tisdag 10 november 2009

INGE VIRRE ..











Jag är inne på dag 8 som jag är sjuk. Trodde i min iver i går morse att jag var pigg igen, men så kom den jävla huvudvärken igen. Har ni haft migrän, så vet ni på ett ungefär.Och halsen är inte heller bra än.
Sa till chefen igår fm,att jag skulle jobba idag tisdag, men insåg mot kvällningen att det var lika bra att ringa vikarie. Varför ger dig sig inte ? Och trött som sjutton, sover tungt när jag vilar på dagen.

Satt i går kväll med filt och kollade på tv, Ullared, och tänkte att en Irish Coffe skulle sitta fint. Men vi hade ingen virre hemma. Så det blev Coca-cola igen, som river gött i halsen.

Så i dag är min son Jonte och gör lite jobb åt mig, sakerna måste upp i butik.
Man blir ju lite stressad av sånt som man vet, att det är levererat och väntar.Och saker tar plats på lager.Så det var tur att min son bor nära den butiken, och fixar åt morsan idag.

lördag 7 november 2009

TOFFLOR















Ja så här der mina mystofflor ut. Varma och sköna, har de oftast är jag är sjuk och fryser. Så den här veckan har de varit med varje dag.(Sjuk, influensa, för er som inte vet ) Nåja satt och kollade på IDOL, med alla hundar runt i kring, som vanligt.
Lämnade tofflorna på golvet, när jag sprang ifrån en vända.
Och vad händer ! Jo, Hollie lägger sig bredvid dem, och morrar åt de andra när de passerar !! De är kanske hennes bästa vänner, kunde inte bli arg på henne, det va ju lite gulligt..

fredag 6 november 2009

DORA
















Känns som om jag har en egen direktlinje med Falu Djursjukhus, fick igår em ett samtal från Vet.Marie Mårds angående Dora. Jag hade ju lite funderingar och frågor efter hennes sista besök , där vi upptäckte cystor på hennes vänstra livmoder.

Så vi kom fram till att, mot nästa löp kommer vi att ultraljuda Dora igen,för att avgöra om det ser så bra ut att det är värt en parning till. Dora som alltid varit frisk,vacker, underbart temperament och helt friröntgad. Vore synd om det inte blev några avkommor efter en sån hund.

Om så är fallet ska Dora få en penicillinkur fem dagar innan parning , för att få ner bakteriehalten,det är pga. den som inga foster kan växa där som nu sist.
Blir hon dräktig, så påverkas inte fostren inte av detta. Jag frågade om det inte är risk för missbildade valpar, men det är då ingen större risk än någon annan vanlig parning,svarade Marie. Skönt!

Men det kan ju även bli så att det hinner bli en livmodersinflammation, det vet jag.
Men nu har jag i alla fall en liten gnutta hopp om att det kan bli en parning igen på Dora, det är inte riktig helt kört än , för DORA THE EXPLORER !

torsdag 5 november 2009

HURRA










2009-10-28 Falu Djursjukhus HD grad A

2009-10-28 Falu Djursjukhus ED ua (0)



JAG ÄR SÅ GLAD , ATT JAG GRÅTER
TYRAH ÄR FRIRÖNTGAD !!

onsdag 4 november 2009

TYRAH


Vet, ringde nu vid lunch och berättade att Tyrah inte har fel på sköldkörteln. Det känns bra att kunna utesluta det iaf. Berättade om allergifodret som Tyrah knappt ätit av sen i onsdags.Men det gick visst bra att blanda ut med hennes vanliga foder, och sen göra en hel övergång. Att de inte sa det från början! Jag ställde genast ut en skål till Tyrah, som hon åt med god aptit, stackars liten ;( alldeles svulten.
Sen blev hon så leksugen och glad . Härligt att se !
Så nu återstår Heskasvar,blodallergiprov, som tar några veckor till.

tisdag 3 november 2009

SJUK A LA NÖFF ?




















