söndag 17 maj 2009

HUNDGÅRD DEL 2



TULPANER PLOCKADE PÅ GÅRDEN IDAG..




ENTREGRINDEN




MITTGRINDEN




BORT MED GAMLA TRAPPEN


















Då har vi slagit upp alla stolpar, gjutit och satt grindarna på plats. Dessvärre ska de ju cementet torka antal timmar. Så vi kan inte fästa staketet idag.
Så nu håller Jon på att riva en gammal trapp från vår altan. Knappt nån vet att det är en öppning där, används sällan. Men nu ska det göras i ordning så hundarna kan välja nedgång från altanen.

Så hundarna kan alltså springa runt alla sidor av huset, nerför rampen till stora hundgården runt mot vår entre , och sen runt mot garaget och uppför nya rampen och in på altanen igen.

Jag räddade en bukett Tulpaner från grusgången. De står vackert i hallen nu.
Nu måste jag ut och bära en trapp....

HUNDGÅRD NR 1



KLART NO 1




OHL-GHA FLYGER FRAM




HUNDGÅRD & 100 LEKSAKER




HUNDGÅRD




MINA TRE




BLÅBUS




MINA VACKRA BLÅ




BUS




OHL-GHA I BENFÄLLNING




DORA SPANAR IN NYA HUNDGÅRDEN


















Ja vi slet som djur ute i trädgården i går. Mina händer är ömma stela , kan man ha träningsvärk i händerna ? Tummusklerna är värst.

Hundarna har ju haft en hundgård på ca 20 m2, men den började kännas liten , och Chowarna behöver mer skugga.Nu kommer kommer de att få över 300 m2 att götta sig i.
Så i dag ska vi fortsätta med hage nr 2. Den som kommer att va på framsidan av huset, och där mesta skuggan finns på sommaren.

Ohl-Gha , som inte kan leva utan sin matte, har ju lärt sig att öppna entredörren, så fort hon hört mig ute, och vips har alla fyra varit ute :o
Så nu de sista veckorna har vi fått låsa dörren , när vi gått ut.
Men nu kommer nya hundgården , och då spelar det inget roll i och med att de kommer ut i en hundgård.

Det ska bli en grind emellan de två hagarna med, kan va skönt att kunna dela på hundar / framtida valpar osv..

Vi kommer att ha en trådlös ringklocka vid grinden , med rejält lås, så ingen behöver öppna till hundgården för att komma in till oss.
Utan vi får gå ut och öppna till dem.
Skönt va då slipper man alla "dörrknackare" och liknande. Jag ska nog sätta upp en avskräckande hundskylt med där på grinden.

Nu ska Jon åka och handla cement , så ska jag sätta fart , med mina stela händer.
Lite bilder från i går kommer här..

onsdag 13 maj 2009

SAGAN OM RINGEN










Jag har en vacker guldring, som minne efter min mormor, älskar ringen och burit den dagligen , i många år.
Så jobbade jag i en butik, och upptäcker att stenen är borta..
Skriver lapp ,och meddelar alla i butiken, om de händelsevis skulle hitta stenen.

Veckorna går och tänker att det blir väl skrotguld av ringen. Men så idag var jag i samma butik. Skulle kasta en kartong, när jag hör något. STENEN !!!
Jag ska lämna in den på lagning snarast..

Köpte sen Trisslotter , men har inte skrapat de än : )

tisdag 12 maj 2009

RIP BODIL





Jag känner en sorg, för att man inte kan vara annorlunda i dagens samhälle. Bodil va en egen människa , men så kunnig med sina djur som hon säkert älskade mest av allt.

Min första kontakt med Bodil va på tidigt 70-tal då vi köpte vår första hund av henne. Bodil´s Mont Morency, kallad Monty. En vacker foxterrier , som snabbt blev Champion i utställningsringarna.

Jag minns en sommar ,vi va på Skansen i Stockholm. Bodil hade ett gäng foxar med sig, och jag tror sin första bullterrier Nike.
Jag tävlade i ringen med nån foxterrier, hon hade flera med sig, och jag fick hjälpa till med en liten tik tror jag det var.

Sen fick jag äran att hålla koll på NIKE. De hade satt upp bås , man kunde låna till sina hundar , med plåtsidor. Minns att jag låg i en sån där med NIKE bredvid.

Tyckte att Bodil va en konstig men rolig människa. Vi va hem till henne i Bispberg, av nån anledning, trim ? kanske.
Vet att det va massa rasthagar , alla möjliga djur i hennes hus.

Bodil kom hem till oss en gång i sin folkvagnsbuss. Var den grön ??
Våran stiliga Monty skulle para en tik. Tiken va liten och fick ställas på telefonkataloger. Det blev 12 valpar så småningom.
Vi såg varken valp eller parningsavgift : o efter denna träff.

Däremot såg Bodil en stor-råtta springandes hos grannen.Hon sprang ut med en burk fångade råttan, för att tämja den sen.

Åren gick Monty somnade in, ganska gammal. Sen träffade jag Bodil på Kupolen , Borlänges Köpcentrum, på en Djurmässa. Jo då hon mindes Monty..Sen gick hon snabbt till nåt annat.

Monty kostade 800:- , tänk att man minns sånt !
Hade jag inte träffat Bodil , och hjälpt henne i ringen, kanske jag aldrig provat heller, och fortsatt nu 30 år efter...

Hoppas du får vila i frid, och att alla som jagade dig SKÄMS ordentligt nu..
Man måste få vara annorlunda, och vet att du ville djurens bästa..

söndag 10 maj 2009

SÖNDAGSPROMENAD



TYRAH´S HÄSTSPANING ...




