv annars. Så går hon efter staketet , som hon brukar.

Man kan inte se hennes ögon, det är tredje blinkhinnan som är uppsydd. Så naturligtvis ser inte Tyrah nånting nu. Hon har krage på sig , om hon får för sig att klia i ögonen. Så har vi ögonsalva ögongele´samt cortisontabletter som ger jag henne. Och den uppblåsbara kragen, är helt suverän.

torsdag 7 januari 2010

VILKEN KÄNSLA


























Efter en jobbig natt , åkte vi till Falu Djursjukhus med Tyrah. Hade inga stora förhoppningar om att det skulle gå bra. Jag mådde illa , hade ont i magen och allt sånt där när man fasar inför något.
Att se sin hund knipa med sina ögon, och inte se något, det är hjärtskärande.
Och jag fick inte "upp" dem heller, när jag försökte få in lite ögonsalva. (Och ögonsalvan jag hade på recept finns inte att tillgå på Apoteket, tidigast i feb. Typiskt! )

Vi kom i tid och fick genast gå in på ett besöksrum, där sköterskan tog våra uppgifter om Tyrah. Jag ringde Folksam i morse för att kolla om försäkringen skulle täcka. Skit samma jag hade betalat ändå. Frågade sen igen om Sköterskan kunde faxa och fråga om försäkringen ev. täckte dagens besök , ifall det skulle tillkomma komplikationer. Man vet aldrig. Folksam har aldrig krånglat för min del. Men det är ändå skönt att veta om det regleras på Djursjukhuset vid betalning.

Jag var lite misstänksam för det står om Tyrah´s entropion i första journalen.Och vid mitt sista samtal med skaderegleringen , skulle jag inte få ut mer på det som framkommit på senaste Veterinärbesöket.
Sköterskan hjälpte till och formulerade dagens skadeanmälan, till vår fördel.

Vet Marie Granar ögonspecialist, undersökte Tyrah´s ögon , med visst Chowemotstånd. Hon droppade i bedövningsdroppar, och konstaterade att vi kunde sätta stygn och lyfta all svullen hud runt Tyrah´s ögon. Det var små skador på hornhinnorna, men ingen fara för hennes ögon.

Trodde inte det var sant, att vi skulle få höra "ljuv musik" . Hade ställt in mig på att få höra att det var för sent och att det inte fanns nåt att göra. Och i och med Tyrah´s allergier och alla tester och prover hon genomgått så har jag bestämt att hon inte ska lida mer, hon ska ha livskvalitet.

Vilken lättnad, de tog Tyrah direkt på operation , sövde henne och sydde upp ögonen. Jag och Cemonia, som ville va med i dag , åkte och jobbade några timmar innan vi hämtade vår lilla Blå =)

Tänk att det kan kännas så underbart att se sin hund komma lunkandes i korridoren, hon såg ingenting, men svansen började gå när jag sa hennes namn..
På måndag ska vi på återbesök och ta ur stygnen. Har Lubrithal och Fucitalmic salva samt Prednisolontabletter att sköta om henne med.
Immunterapivaccinet ska göra ett uppehåll nu , under hennes läkning.

Och vår kärlek till henne hoppas jag hon känner och att den hjälper henne läka.
//Sara 2000:- fattigare , men otroligt lycklig.