fredag 7 november 2008

DORA VA HÅLLER DU PÅ MED ?


DORA SLICKAR SIG OM MUNNEN

Så har den här veckan gått, fortare än fort. Och det blev inget "riktigt" löp. Det va bloddropppar på golvet, och i smulan.En dag. Hurra.. eller vad ska jag säga ? Då kanske det blir ett riktigt löp i alla fall i Januari, eller därikring.
Jag har suttit med avelsdata, och faktiskt återkommit till en hane, jag gillar utseendemässigt samt, att han är den friskaste av alla Chowar ägaren ägt.
Inavelsgraden hamnar på 0 , noll , zero, nada, fatta ! En "öppen hane med ben "
så håll i hatten gott folk.
Nu längtar jag till att få åka och hälsa på Helene i Nyhammar ,Kennel Kringelmyras som har en kull som är 5 veckor nu.En osåld valp, en Blå hane. Snacka om puss-kalas ; ) med alla hennes små puppisar.
Ohl-Gha ser lika stor ut som Dora nu, mycket päls men häftigt ändå. Ohl-Ghisen som jag kallar henne ofta, älskar att mysa, hon naggas lika som Dora när hon gosar.
Ohl-Gha väger 14,4 kg 5 månader gammal, Dora ligger på 25 kg, och Hollie på 10,4 kg.
Så man har ca 50 kg i koppel på promenad för tillfället.
Jag kan stå på jobbet och bara längta hem till mina hundar, precis som man känner för sina barn eller barnbarn.
När jag ser på tv, så vill alla tjejerna komma upp i soffan.
Ohl-Gha ska ligga närmast mitt ansikte, Hollie i mitten och Dora vid fötterna. Snacka om va skönt såna är kyliga kvällar..........
På tal om kyliga kvällar, om en månad ligger jag på playan i SOLEN ¤ det enda jag kommer att sakna är mina hundar, som Jonte min son kommer att ta hand om här hemmma.
Ha en skön helg !

söndag 2 november 2008

HÄXFESTEN AVKLARAD







Ja då har årets Häxfest i Sifferbo avklarats. Det kom en massa roliga figurer hit i går kväll, Häxor förstås ÖversteHäxan (jag) Häx-Pia Häx-Bettan Häx-Moniqe Häx-Lillan En Fallen Angel (Malin) Olyckan Anna och en söt Nyckelpiga (Lotta)
Vi började med Orange dryck, när vi inväntade Bettan. När hon kommit hit så drog vi ut på Byn. He he ,,
Spökade lite för grannen, liftade med bilarna som kom körandes ( men ingen stannade)
Och spelade Borlängespelet på gatan, med tärning på backen.Och kunde man inte svaret, fick alla lov att dricka lite blod..
När vi kom in igen så började vi laga mat Indonesisk Kycklinggryta ,med Limegrön Risoni. Alla hjälptes åt så det gick såå bra.
Alla häxorna va törstiga efter promenaden, så det gick en hel del.. Vi käkade och sen hade vi en Musiktävling. Jag hade förberett på datorn. Så spelade jag en låt och en av dem fick ha hörlurar och nynna låten, tills de andra lyckades klura ut rätt låt. Inte så lätt alla gånger .. Sen fick vi uppvisning av de hurtiga i gänget.
Sen rockade vi loss på köksgolvet natten lång.Nån låg på golvet och rockade ordenligt.
Jag fick jättefina blommor, och en Hokus-Pokus lykta Tusen Tack allihop.
Hoppas ni hade lika trevligt som jag..
Puss o Kram till er Kartongstaplare.

torsdag 30 oktober 2008

HAPPY HALLOWEEN


BUS ELLER GODIS ?

onsdag 29 oktober 2008

NÄ JAG BLIR GALEN


DORA MIN ÄLSKLING SOM PUPPE,
Nä men va är det här,,, Dora löper NU ?!!! Jäklars skit, men det verkar som Hollie drog i gång hennes löp för tidigt. Hollie har precis löpt klart, och tikar kan dra i gång varann gällande detta.
Så nu är mina planer kattskit igen.. Parar jag nu ( har inte ens klar med vilken hane ,, Jo det ÄR sant ) kommer det valpar i början på januari. Jag vill ju ha vår o sommarvalpar, som jag alltid haft i min tidigare uppfödning fast med Cocker Spaniels.
Dels är enklare, och man kan va ledig mer under valparnas uppväxt. Och valpköpare tycker det är trevligare och enklare med sommarvalpar.
Och med tanke på alla kullar som finns just nu, så lockar det inte så värst med en kull efter nyår.
Jag vill ju ha de bästa förutsättningarna för mina valpar valpköpare och för Dora förstås.
Suttit med avelsdata och "provparat" massor men nog sjutton är det nån som är släkt i stamtavlorna.. Lägst 0,8 %
Fast jag kommer inte på alla namn nu heller, *tilt* på tänkbara vackra friska hanar.
Jag har dragit några nitlotter tydligen,och det är ju katastrof att inte vara seriös och berätta om ev, fel på sin hund, som sedan nedärvs negativt på hela rasens bekostnad, i framtida kullar.
En del ägare skriver ju ut reg, nr på hemsidan ; ) inte alla dessvärre.
Och söka på namn på utrikiska,, jo du rena grekiskan alltihop.
Dora min älskade Dora, så du krånglar till det för sin matte just nu..
Men kanske man ska lägga det på hyllan, så kanske allt klarnar längre fram.
Måste leta reda på lite utställningskataloger, så kankse HAN finns där ; )
Åh va jag längtar efter små puppisar, de fattar ni väl när ni ser bilden där uppe
AMOR VINCIT OMNIA

