onsdag 3 mars 2010

MIN SPORTLOVSDAG














Blev kattskit ..Jobbade in dagens jobb igår. Vaknade med huvudvärk som övergick i yrsel och en sjujäkla tinnitus.
Så min sportlovsdag som skulle vara en aktiv dag med dotter och man, blev nada.
Jag har suttit i fåtöljen, och det har känts som om jag skulle sitta i en karusell och ramla av till höger.
Lyckades somna ( fast jag har ljud som från ett helt sågverk i örat )då knackar det på dörren, grannpojken ville låna florsocker =)

Det är ett tag sen jag opererades för min Otoskleros på vänster öra. Hade hörapparat ca 6 månader innan op. Men det är inget för mig, det var bara att konstatera.
Nu är det väl snart dags för höger. Måste ringa ÖNH i morgon och skynda på.
Är inte roligt, att först inte höra, sen va yr så man inte kan vara uppe.
Fan och jag som har tagit på mig extra jobb i morgon.Typiskt eller ??

Lite fakta om Otoskleros


Otoskleros är troligen en nedärvd sjukdom, där ben nybildas i kanten på det ovala fönstret, där stigbygeln sitter.

Stigbygeln fastnar gradvis och blir till slut helt orörlig i fönstret. Detta leder till att ljudet fortleds allt sämre in till hörselsnäckan, vilket medför en tilltagande hörselnedsättning. Sjukdomen är ofta dubbelsidig.

Sjukdomen är något vanligare hos kvinnor än hos män. Man har misstänkt ett samband mellan sjukdomen och kroppens östrogenproduktion eftersom sjukdomen ofta debuterar i samband med graviditet eller förlossning. Något bevisat samband mellan östrogenförekomst och otoskleros finns dock inte.

Patienten noterar oftast en smygande hörselnedsättning på det ena eller båda öronen. Sjukdomen är ofta dubbelsidig, dock inte i alla fall.

Inga tecken på inflammation som öronflytningar eller smärta förekommer vid otoskleros. Hörselnedsättningen för ofta patienten till läkare som kan konstatera att mellanörat och trumhinnan har ett helt normalt utseende. Diagnosen ställs genom hörselmätning.

VINTERPROMENAD



































































Vi tog en skön eftermiddagspromenad i går. Vi gick runt sågen som vi säger, här i Sifferbo. Tar ca en timme, och hundarna får turas om att springa lösa. Doris for som en vilde. Hon har energi, och vill gärna ta täten.
Jon skulle va "smart" ? och gå ett skoterspår, över ängarna i Gimsbärke. Jag insåg ganska tidigt att det inte va riskfritt. Han va blöt upp till låren , kan jag berätta.
Hundarna va helt slut när vi kom hem, och sussade skönt i timmar efter promenaden.

måndag 1 mars 2010

ÖNSKAR


Tänk om nån kunde komma hit och köra bort snön på infarten. Nej jag har inte tröttnat på vintern, glöm det.
Men det blir smalare och smalare på vår infart, där vi trängs med våra bilar. Och inte blir det bättre av snövallen mot bygattu, som plogen fixat..

fredag 26 februari 2010

VI ÄLSKAR DENNA VINTER







Vilken underbar vinter, jag är så glad åt att vi fick en sån rejäl sådan. Jag tänker förstås på min Tyrah, som mår så bra i det här vädret. Ja de andra med förstås.
Att se henne "frisk" glad och överlycklig att dra sin pulka. Att ligga i snön och bara njuta av sitt liv. Ja hon får en Cortisontablett om dagen, men vaccinet väntar ju i kylskåpet. Men vi väntar nog 4 veckor till innan vi provar det igen.

Idag tog vi en skön promenad genom byn. Bara chowarna och jag. Doris har ju tratt och får ta det lite lugnt. Hollie får hålla Doris sällskap.
Det är ju -1 grad, vill inte ha töväder.Men hörde att det skulle ligga på -3 till -10 i helgen. Skönt!

