måndag 30 maj 2011

MEDELTIDSMARKNAD









Jag valde att åka till Leksand i går söndag, för enligt väderprognos va det bäst. Och det visade sig vara ett bra val. Jag Doris Cemonia och hennes kompis Mickis åkte dit, eftersom Jon jobbade med Djurmolunken på IP.
Vi kom upp vid lunchtid, så jag var hungrig och köpte en "Nöff" från Rälta. Mums va gott , riktig LHCF, för det var ju sånt de åt, smarta redan då =)
Gick sen ikring tittade på alla vackra ting, äkta hantverk. Mycket smycken läder smeder men även mat o dryck.
Jag kan säga att jag är stolt över Doris, så lugn och behaglig, trots sin storlek.
Förutom när en liten golvmopp kom från ingenstans, när vi stod stilla vid ett stång och beställde ett armband i läder. Den för upp och bara idiotskällde på Doris, som naturligt svarade tillbaks ( jo jag lät henne göra det)
Blir galen på "såna där" golvmoppar.
Vi tittade på tornerspel, häftigt må jag säga. Jag ställde mig i ett hörn, så Doris kunde sitta ligga framför mig. Och där satt hon lugn och bara tittade. En kille frågade om Doris fick äta upp hans smörgås =) Självklart.
Några äldre damer gav Doris toppbetyg i uppförande, de skulle då aldrig kunna ha med sina hundar, tydligen.
Jag fotade massor förstås. Innan vi åkte hem gick vi till Orcherna igen, de fick hålla i Doris, som gav dem pussar medans svansen glatt svajjade på henne.
Leksands medeltidsmarknad är bland de mysigaste jag vet.
Jag köpte en vacker lila sten gjord med bränd lera, och svart rem.
När vi kom hem hade Jon grillat gjort god middag , med Jordgubbar och tårta. Så fick jag present , Mors Dag, Cemonia hade köpt ett Lila halsband, med S i runskrift, till mig på samma ställe som jag handlade.. Vackra blommor fick jag med av min man.
Tack min älskade familj, älskar er !

söndag 22 maj 2011

HELG V.20







Så är snart den här helgen slut, men hunnit rätt så mycket ändå, fast det varit en slapphelg. Lördagen badade jag Valencia igen, det tar ju sin tid.. Hon blev så fin så fin. Önskade att jag hunnit alla , men de får vänta nån dag till.
Valencia har även börjat löpa 5 ½ månad gammal. De är tidiga, Dora var också 5 månader kommer jag ihåg.

I dag gick det i "hästens tecken" Vi har tillbringat större delen i hästhagen. Jag har borstat kliat och gett dem massage, jag har fått en massa pussar och gos tillbaka. Och en massa roliga händelser, är ju underbart att iaktta en flock hästar.
Cemonia red Staro, och Mickis red Frigg. De hade riktigt trevlig tillsammans på hästryggen. Efter avsadling fick de mumsa gräs på en äng, må tro va det gillades.

måndag 16 maj 2011

FRÅN HUNDENS DAG





Vi var ju och firade Hundens Dag i Falun vid Djurmagasinet för ett tag sen. Cemonia och hennes kompis M följde med. De gick en tipspromenad, och de vann priser båda två =)
Så nu har vi nya utställningsstolar och Hollie fick 4 kg Royal Canin speciellt för cocker =)
Foton från Falun tagna av Djurmagazinet

onsdag 11 maj 2011

UNDERBARA DAG






Köpte jordgubbar på väg hem från jobbet, som varit i Avesta idag. Solen har värmt på rejält några dagar, och jag har längtat sååå efter färska jordgubbar.
Cemonia och jag frossade med grädde , åh va gott det var.
Cemonia har varit till Ornässtugan och ner i Falugruva idag, och hade massor att berätta.
Vi bestämde efter fikat att åka till hästarna och mysa lite, och sen åka till Gimmen med Doris så hon skulle få svalka sig. Sagt och gjort , hästmys och Gimmen och det var inte bara Doris som doppade sig, Cemonia med.

lördag 7 maj 2011

VECKORNA GÅR..


Oj va den här veckan gick fort. Ja den är inte slut än, det bästa är ju i kväll Disco med Clabbe på Galaxen. Gu va kul vi hade sist. Bara musik från förr när man var ute och roade sig på det glada 80talet, med axelvaddar, jag hade en vit tuff skinnjacka med värsta axelvaddarna,undrar var den tog vägen, pumps hårsray knallrosa läppstift haha.
Jag har köpt nya svarta taights med detaljer, tar en cerise paljettopp till. Pumps hoppar jag den här gången, hade sist med tjocka tubstrumpor i. Satan jag hade blåsor under varenda tå nästa dag.. Ont =(
Ska träffa mina väninnor lite senare.

Jon meckar med Miatan, den la ju av i höstas. Bara dog i 90 km landsvägskörning. Jon har skruvat och meckat, och det är kamremmen. Vi ska beställa nya varor från Tyskland, är ju svindyrt i Sverige. För att inte tala om verkstäder.
Så jag är glad om jag får cabba ner i juni.

Jag var på Rättviks marknad i går, i regn och kallt kyligt väder. Jag skulle ändå upp och jobba så två flugor i en smäll, en kall sådan.
Idag blev det riktigt skönt ute igen, promenerat med dogsen, som tyckte det var alldeles för varmt. De ligger nu utspridda här och där för att svalka sig.
Vattenskålarna välfyllda överallt, och aircoolern på i köket för att ge lite svalka åt dem.

fredag 29 april 2011

TJÄRNBUAN








I dag bakades blåbärsmuffins kokades kaffe och saft blandades.
Så åkte vi ut i skogen till Tjärnbuan, ett vackert ställe här i skogarna.

Vitsipporna blommade i miljontals vackert så man blev tårögd. Är det så det ser ut , ovan där, så inga problem om mina Chowar är med.

Vi gick runt där och bara njöt av tillvaron, hade fika med oss som smakade godare än gott.
Tänk att vi har så vackra ställen här ikring oss i skogarna i Dalom *älskar*
Alla hundarna var med och njöt av detta.

fredag 22 april 2011

VALENCIA







Idag som är långfredagen blev det hundbad, för Valencia Doris och Dora.
Vi har stått ute i trädgården/hundgården i solen, det var riktigt varmt och skönt, ca 20*c
Valencia är så duktig att bada och föna, jag tror hon tycker det är riktigt skönt.
Hon har en förmåga att lorta ner sig på hakan och bröstet. Kanske skulle behöva haklapp ?
Hon har en rejäl päls, ganska lång redan ,den är så vacker i ordning gjord. Hon kan ställa upp sig själv så man får ståpäls när man ser henne =)
En riktig Prinsessa.