måndag 18 augusti 2008

BRÖLLOP I TÄLLBERG









Åh så vackert, bröllopet mellan Niklas och Cathrine i lördags i Tällberg.
Själva bröllopet var högst upp på berget , vid en gammal gård ,solen sken hela dagen. Det började med en kulning, innan den försenade prästen kom ( hon hittade inte dit ) som vigde dem under bar himmel . Bröllopsparet anlände i Niklas egna Mustang. Sen var middagen och festen på Åkerblads.Oj va mysigt och de va så vackra , så där så man fick en klump i bröstet. Otroligt god mat och dryck, trevligt att se "släkten " igen. De va många tal och visor under kvällen, ett häfte med många roliga bilder och sångtexter.. Kan ni den här ?
"Toj hemtegubbar gla i slåsen,
och kvasti vastiga lura
En tiden lit vi heva lär
me mycke myda och svärt bestor
Toj hemtegubbar gla i slåsen,
och kvasti vastiga lura.. "

Sjung den ni snabbare o snabbare efter varje SKÅL. ; )
Sen var där 2 rader presentation om alla gäster

Sara - gift med Jon
Springer i cirkel för att få rosett
men då gäller det att avla rätt
Jon- brudgummens systerson
Men fruns hundar kan du se honom knata
killen som kan en hel del data
Cemonia- dotter till Jon o Sara
En söt liten tjej från Sifferbo
gillar nog hundar kan vi tro !

Kaffe avec och underbart god tårta serverades efter 21, sen blev det brudvals och mer dans, vi tackade för oss före midnatt för att åka hem och packa i bilen för morgondagens hundutställning i Rättvik.

All lycka önskar vi er Cathrine Niklas o lille Gustav förstås, som nu är på Gotland.

lördag 16 augusti 2008

BORLÄNGE CRUISING


Självklart åkte vi ner för att titta på de fina bilarna som deltog på årets Cruising under Nostalgidagarna i stan. Vi parkerade bakom Maxim, Cemonia hoppar ju på kryckor, men det gick jättebra för henne att ta sig fram. Jag hade ju Ohl-Gha med mig, och de gick ju inte så fort fram, i Chowe-takt sas.Men det är ju meningen att hon ska få bestämma hur och vart hon vill gå. På vad och vem hon vill lukta på. Och det blev ju en hel del som ville klappa och se på Ohl-Gha. Roligast hade nog Ohl-Gha när hon träffade en liten Fralla vid namn Märta-Louise, så jättesöt liten vitsvart fröken, som ville busa med Ohl-Gha. Tyvärr hade jag inte kameran med, skit också !
Vi träffade Kerstin och Peter ( uppfödare till Ohl-Gha ) så det blev pusskalas.
Nä nu måste jag sätta fart, vi ska ju på Bröllop i dag till Tällberg, så ska jag hinna bada Dora för det är utställning i morgon..
Ha de gött allihop : )

tisdag 12 augusti 2008

ÅKDON O TERMOS






Tvättade Miatan putsade fönstren och gjorde rent fälgarna innan jag åkte till Leksand i kväll på Åkdon o Termos. Ohl-Gha fick följa med och åka nercabbat dit. Vi kom dit strax före 18 , fick nr 27 på vår lott. ( som det senare är dragning på )
Bilarna strömmade in, och brorsan Anders kom med sin nya Buick. De hade hämtat upp moster i Mockfjärd.Jag fotade lite bilar under kvällen , vi fikade naturligtvis medhavd fika, och kaffe ur Termos. Ca 300 åkdon kom dit nu i kväll.
Runt 20.00 brukar lottdragningen vara, och vem fick hjälpa till, tror ni ?
- Där ser jag ett tjusigt fruntimmer , som kan hjälpa till, sa arrangören, och pekade på mig och Ohl-Gha.Jag vände mig om och tittade bakom, men där stod bara karlar. Ja visst kan jag hjälpa till, ( hade ju lite planer )
Drog lott efter lott, ingen bekant vann nåt, sen var det priset om "långväga besökare"
Jag sa att de fanns från Lima, och de visade sig att brorsan och Mona vann. Då passade jag på att viska till Arrangören som ropar ut i megafon, ATT DE SMYGGIFTE SIG I FREDAGS....
Han frågade Mona lite om hon rest ensam hit i kväll
-Nej jag har Petter Anders och Unni med, sa hon.
Så kom Anders fram, och då ropade han ut att de gift sig i smyg, inför allt folk som befann sig där.Alla applåderade.
Mosters min går inte av för hackor -VAAAAAAAAA !! så började hennes knän att skaka.
Mona blev så svettig att jackan åkte av, och jag bara njöööööööööt.
SHIT va kul, de vann en fikatermos, så vi tog ännu mera fika innan vi åkte hem, efter en kul kväll i Leksand. De gjorde ett repotage från nån biltidning, så vi får hålla koll i höst om det.
Ja just ja Ohl-Gha fick många friare, de blev så kära i henne, många fotograferade henne, och frågade massor.
Åh vad jag älskar semester bilar och mina hundar..........

