lördag 31 oktober 2009

lördag 24 oktober 2009

SRD SÄRSKILDA RASSPECIFIKA DOMARANVISNINGAR






















Andning
Alla hundar ska kunna andas obesvärat
även under rörelse.
ÖgonAlla hundar ska kunna uppvisa ögon
utan tecken på irritation.
Hud
Alla hundar ska ha frisk hud utan tecken
på irritation.
Päls
Päls ska inte vara så omfångsrik att
den negativt påverkar hundens rörelsefrihet
Generella krav för alla hundar
Rörelser
Alla hundar ska röra sig naturligt utan
synbar ansträngning eller smärta.
Mentalitet
Självfallet ska alla hundar ha en mentalitet som tillåter att de kan fungera i
samhället. Rastypiska beteenden måstebeaktas och tillåtas, men överdrivet reserverat eller skarpt beteende är inte önskvärt. Aggressivitet och paniskt flyktbeteende kan aldrig tolereras och renderar priset 0.

Raser där Åtgärder krävs (7):
Engelsk bulldogg, mastino napoletano, shar
pei, chow chow, basset hound, fransk bulldogg,
pekingese.

Raser som motiverar Ökad uppmärksamhet (12):
Dogue de bordeaux, mastiff, sankt bernhardshund,
bullterrier/miniatyrbullterrier, yorkshireterrier,
blodhund, clumber spaniel, bostonterrier,
chihuahua, japanese chin, king charles spaniel,
mops.
Raser som är föremål för Observandum (28):
Collie, schäfer, shetland sheepdog, welsh corgi cardigan, welsh corgi pembroke, boxer, bull-mastiff, grand danois, norwichterrier, skyeterrier,staffordshire bullterrier, west highland white terrier, tysk spets/pomeranian, basset artésien normand, bracco italiano, spinone, amerikansk cocker spaniel, cocker spaniel, engelsk springer spaniel, labrador retriever, sussex spaniel, cavalier king charles spaniel, chinese crested dog, griffonbruxellois, griffon belge, petit brabançon, shih tzu,stor pudel, borzoi, irländsk varghund.





Chow chow är en av de sju raser där ”Åtgärder krävs” enligt SRD. Följande är vad domarna ska titta mer på när de bedömer chow chow på utställning:

Överdrifter avseende mängd hud och bakställets utformning förorsakar problem.
I rasen förekommer
• andningsbesvär pga. otillräckligt utrymme i luftvägar och svalg vilket ger snarkande och ansträngd andning ofta med konstant munandning.
• ögonproblem pga. att ögonen är inbäddade i överdriven mängd hud.
• rörelsestörningar som kan bero på otillräcklig vinkling i knä och hasled.

Särskild uppmärksamhet ska därför fästas vid andning, ögon och hudstatus samt rörelser.

Standardtexten lyder i sin nuvarande utformning: kort steg och styltig gång. Det förutsätter minimal vinkling i bakbenen något som dock inte får överdrivas till men för hundens rörelseförmåga.

Överkotade knä- och hasleder är en anatomisk defekt.

Hundar som har fri andning, korrekta ögon utan irritation samt rastypiska rörelser ska värderas högt.

KONSTIGA "GARANTIER"













Min mobil började knasa. Mer och mer ,så jag gick till ON OFF med den ,hade
garanti kvar.
Saken var att mobilen är en flippup ,då tänds skärmen, och har delsvis touchfunktion.
Men det började flimra , ibland helt vitt , alltså dålig kontakt vid flippup.

Lämnade in den , och det tog vecka efter vecka innan jag hörde nåt. Sen så kom ett brev..
De kunde laga flimret på garantin , men inte ryggen på mobilen som glappade varvid flimret uppkom. Ville jag ha mobilen i olagat skick kostade det 400 :- (ytterligare 400:- om de inte fick svar , som skulle faxas med underskrift, inom nån vecka )
Lagat 1095:- , men då hade min originalgaranti utgått nån vecka innan.
Men förstår ni , jag kunde godkänna en omedelbar skrotning för 0 kronor .
Vilka jävla avtal !
Självklart skrev jag på och skrotade den.Och bad om ett Skrotningsbevis ,om det kommer några kravbrev.Man vet aldrig.

Pratade på kafferasten ,men en som köpt "ny" mobil ,men det fanns visst nån annans info i den redan ?! Är det dit skrotningsmobilerna går ? Att laga andra nya mobiler och att säljas igen ? Otroligt.

