tisdag 31 augusti 2010

COLIZIN , MIN NYA KOMPIS =)


Vaknade måndag morgon och har jätteont i halsen. Riktigt röd och svullen och svårt att svälja. Neej, har verkligen inte tid med detta nu. Jag ska ju till Grekland på fredag, vem f-n vill va förkyld i 40 graders värme, eller ens när man ska resa bort ?

Jag är ju en sån där som ofta får ont i halsen, och inget hjälper bara lindrar, såsom Fischerman Coca-Cola och te med honung.
Men så fick jag ett tips av en vän Lene, om Colizin.
Jag åkte ner till Apoteket , hittade inget. Men så tänkte jag Hälsokostaffären förstås, och mycket riktigt, där fanns det.
PÅ förpackningen står 24-timmarsgaranti, låter ju otroligt.
Ja men jag köper vad som helst, provar ialla fall tänkte jag. Vill ju bli pigg innan fredag.
Tog 2 tabletter inom 30 minuter som det står på förpackningen. Sen 3 till på em /kvällen.
Vaknade 05 i morse , och det halsonda finns inte kvar, jag sväljer och sväljer.
Hurra det är borta, Vilken medicin !!!
Så på ca 18 timmar och 5 tabletter, är halsen helt ok igen. Otroligt!
Nu är det lite rinnsnuva som borde gå över efter dagen. Nästäppa botas med nässpray, inga problem..

söndag 29 augusti 2010

CHECK CHECK CHECK



Det börjar närma sig, hämtning av valparna i Grekland. Vi flyger från Arlanda på fredag morgon , är i Athen vid lunchtid. Men nu är det ju ingen charter med buss som hämtar en och släpper av en vid rätt hotell.

Nej nu är det mer att hålla reda på. Så karta måste skrivas ut, rätt adress är antecknad. Hotel Acropol i stadsdelen Chalandri, där vår vän Nic har bokat in oss i sitt namn.
Ladda plånboken med Euro, passet,och komma ihåg alla papper till valparna, deras Pet Vouager koppel bajspåsar våtservetter.
De ska ju resa med oss i kabinen hem, och hoppas inga "olyckor" sker som luktar nr 2.

Vi ska försöka se lite sevärdheter förstås, och sen på kvällen åka hem till John & Nic för att se deras hundar och valparna förstås. Jag har ju pratat en del på SKYPE, och sett Charlie =) och Carmen, som ska till Kennel Commitments.

Vi har blivit lovade lite kalla drinkar, är ju väldigt varmt i Grekland nu, det var + 39 *c i dag när jag pratade med John.
Så det blir till att ta fram linnen och shorts igen =)

Vi tar egen bil ner till Arlanda, har bokat plats på Lindskrog åt bilen, de har alltid varit bra. Tror jag var där första gången 1986, då jag flög till Bulgarien, men det är en annan story.

Min son Jonathan kommer att bo här med hundarna, vilken snäll son man har =)
Cemonia åker till Stockholm och springer tjejmilen med farmor.

MARIE MEMORIAL RACE



























































Tog Miatan och åkte till Dala-Järna, jag fick sällskap av Katarina Ränssi.När vi kom fram så blev vi invinkade på finbilsparkeringen =)


Vi tog våra saker och gick mot racebanan.
Lite kyligt var det ju, så vi önskade att vi hade haft både moonboots täckjacka och annat värmande med oss.
Vi käkade god thaimat , och köpte kaffe för att värma händerna.
Bilar av alla de slag,den snabbaste körde 264 km på några sekunder.
Vi hade våra kameror med förstås.

söndag 22 augusti 2010

RISENG FAMILY REUNION


Wow va häftigt det var , nästan 200 personer kom till släktträffen i Våler Norge.
Vi hade fotografering av varje stam, Törris hade ju 3 fruntimmer och lämnade 11 barn efter sig. Det finns i dag ca 550 i livet, och vi var alltså ca 200 samlade tillsammans i Våler. Tänk att man kan ha så mycket släkt från en sida.
Från Norge USA Canada och i Sverige.

Jag har ju lika många på pappas sida, som även de härstammar från Vålertrakten.
En helt otrolig mystisk magisk överväldigande resa blev detta. Jag har gått som i koma idag, bara tänkt på alla möten, va hette de nu igen , var kom de från osv..
Starkast intryck på mig gjorde nog damen, familjen, från Canada, hon tog min adress och skulle skriva brev sen ( hade ingen dator)
Jag har addat många nu på Fejjan, och kommer vara underbart att följa dem.
Tänk va Törris , om du levat och sett oss alla =)

