fredag 12 november 2010

SNÖ






Så har vi äntligen fått snö, hundarna älskar snö ! Jag får knappt in dem. Lille Charlie ( "lille å lille" )tycker om snö han med, men det är kanske "inbyggt" hos Chow Chow , oavsett vilket land de kommer ifrån.
Nu längtar jag efter att få ta fram alla Segebadenpulkor, och låta hundarna dra längs Bygattu. Doris får väl ta över Tyrah´s pulka nu.
Charlie får jag väl sätta i en pulka, så kan han sitta där och fundera, som tjuren Ferdinand, för han är en "funderare" , min lille Grek.

onsdag 10 november 2010

TYRAH


Nu är min Älskade lilla Blå hemma hos oss igen

måndag 8 november 2010

CHARLIE I SKOGEN

Vi åkte till skogen i går, lite kallt men fint. Charlie växer så det knakar, 21 kg nu och använder redan "vuxensele"
Han ville gärna springa lite lös, men fick faktiskt ta det lugnt och vara kopplad. Han är en riktig gobit !!

lördag 6 november 2010

fredag 5 november 2010

MINNESLUNDEN




Har gjort i ordning Tyrah´s minneslund i dag

onsdag 3 november 2010

TYRAH , MIN ÄNGEL








Sorgen är fruktansvärd. Hur f-n kan det vara så orättvist ? Att behöva låta sin bästa vän somna in endast 2 år gammal. Tyrah var den glada Chowetjejen som hoppade jämfota av glädje, när vi kom hem. Va hon ute så skällde hon gällt, sitt glädjeskall.
Ofta naggades du för att visa din kärlek. Din enorma plym till svans vaggade alltid.
Tyrah, jag vill inte ha det så här ! Jag gjorde allt jag kunde för dig, och ändå slutade det så här.

Vem ska nu dra din pulka i vinter, du drog den med stolthet och glädje. Min älskade "lilla Blå" Starkt som en oxe, drog du din pulka galant efter bygattu. Du visste precis hur man skulle gå, efter vägkanten.

Du fick alltid beröm hos veterinärer, att du var så snäll. Du satt stilla oavsett prover och stick i din kropp.
I skogen sprang du alltid ihop med flocken, du vallade oss, sprang fram och tillbaks för att kolla oss alla i flocken. Du visade sån glädje, när du fick springa lös i skog och mark.
Våran sista tur tillsammans i skogen, var det lite is och frost, sånt väder du trivdes bäst i. Du sprang över stock och sten, fast du såg så dåligt.
Du hittade ett fryst vattenhål , som du och Ohl-Gha sörplade vatten ifrån.

Förra vintern var du mer ute än inne, rullade dig i snön och bara älskade snön.
Jag med Tyrah, för din skull. Jag såg att du mådde mycket bättre, och jag fasade för våren, som skulle innebära pollen och växter du ej tålde.
Du fick inte ens vara ute om nån klippte gräsmattan, pga allergin, utan då var vi inne. Din husse rakade ner dig, för att du skulle få det lite skönare.

Vi brukade ligga och mysa på golvet, för du ville aldrig vara i soffan. Dina små mjuka öron, dina tjocka läppar som jag pussade på, din enorma benstomme med sin mjuka päls masserade jag ofta.
På kvällen brukade du ligga på rygg, på din plats vid altandörren i köket, så jag fick klappa din goa mage, och så pussades vi Go natt.Ingen annan fick göra så.
Jag skulle ge allt för att få dig tillbaka, levande frisk och glad.
I dag regnar det ute, såsom i mina ögon vill det inte sluta "regna"
Det är tyst och tomt utan dig här hemma, saknaden är enorm efter dig min "lilla Blå"
Kärlek till dig, min vackra änglahund.......

måndag 1 november 2010

SOV GOTT TYRAH


TYRAH HAR HOPPAT ÖVER TILL ANDRA SIDAN NU









Tyrah har fått somna in, efter kämpat mot sin allergi med både immunterapi och cortison.
Vi åkte till Falu Djursjukhus där vi fick sitta i ett nedsläckt rum med tänt ljus.
Tyrah fick först en lugnande spruta, som gjorde henne dåsig, jag satt med henne på golvet och pratade med henne och masserade hennes kropp. Pussade hennes underbara tjocka läppar och , talade om för henne att hon skulle sova en stund, och sen komma hem till oss igen.

Tyrah ska kremeras och få en fin urna med sitt namn på. Hon ska ligga i hundgården på sin favoritplats.
Jag saknar henne så....tårarna vill inte sluta.

Tänk när jag såg henne på bild första gången, så liten och såå söt , därav "min lilla blå" som jag alltid kallat henne. Fast i kilo va hon störst som vuxen =)
Jag misstänkte att nåt inte stämde under hennes uppväxt.
Jag krävde en noggrann undersökning av henne på Falu Djursjukhus i samband med HD AD röntgen..
Och det visade att Tyrah var superallergisk, mot nästan allt i sin omgivning, sommar som vinter.
Så vi har kämpat på med immunterapi och sen cortisontabletter. Tyrah led även av starr och blev blind på ett öga..
Hundar ska ha livskvalitet, och jag beslutade att nu får det vara slut på hennes lidande, efter många nätter av grubblande och tårar.

Jag ångrar ingenting , jag har fått en massa nya erfarenheter. Jag har haft en supergo hund, som alltid varit glad..Hon älskade att dra pulka på vintern.
Och va en vacker chowetjej.

Kommer att tänka på förra hösten, då Tyrah rymde.
Hon gjorde ett hål i staketet, stack 50 meter på byvägen, så stod hon där och viftade på svansen , när jag ropade att hon skulle komma hem =)
Tokfia !! Självklart kom hon hem , min lilla blå.
Ja , och hem hit ska hon snart igen , fast som en änglahund..
Pussar i evighet till dig min älskade Tyrah, din matte glömmer dig aldrig *kärlek*