Nåja mobil måste man ha, jag iaf. Hittade en gammal Nokia som jag hade för många år sen. Sen fick Cemonia den ,men hon tappade bort den.Jag hittade den, flera veckor efter, överkörd och nerklämd i snön på gården.Trot om du vill men den funkar.Trots spräckt skärm och en massa år på nacken.

Nåja jag har hittat en ny modell jag ska köpa, den kommer ut i butik första veckan i November.Men min gamla Rosa Nokia , den spar jag nog ändå.

torsdag 22 oktober 2009

MJÖLK



















Handlade efter jag hade jobbat på City Gross "Grossen" som vi K-staplare säger. Lite av allt möjligt, värmeljus osv, kom till mejeriavdelningen och kom på att ägg och mjölk va dags att köpa hem.
Och då såg jag de här Mjölkförpackningarna per 2liters ..
Blev lite nostalgisk,, kommer ni i håg när man köpte mjölk på flaska hos bonden. Mitt tydligaste minne är , när jag kanse va 4-5 år , och bodde en tid hos min kära faster Ellen i Bodås. ( Kärlekshälsningar till himlen, Love you )
Mörkbruna glasflaskor med mjölk direkt från bonden..

Min bästa barndomskamrat Monica, tillika tremänning , hade även bondgård. Vi fick ägg smör bonnmjölk därifrån.
Tänk hur det var , vi lekte i "fjöset" ladugården, hoppade i hö ,plockade hemägg , eller sprättägg som det heter idag.
Vi gjorde kojor, va med getter höns och allt var det var. De hade ute dass ,som funkade jättebra, vi delade gödselhög med kossorna ; )
Åkte , och körde traktor, åkte hölass ,kedjade kossorna, retade getabockarna i lagom mängd.
Känner lite sorg att Cemonia , min dotter inte får uppleva sånt.
Men vilka barn får det ? Allt är så jäkla urbaniserat . Som tur är får hon iaf dela hundarnas fortplantning uppväxt och socialisering.
Tänk när Liam , mitt barnbarn var här i söndags. och det viktigaste för honom var att krama alla hundarna innan han åkte hem .. *kärlek*

tisdag 20 oktober 2009

EN UNDERBAR DAG

























































































Han där uppe gav oss en underbar solig vacker dag , istället för en kull valpar...
Skyndade mig hem från jobbet , väntade in min dotter Cemonia , sen drog vi mot Gimmen med hundarna. Jisses va kul de har , de rejsar , Tyrah är otrolig att kunna springa som en riktig toka ; )
Ohl-Gha är ju lite mer försiktig , om vi säger så. De fick springa av sig rejält i solskenet. Jag fotade lite förstås.
Sen tog vi oss ner till Bergkvarnsdammen , där isen hade lagt sig. Så kom en bil till med hundar som skulle rastas. Men då hade jag mina i bilen. 2 stora maffiga Cane Corso, tiken Italiensk CH import , och hennes valp som nu är vuxen kastrat.
Jag gillar ju lite "kraft" vovvar .. Se själva av dagens skörd med kameran.

måndag 19 oktober 2009

OM ALLT GICK PÅ RÄLS














Då skulle vi ha bäddat ordentlig nu ,inför en kull som inte blev av.
Känner mig så blåst på hela alltet.( Och varför, finns på Bloggen från 14 okt.)
Såg bilder på Fejjan idag , på nyfödda små puppisar. Det känns så orättvist. Min vackra Dora , kommer väl troligtvis aldrig få en kull.

söndag 18 oktober 2009

AUTOIMMUNA SJUKDOMAR

















Tänkte sammanfatta lite från föreläsningen jag var på igår , DKK regi.
Jag var intresserad av att lyssna på Vet. Helene Hamlin , som forskar inom Autoimmuna sjukdomar på hund (smådjur), på Slu i Uppsala.
Eftersom jag själv fött upp en Cocker Spaniel som hastigt blev sjuk och avled.
Jag ringde till Djursjukhuset där han låg , men blev inte klokare av den diagnosen.
Hans immunförsvar kollapsade. (Jag var ej ägaren av hunden , och de kunde ej heller svara på min frågor då.)

Hur kan sånt ske ? Fullt frisk ena dagen , och sen ...

Allmänt nedsatt immunförsvar kan komma av
Långvarig stress, vissa läkemedel, vissa infektioner och av tumörsjukdomar.