Så nu ligger Dora och Ohl-Gha och sover djupt bredvid mig i köket. Tyrah ligger väl i nån snödriva i hundgårn ( som är trägår´n för er som inte vet.
Andra hundgårdar är inget för oss här på Kennel Miata´s. De sa på nyheterna att de kommer 10-20 cm till i helgen...

onsdag 24 februari 2010

DORIS ANDRA CHERRY EYE OP.











































































Doris blev opererad för sitt Cherry eye, första gången den 18 jan 2010. Vi var på efterkoll, där det konstaterades att det fortfarande var svullet. Så jag fortsatte med salvan tills den tog slut.
Ögat såg fortfarande inte bra ut, så jag kontaktade Falu Djursjukhus igen. Och fick en tid i måndags morse för att kolla hennes öga.
Tisdag morgon blev det ny operation av Hilding Anliot. Jag skulle hämta henne 14.30.
Fick prata med Hilding, där han berättade att detta blev en besvärlig och ovanlig Cherry eye operation.
Han hade först opererat "som vanligt", men det funkade inte. Så fick han öppna igen och titta efter, vad det var för fel.
Där hittade han så mycket broskbildning att han fick lov att klippa bort bitar av detta.
Inte undra på att ögonkörteln inte fick plats !

Så nu är hon igensydd, på op.ögat. Stygnen ska helst sitta minst 10 dar helst 14.
Vi har fått ögondroppar, Terracortril m, polymoxin B. Som innehåller hydrocortison, som är ett milt cortison, med inflammationsdämpande och antiallergisk effekt. Samt hämmar bakteriers förökning. Droppas 4ggr per dag.

När vi kom hem tog det 5 minuter så var "tratten" trasig. Värdelösa plastkragar !
Så där stod hon i köket med tratten fladdrandes runt halsen.
Jag provade med den uppblåsbara jag köpt. Men den är för stor. Så det blev till och ta fram eltejp och laga, varv efter varv...
Cane Corso är ju en rätt så burdus och klumpig hund, så det ska nog till både silikon och andra starka ämnen i en krage för att den ska hålla.

Hon ligger på 18,5 kg nu, och är stark och envis som en Chowe. Men ska man ta henne och hålla i henne, då blir Doris hal som en ål, och omöjlig att hålla i *skrattar för mig själv*

Nå ja håll till godo med lite bilder av min Klumpfot Doris,( som charmat de flesta )

KENNELHOSTA

























FRÅN SKK ;

Kennelhosta

Vi vill uppmana alla hundägare att vara extra försiktiga då kennelhosta nu sprider sig bland våra hundar.
Då hostan lätt smittar är det extra viktigt att vara försiktig då man ska vistas i miljöer där det finns många hundar.

Enligt SKKs Allmänna bestämmelser för utställningar, prov och tävlingar får hund som under den senaste månaden har haft eller misstänkts ha haft kennelhosta inte delta. Samma gäller för den hund som under den senaste månaden vistats tillsammans med hund som då varit sjuk.


Blev med kennelhosta för många år sen, jag var på utställning med Jontes tax Daisy i en trång lokal i Borlänge. Och hon smittade min Dobermann Una, som fick fruktansvärd hosta. Det var en Drive inutställning i gamla Haglöfsfabriken, där visst alla kom in med sina hundar, även såna som ej ställde.
I dag har jag alla mina hundar vaccinerade emot kennelhostan.

söndag 21 februari 2010

TYRAH MITT SNÖMONSTER







Bildbevis på hur mycket Tyrah älskar snön. Hon mår så bra nu, kallt torrt väder. Med massor av snö att rulla sig i, eller leka med de andra hundarna.
När de andra går in stannar hon ute i timmar ! I fredags var hon ute 9 timmar, hon va in en snabbis för att äta. Sen skulle hon ut igen.