måndag 27 oktober 2008

RALLYBRUDAR



DORA VÄNTAR O VÄNTAR,, TILL HELGEN

Vi är 6 tjejer som ska gå och se filmen ikväll. Det är kul att gå på bio men man gör det så sällan.
Cemonia har ju höstlov, och är väl en bra start på veckan.
Det blev lite party i helgen , jag var lite här och lite där ; ) Tack Anna !
Vi var till "clas i sjön" i lördags och handlade lite mer prylar till tv-rummet. Tv Hänger ju på väggen nu, och jag hatar sladdar, men nu har vi köpt såna där lister som håller i hop och gömmer dem lite iaf..
Mina jobbkompisar som kommer på häxfesten nu på lördag, tyckte att vi skuklle ta in tvn till köket.. Jaha vem orkar hålla den då ? Äh vi får plasta in väggarna istället.
Babsan drar ju till Fjollträsk och sviker oss andra.
-Vem ska nu sila vinet i chipsskålen ?
De får komma hit redan på em, så vi får ut och spöka lite i byn. Måste kolla över min rekvisita, måste nog kompletteras lite.Nä nu måste här sättas fart,, en skön promenad med hundarna väntar..
Och sen bio.
Vi hörs

fredag 24 oktober 2008

FREDAG IGEN


Hoppas jag inte har avskräckt er från att besöka min blogg, efter förra inlägget :o
Nu är det fredag igen, vi ska äta lite gott och njuta av ledigheten.
Jon håller på och snickrar fast sista brädan på huset, där det ev, va fuktskadat men det va snustorrt där.. Så nu finns ny isolering, och väggen är hel igen.
Vi ska fixa klart tv-rummet i morgon.Nån hylla till dekodern bl,a,
Måste ju va snyggt när alla Häxorna kommer nästa lördag, Jo jag ska ha Häxfest med/ för mina jobbarkompisar. Nån som har nåt kul/jäkelskap att tipsa om MAILA MIG !!
Vi ska börja kl 16,, så jag har tänkt en runda i byn innan det blir mörkt.
Sen blir det middag, och troligtvis Bowling framåt midnatt, som sist,, Shit va kul det va,, finns att läsa i bloggen i våras nån gång..Jag fick ju ett signerat stort foto med Carola i present,,,,,,,,,,,,,, Jo jag ,, finns ingen som har en sån röst som hennne.
Men jag ska ju gå och se Petra Kvännå och Nanna ( som sjungit med E-type i många år )
om några veckor på Flying i Blge. Ojojoj antar ståpäls hela den kvällen för Fru Axelsson ...
BILDEN = JON PÅ FIRMAFEST,, MED DORA´S HÅR FASTKLISTRAT O MÅLAT PÅ HUVET
Petra va ju hit för några veckor sen ; ) och hämtade en förstärkare, och hälsade på mina hundar.
Jag ska sälja min LILA Mobil Sony Ericsson W3801 , köpt i juni i år, alla tillbehör ligger ouppackade i kartong. Jag har köpt en annan LILA mobil.
Kvitto finns förstås,, nypris 1795 :- på Elgiganten,, Lägg ett bud lägst 1000:-
Ej låst..

onsdag 22 oktober 2008

LIM-MÅL









Je a länje tänk skriv ejn blogg på Lim-mål.Hä e junt sö ofta man språk hä me nön jäne´. Göbbin fåtto ju int öllt je sä, sö hä ju ingin stär ide a spåk men.
Je a just språk me bror min , han add vont i fätton slickin halspörre, hä e int a lejtsa me. Ja add slik fe ä par år sia. Djävlar va vont ä jär.
Je va te ejn slickin da döktor je me, men fan häckä stegg skoer ä va.Je ga fan i e.
Je kjäft nö ilägg på bua iställe, hä jäck lik bra tru je sogt.
Idag e ä ossdag att, vickon ga sö fort , man hinn int me.
Vejt du , öm firtifirö dager set je på plane te ejt riktigt finnt lond. Me pålmer o vite stronder, du jät go mat dreck ej öl å baro a e gött nö vickur.
Ve kommat mondain inna julafton , lagum trejt.
Je add jänna stonnt da nör dager te.Ä enda je sakne ma je e da e hondon. Va satt på balkonjin fer åre på julafton tru je ä va, och fonder på hän ve sköll hett på fe a stan kvar. Man sköll hett på nå smart sätt sö man kan vä da ma vintern.
Ve val rinje a få ej ti a få spruton att, öm ve ta o ejn gång te , sö a ve rejjsa i tjuggu år te.Då val ve pass på a rejsa.
Je vort buin på go mat idag, mett å dag ringd o Ulla-Bella å onders öm je va hongrö.
Je va ju redon ne da, sö sjölvklart. Hä va ejt tag se je råkt o, få sjå öm o kom jåt te halin. Hä sköll vä role fe hä va long sia.
No vill je sjå ejn massa kommentarer.. fe je håppos att er a läst ölltihop.
Öll bildon e fro Lima, ejn äll ar sammanhange er få fondra sjölv.
Öm er onders ivi nöron kan du skriv hä, er viet har.
//" SKÅLMO" - SARA JE A FEJ NAMNE FRO FLEIJR HÖLL I SLÄKTA