söndag 11 juli 2010

OVÄDER







I dag var det väldigt varmt och klibbigt. Jag tvättade bilar, och de andra åkte sen och badade. Jag var hemma med hundarna och såg till att de hade det bra i värmen.
Vi käkade kvällsmat på altanen, gårdagens regnbåge, jättegott :P
Temp var runt ljumma 30+, men så blev det lite mörkare på himlen och vi hoppades på regn och lite åska... och det kom med besked.
Jösses saker bara flög i väg, blommorna ser lite misshandlade ut, ja de vi inte hann lyfta in vill säga.
Taket på paviljongen gick sönder ( ser ut som ett mega fågelbad nu )mitt Boosterbath kastades i kull..
Vi stod under tak på altanen, men blev pissblöta ändå av kastvindar, var ungefär som det man sett på Stormjägarna från USA på tv.
Jon hade glömt fönstret öppet till herrarnas ,, som en sjö på golvet : /
Jag fotade lite från altanen.

lördag 10 juli 2010

MINA STORFISKARE





Vi packade bilen och åkte upp till Svarttjärn idag. Det skulle ju bli lite sämre väder , vilket verkade lovande..
Men det var stekhett, pust, vi svettades och fiskarna låg väl på botten och småflinade åt oss.
Men rätt som det var får Jon napp, han började ropa om kniven.
-Ja men du får väl ha ihjäl den själv säger jag. Han tar upp en gammal trästam och börjar hytta mot fisken.
-Nej , det är du som är jägarn i familjen, säger han .
-Men vänta jag kommer ,ha inte sönder fisken, sa jag.

Så fram med kniven ett snabbt säker hugg, så var det klart.
Då börjar Cemonia att storgråta, bakom mig. Jag trodde hon gjort illa sig.
-Jag ville inte titta när du dödade fisken, säger hon ! Det lät så hemskt, hulk hulk..
-Ja men snälla nån, hur tror du annars fisken dör ?, frågade jag henne.

Få se om hon vill med på nån mer fisketur, jag är iaf taggad inför semestern.
I morgon blir det Regnbåge på tallriken, få se om Cemonia gråter då med : /

FÖRSTÅR INTE ..

















































Hur kan man låta sina djur lida, när man tydligt ser att något är fel. På kvällarna brukar jag se på olika Rescue Djurpolisen m,m, och blir så arg på människors syn på sina sjuka djur.
Såg häromdan en stackars schäfertik som kröp fram på sina "armbågar" benen var deformerade, hon fick krypa fram i lera och avföring instängd på liten yta.. Hon försökte hoppa av glädje när nån kom till hennes hägn.De tog henne till vet, där de röntgade denna snälla tik, men fanns inget att rädda. Tragiskt.

Ett annat var mastiffer som var så hårlösa magra och hade hälta, och ägaren gör inget. Hon hade varit till en veterinär som smetat på nån salva utan resultat, sen struntade hon i att gå vidare med detta.

Jag har haft en hel del med vet. att göra. Och det ska gudarna veta att det kostar pengar att äga hund, och att ta sitt ansvar med vård och avgöra en hunds livskvalitet.
Jag har en hund i dag på lånad tid, det vet jag.
Hon äter medicin varje dag. Vi älskar henne högt, och kommer att ta beslut den dagen det blir nödvändigt. Hon har en medfödd sjukdom som aldrig kan botas bara lindras.

I dag är det en sval dag i Sifferbo, så det blir några sköna promenader med mina tjejer i dag. Värmen är ju inte det bästa för en Chowe, inte för nån hund, och absolut inte i bil!

Hoppas ni alla är ansvarsfulla djurägare, vem vill se ens bästa vän lida ?
Se på bilderna (från rescuegrupp på fb )och se hur en del hundar far illa. Människors okunskap , nonchalans eller grymhet , kanske lite av varje.

fredag 9 juli 2010

DORIS 9 MÅN. I DAG


Tiden går och vår lilla Doris blir 9 månader gammal i dag. Hon försåg sig med tårta i går, när vi satt ute på altanen och fikade. Då passade hon på att smaska på tårtan som stod på köksbänken..Husse fyllde år

onsdag 7 juli 2010

GIMMEN I DAG








Tog med Doris och åkte till Gimmen. Tänk, vi fick badstranden alldeles för oss själva.
Doris plaskade simmade hoppade och tyckte det var härligt.Cemonia var också med, och hennes kompis Mickis. Jag hade förstås med kameran och fotade en del.
Gimmen är vårat lilla paradis här i Sifferbo/Gimsbärke, drömmen vore väl en liten stuga där , den där gången man vinner alla miljoner vill säga =)

söndag 4 juli 2010

P & L 2010









Ni vet hur det känns, när man ska skiljas från en vän, och man vet att det dröjer minst ett år innan ni ses nästa gång.. Så känns det nu, blandade känslor ,lyckorus kärlek värme samtidigt lite ledsamt att man måste vänta så länge innan man får uppleva i mina ögon, bland det bästa på sommaren.
Man träffar så mycket folk,från Umeå Enköping Västerås Göteborg Stockholm ja hela Sverige. Och alla är så glada och sprider sån Glädje på festivalen.
Många undrar hur Borlänge lyckades med denna fantastiska Festival..
Man delar bord asfaltskant bestick gräsplätt , No problem.
Och väderleken har ju varit ,, jäkligt hett. Trodde jag skulle smälla av i fjol på Miss Li konserten, men det var inget mot gårdagens hetta.

Termometern på Tunabyggen visade + 33 grader på eftermiddagen. Jag lovar er att det gick hinkvis med vatten =) Händerna svullnade så jag inte fick igen handen, prinskorvar typ, nej frukostkorvar.
Fick stå och kyla dem under kallvatten, fötterna svullnade ännu värre och jag tror minsann vi har traskat mil under dessa dagar. 4 dar a´ 10-12 timmar, stående hoppande diggande partajande, och man bara älskar det !!
Vi har ju förstås haft hundvakt, som hjälp oss med våra vovvar.
Den bästa artisten var ROBYN, så jäkla bra.. Sen Kim Wilde John Fogerty Mando Diao.
PEACE & LOVE , vi kommer nästa år igen *längtar*

lördag 3 juli 2010

PEACE & LOVE























Hallå ! Lite dåligt med uppdatering, sorry men jag är på Festival i stan.. Peace & Love i Borlänge.Blir 4:e dagen idag. Och vi har så himla trevligt, det är en sån skön stämning, alla är glada och allt flyter på.
Vi springer fram och tillbaks mellan alla scener, för att plocka gobitarna =)
Träningsvärk i muskler man inte visste fanns, värk i fötterna efter allt spring. Men va gör det ? Denna otroliga folkfest, kanonväder.
Det absolut bästa hittils är ROBYN, vilken tjej och musik.Kim Wilde såg vi i går, och hon bara strålade. Och jag blev 14 år igen .