Tyckte i går kväll att jag kände mig , konstig,trött , ont i kroppen ,lite yrsel ont i huvudet, mådde lite illa. Sen började jag frysa , och få lite ont i halsen.
Så i natt har jag haft feber, frusit och svettats hela natten. Och en jäkla huvudvärk.
Sökte nu på svininfluensans symptom :

- Feber och frossa
- Hosta och halsont
- Värk i kroppen och huvudet
- Diarré och Ibland kräkningar
- Trötthet och förkylning
- Andningssvårigheter

Hur vet jag att det är "den" och ingen annan isf ? Jag är ju den som vaccinerar mig, sen 2001. Men har inte hunnit nu, för vaccinet finns inte tillgängligt ännu, tydligen. För oss vanliga då.
Hur som helst är grisar söta djur !! Nöff på er .

måndag 2 november 2009

VÄNTAR MER PROVSVAR




















Ja oturen håller i sig,, Det var ju dags för Tyrah´s röntgen,och bokade samtidigt tid hos Hudspecialisten Rose-Marie Mähler på Falu Djursjukhus.
Tyrah har ju haft hudproblem mer eller mindre,sen valp. Jag tyckte att det liksom var dags att få reda på orsaken nu, när det aldrig gav med sig.
Lider ju med hunden,som själv är hur god och glad som helst.

Vi blev kvar tre timmar och det gjordes hudskrap,div blodprover,bakterieprov, biopsier sköldkörtelprover .. Vissa svar har jag fått men flera prover tar 4 veckor att få svar på, bara att vänta.
Nu går Tyrah på Royal Canin Hypoallergenic foder. Samt en kur Kefavet. vet 500 mg 2ggr om dan i 20 dar.
Hon kommer nog att tappa vikt,för hon tycker inte om fodret. Knaprar i sig lite då och då. Min annars så matglada "lilla blå"
Hon får absolut inte äta nåt annat.
Skall badas i specialschampo,men jag väntar några dar till så att såren får läka, och jag ska ta ur stygnen,där de tog biopsiproverna.
Köpte Douxo klorhexidin spray att sköta om hennes sår med. Max 2 ggr per vecka.

Vet ringde i fredags,och prov visade riklig mängd stafolykocker, och Kefavet var det bästa mot detta.. Nästa provsvar blir sköldkörteln.
Så röntgade vi,väntar även det svaret . Och då uppdagades att Tyrah har olika långa bakben !!
Hon har ju alltid studsat och hoppat fram ,och jag har tänkt att det berodde på ryggen,som varit lite lång,och hon då kompenserat sina steg med att ta extrasteg.
Allt har en förklaring.
Nåja vi får kämpa på här,men känns skönt att jag tog tag i det här nu. Kan inte va normalt att behöva ha sår jämt,min älskade lilla blå.

När Vet. tog hudskrapet i nacken,rakade de först av päls och sen skrapade Vet. tills det blödde med en skalpell,och Tyrah satt stilla där,cool som om inget hade hänt !
Jag blir så otroligt imponerad av Chowens tålighet ! ( på gott och ont)

Diagnosen vi fick var Akuta inflammationstillstånd hud och underhud , Atopisk dermatit. Atopi är en medfödd genetisk sjukdom. Allergiska lidanden kan i regel inte botas,men lindras.Tillstånden blir värre med åren och vi måste lära oss leva med detta på bästa sätt. Jag blir lika ledsen varje gång,när jag läser infohäftet om sjukdomen.
Vi ska göra allt vi kan,och hoppas Tyrah får vara hos oss i många år till.Hon är ju så himla god och glad.Men som avelstik blir hon inte.Entropion har hon med,men det fixar vi sen efter alla hudprover kommit. Tar en sak i taget, hon lider inte av det varken rinnigt eller kladdigt i dagsläget.

Så som sagt blod svett och tårar samt över 5000:- minus på kontot i onsdags.
Jag hoppas ingen göttar sig i det här , utan att vi kämpar tillsammans för Chowens hälsa.

Over and out.