fredag 20 augusti 2010

PACKAT & BÄDDAT



I morgon bitti åker jag till Norge på släktträff, vi blir ca 200 personer i Våler.
Först skulle Cemonia följa med, men så ångrade hon sig (tycker inte om att åka bil långt)
Så då avbokade jag vårt hotellrum, och bäddar i Chryslern i stället om jag blir trött.
Ja kommer att köra både dit och hem samma dag.
Ska packa med kaffe mackor energidryck chokladbitar och hundmat förstås. Doris ska få följa med.
Så vi gick ut och provmyste lite =)

onsdag 18 augusti 2010

DORIS REGNJACKA




Köpte en regnjacka till Doris i dag, varm och skön med fleecefoder. Både regn och vindtät. Hon kommer ju att ha den i vinter med om det blir kallt åt henne.
Färgen är neongult med reflexer på båda sidor. Reflexkanter och reflexmönster.
Bra att ha i mörker, och i skogen då syns man.

I kväll ska vi börja på en ny kurs i Allmänlydnad på GFBK, det känns jätteroligt. Nu har hon ju precis löpt klart och borde va sig själv igen =)
Ska bli intressant att se vilka hundat/hussar/mattar som är i samma kurs.
Och vilka nyttigheter vi får lära oss.

måndag 16 augusti 2010

ÄNTLIGEN..



Börjar allt ordna upp sig. Jag har ju som sagt köpt en valp i Grekland. Lille Charlie. Allt var ordnat, betalning, papper och tillstånd från Jordbruksverket i Sverige, vaccinering och alla papper i Grekland, resan bokat med flight till Sverige, som cargo, och de ringde från Arlanda och bekräftade datum.
Överlycklig förstås att han äntligen skulle komma.
Fixa med jobbet så man var ledig, och så skönt att ha ett datum.
MEN
då visade sig att LuftHansa ej tar valpar under 12 veckor på resan.( fast det var sagt så från början)
Och att det är så hett i Aten nu att inget flygbolag tar valpar som cargo , i lastrummet alltså. Ja men va f-n. Och mitt intyg från Jordbruksverket utgår när Charlie fyller 12 veckor. Vilket dilemma.( är valpen äldre än 3 månader , måste man börja rabiesvaccinera och vänta på svar på antikroppar, som kan ta lång tid)
Grinade en hel kväll, Charlie är ju MIN !

Han ska hit om jag så ska ta bilen tänkte jag. ( jag har ju bilat till Tunisien )
Så jag har legat vaken i många nätter för att komma på den bästa lösningen.
Vi trodde vi kommit på en , men det var för riskabelt (ingen smuggling nu)

Så jag började leta flygbolag efter flygbolag, lusläst deras hemsidor ringt massor med samtal , Om de tar 8 veckorsvalpar som cargo, fick ett lovande besked från Norwegian, men det sket sig det med , efter femtioelva telefonsamtal !!
Och med löfte, tog namnet och stället han jobbade från, hjälpte inte det heller.

Åkte ner till resebyrå i stan för att få lite hjälp, men vad vet de om "att resa med djur" INGET..
Jag har pratat med Tullverket Arlanda flygbolag flygbolag och ännu mer flygbolag.
Nej, jag måste väl leta resa själv då..
Så här har jag suttit räknat dagar ( valpen måste avmaskas mot dvärgbandmask , av veterinär i Aten 10 dagar innan resan )
Kollat bra datum och kostnad för flighten. Jag tänkte först flyga upp och ner samma dag, men det funkade inte.
Jag vill ju flyga direktflyg hem utan mellanlandning, och det hade SAS. 3tim 40 minuter. Perfekt!

Så till slut hittade jag tur och retur på SAS.
Men det är inte klart för det, må ni tro.
Ringde SAS och frågade om de tog valpar i kabinen, svar JA. Men endast 2 djur i kabin per resa. Vi ska ju ha med 2 valpar hem, Carmen ska till Kennel Commitments.
Så damen på SAS, kollade om något var förbokat den flighten, det visade sig vara OK.
Så då fick jag lov att boka min flight , ringa upp SAS igen för att ange mitt bokningsnummer." Du är nu nummer 17 i kön"
Sen skulle de kontakta flyget att det var OK att få ta med valparna hem från Aten. Så det skulle dröja ett dygn till...
Jag åkte till Polisen i dag och fixade ett nytt pass, det gamla gick ut i höstas.
Jobbade , åkte hem på lunchen , och se där, ett mail som bekräftade att det gick bra att ta med valparna hem från Aten.

John, uppfödaren är jätteglad att jag och Jon kommer ner. Vi ska få BIG HUGS =)
Nu återstår bara att boka ett hotell, John har länkat flera stycken jag ska kolla upp.Han skulle också fixa flygväskor åt valparna.
Han bor 20-30 minuter från Airport, och är ju smartast att vi bor bredvid. Aten är en jättestad, och jag hoppas att vi hinner se lite av staden med.
Så gubben och jag får en liten semestertripp, med världens bästa bagage med oss hem.