FULLT RACE,,




SÅ SNYGG, OHL-GHA




HÄR KOMMER JAG,SÄGER TYRAH




DORA




VA LUKTAR DET FÖR GOTT ?




DORA & OHL-GHA




VEM VANN ROND 2




OHL-GHA GREPPAR TYRAH




SÅ TRÖTTA VI ÄR



















Sovit jätteskönt efter gårdagens tur till Malung. Mina vovvar har slappat en stund med mig i soffan, så där en skön söndagsmorgon med inga planer alls.

Vädret va skapligt i morse, så kände ingen brådska. Vovvarna har ju rastgård hela dagen , och är ute om de vill från 06-07 på morgonen, för att sen springa in och ut hur de vill. Ligga på altanen och spana , eller gå in.

På med alla koppel och i väg, Tyrah är ju så rolig.Det finns tre shettishästar i en hage, där ska Tyrah sitta ner och iaktta dessa "konstiga" saker, som låter lite , och i bland kommer fram mot henne. Tyvärr är det elstängsel så Tyrah får inte gå mot det, om det skulle va på, menar jag.

Där kan alltså Tyrah sitta lääänge , och titta på dessa tre. Till slut får man liksom dra henne därifrån..

Vidare på promenaden kommer vi till Hockeyrinken, som de älskar att springa runt i, och det är ju perfekt , om man är Laglydig.. ( enligt Sveriges rikes lag , inte Sifferbolagen som säger annat , men det tar vi en annan dag.)
De springer och jagar varandra , slår volter i sanden och busar hej vilt.

Om vi inte går in i rinken , så går de sakta och truttiga förbi, men det är ofta vädrets makter som styr. Ingen höjdare vid varma dagar, då får jag väl bära hem 3 chowar.. Men så idag va det molnigt, och de härjade loss.

Vi kom precis hem och in genom dörren , då kom spöregnet, jäklars om vi varit lite senare..Snacka om tur vi hade.

lördag 9 maj 2009

TYRAH PÅ UTIS I MALUNG



TYRAH´S TREDJE UTSTÄLLNING




PRISCILLA VS TYRAH




FÖRBEREDER OSS




CHOWCHOWLIGAN




A-L DYLAN BIR & BIS R




ANNA-LENA OCH PRISCILLA BIM




TYRAH CHILLAR


















Packade bilen och åkte mot Malung 06 i morse. Hämtade upp Anna-Lena , Kennel Commitment´s i Björbo där vi möttes upp .
Vi pratade och pratade så vips va vi i Malung 07.15 :0
Va gör vi, kör in på Shell fikar handlar proviant, och sen åkte vi till utställningsplatsen. Den ligger jättefint vid Västerdalälven på västra sidan.
Hade gott om tid för att lasta ur hundar tält och allt annat..
Solen sken och det va stundtals ganska varmt.

Vi va först in i ring 3. Anna-Lena´s hane Dylan fick 1 HP blev sen BIR mot Anna-Lena´s tik Priscilla 1 HP BIM och Tyrah placerade sig efter henne. Med bra kritik.
Vad som skilde de två tjejerna i dag , är dels att Tyrah vuxit och fått "lång" rygg. Såg jag tydligt i går när jag badade henne.Chowen ska ju va kort o kompakt. Det kommer..

Men jag är jätteglad att Tyrah är en trevlig Chow-Chow flicka på 7 månader, och behöver få sin ringträning så kanontillfälle att öva på sånt nu,och det var hennes första utomhus idag.
Vi hade jättetrevligt med andra goa hundvänner, Tack Tomas & Åsa för "Gopa alltjänst" fotografering , hålla hundar ,och annan uppbackning.
Det är charmen med alla små inofficiella , alla hjälps åt och har trevligt tillsammans.

Vi va ju klara ganska tidigt så redan vid 12 snåret började vi packa i hop våra saker. Hundarna va något trötta efter en dag i Malung.. Kul att se dem tillsammans, så fina lugna trygga hundar , våra älskade Chowar, Tack A-L för att du hängde med, gör jag gärna om . Och stort Grattis igen Kram *S*

KRITIK
MALUNG KK

PROP. HUVUD SMÅ VÄLF,ÖRON BRA UTTYRCK NORMALA VINKLAR, KRAFTIG BRA BENSTOMME, BRA PROP LÅR HAS ,BRA RYGGLINJE VÄLLAGD SKULDRA, KORREKT FORM BRÖSTKORGEN, RÖR SIG BRA BAK SAMMA FRAM, NORMALT RÖRELSESCHEMA

ING-MARIE HAGELIN

torsdag 7 maj 2009

UTMANING



PARADIS




DREGLAR












1: VILKEN MAT ÄTER DU OFTA?
THAIMAT THAIMAT SUSHI PASTA

2:NÄR DU ÄR PÅ KALAS, ÄR DU DEN SOM SITTER, ELLER HJÄLPER DU TILL ATT DUKA AV?
SITTER, JAG ÄR JU BJUDEN PÅ FEST FÖR SJUTTON,,

3:VART SITTER DU HELST NÄR DU BLOGGAR?
I KÖKET MED MIN BÄRBARA

4:KÖPER DU TRISSLOTTER OFTA?
JA NÅN VARJE VECKA.. VANN 2 X 25 IDAG , SKA LÖSA IN 2 NYA

5:VILKEN STAD ELLER LAND HAR VARIT DIN BÄSTA SEMESTER?
THAILAND THAILAND *I LOVE PATONG*

6:TV KANAL DU TITTAR MEST PÅ?
ANIMAL CHANNEL , TV 4, TV 4 FAKTA , DISCOVERY , TV 3, OCK LOKALA NYHETERNA PÅ 1:AN.


JAG UTMANAR ALLA SOM LÄST DETTA.........