måndag 11 augusti 2008

CEMONIA TILL VÅRDCENTRALEN


Oj vilken start på semestern, vi kom precis hem från vårdcentralen med en dotter som fått sy under foten.
Hon har ju en Agilitybana i trädgården, dels med egentillverkade hinder,därav en gammal järnkratta med rejäla tänder. Hon glömde att den låg där gömd i gräset, och hoppade rakt på den , fast tur nog med foppatofflor.
Cemonia gråter sällan, och gör hon det HAR det hänt något. Jag va inne och hörde henne, trodde först hon vrickat foten där hon låg, med sin hund Hollie tröstande vid sin sida. Men så fick jag se allt blod, sprang in och hämtade papper att linda om foten, eller det fick min vännina Helen göra ( som knappt tål se blod) medans jag ringde till Vårdcentralen, för att kolla om det va öppet. Sen blev det en snabb färd till Djurås ( sorry alla trafikanter som blev omkörda av en grön Chrysler )
Cemonia grät hysterisk , sen skrattade hon lika hysteriskt, och sen grät hon igen. Doktorn Sofia tvättade gav bedövningssprutor och sydde såret, vi ska tillbaks och kolla såret på ons- torsdag igen.Stelkramsprutan slapp hon , den ska Cemonia ta i klass 4.
Så nu ligger våran lilla Prinsessa på soffan och vilar sig, hon har fått lite värktabletter, så har vi glass i frysen ; )
Jo hon har sin betjäntklocka, ni som vet den storyn.............

lördag 9 augusti 2008

GRATTIS JONTE 19 ÅR







I dag har vi gjort massor, började dagen med lite ny hårfärg, sen vaknade familjen efter några timmar ; )
Vi åkte till Djurmo marknad , som är en liten gullig marknad, där gamla dansbana låg för länge sen..Ohl-Gha orsakade stopp i flera gångar, pensionärer med rullatorer och många andra ville klappa den lilla nallen. Kan ju lätt sälja en kull bara här i trakten ; ) bra reklam för kommande kullar.
Sen åkte vi hem, hämtade lite saker som Liam skulle ha . Vi åkte till Mellsta först, de firades Thai- morsdag, så där käkade vi god lunch och träffade massa gamla bekanta.Sen åkte vi till min son Jonathan som hade födelsedag, han fyllde 19 år.
Fikade i spöregn, vi satt på deras altan , men regnet öste in, så vi fick gå in igen.
På måndag ska jag ha Liam, yes farmor får vara barnvakt !! Cemonia sa att vi inte ska lämna tillbaka honom ,,,,,,,,,,,,,,
Åkte sen hem till Sifferbo, där Helen och Kalle kom med Forden,,, som jag köpt av dem,, min hundbil. En röd Mondeo.
Nu ska här bli Taco-paj, och sen kex och ostar , som vi köpt på Djurmo Marknad idag.
Hej hopp !

tisdag 5 augusti 2008

MITT NYA KENNELNAMN ÄR ???????


Fick brev från SKK i dag , där mitt nya kennelnamn blivit godkänt av FCI.Men jag får ju inte avslöja det än! Så ni får vänta och läsa i Hundsport i September-numret .Och om ingen protesterar finns en ny hemsida 1 oktober 2008 !
Bilden = Dora som valp 2006

THAILAND OM 4 MÅNADER ; )




Jag har inte fått sommarsemester än, nästa vecka !! Men kan inte låta bli att tänka på Paradiset Thailand dit åker vi om 4 månader alltså 5 december. I år kommer vi hem före Julafton ; ( Jag hade gärna stannat över jul..
Nu ska jag jobba hårt idag, onsdag och köra dubbelt på torsdag, jobba in fredagen alltså.
Sen får jag lite sommarsemester, som blir hemmavid. Lite utställningar , shoppa lite till nya toa och hall ; )