Autoimmuna reaktioner , immunförsvaret reagerar mot egen vävnad.
Autoimmun hemolytisk anemi, antikroppar attackeras vilket resulterar till att inget syre tillsätts i blodet.
Vilket visar sig genom kräkningar feber trötthet gulsot (levern slås ut) blek i slemhinnor.
Titta enklast i munnen ,(är den mörkpigmenterad kan man titta i vulva /förhud)eller i ögonen. Som oftast då är bleka i slemhinnorna.

Akut , Snabb behandling , ökar ju förstås chanserna för hunden. Cortison , andra starka mediciner , syrgas , dropp och ev, blodtransfusion ges.
Blodtransfusion överväges endast som sista utväg , för då måste ju kroppen arbeta mot ännu ett nytt ämne i kroppen. Men kan ge positiva resultat.
Brukar ta några dygn innan man ser resultat , på Akut sjuka hundar.
Såna patienter får absolut inte ansträngas, de bärs ut för att kissa tex.

Tyvärr klarade sig inte hunden från mig , utan avled efter några dagar trots Akut behandling. Endast 16 månader gammal.
Man kan idag inte säga av vem , varför , hundar drabbas. Man forskar vidare om detta.
Och vem vet kanske de hittar ett gentest. Jag tog båda föräldradjuren ur avel.
Överrepresenterade av denna sjukdom är, Cocker spaniel Springer spaniel samt Irlänsk setter. Setter är även drabbad av sjukdomen CLAD , som ger svullna leder bla. Ingen vidare framtid för drabbade hundar. Forskning pågår.

Auto Reumatiska sjukdomar , uppdagas oftas 2-6 års ålder.
Trombocytopeni , visar sig genom blåmärken på hundens hud,från små märken till stora fält, normalvärdet skall ligga på 150 ej gå under 40, Cavalier är en drabbad ras av detta.

SLE , Hunden har ont i sina leder , muskler , haltar , har hudförändringar som blåsor. Såg en bild på hund där öronen ändrat färg , samt tendens till bulor/blåsor på nosen. Hunden haltar olika mycket , olika veckor. Typiskt är en stel ,halt hund på morgonen , men "pigg" på dagen. Inget som kan ses på röntgen.
Hunden får blodbrist feber , brist på blodplättar.

ANA + positiv sjukdom , som visar SLE ger Hudproblem , blodbrist m,m,
men samma ANA+ test finns även x,y,z,varianter, som ej är SLE men reumatisk sjukdom som endast ger ledproblem , mot detta ges cortisonbehandling.

"Tollarsjukan" visar reumatiska symptom och feber. Är en ANA+ sjukdom. Rasen drabbas även av hjärhinneinflammation. Men det är två olika sjukdomar. Oftast före 1 år ålder. Sambandet är en genetisk riskfaktor. Forskning pågår.

ANA -
Rematoid artrit , Ledgångsreumatism. Symptom, Kroniska förändringar som förstör lederna ofta symmetrisk, hunden får svullna ömma leder.
Vandrande hälta hunden blir stel o skov.
Ibland kan man se röntgenförändringar , även andra förändringar kan förekomma.
Väldigt besvärliga att diagnostisera , Kan ev, ges Glucosamin.

Hudsjukdomar -Pemphigus
Hunden får blåsor visikler som spricker lätt. Collie kan ha speciella varianter av detta.

Andra autoimmuna sjukdomar
Hund kan drabbas av muskelsjukdom , Sköldkörtelstörning (Riezen,Hovawart vanligt)Tecken, hunden kan tappa päls fläckvis ,trött slö, medicinering efter diagnos.
Diabetes Mellitus vanlig , inciptus ovanlig variant. ( Samojed drabbas ofta)hund kissar mycket ökad törst, Forskas än om detta.
Addison, Kron (tarmsjukdom) MS

Ja det va mycket att ta in , men mkt lärorikt. Vi ville knappt ta fikapaus. Tänk att få jobba med så intressanta saker. Hon berättade tex att hon kunde se med blotta ögat på vissa blodprover va de skulle visa.

Man ska vara observant i alla fall , det finns mycket konstiga sjukdomar. Men förhoppningsvis får våra vänner vara friska.
Allt jag skrivit här är från mina egna anteckningar på föreläsningen.
Googla om ni vill veta mer om något. Eller sök på SLU hemsida.