söndag 1 mars 2009

OHL-GHA 9 MÅN..



MITT EGET LEJON






Eftersom Ohl-Gha är född den 29:e , och det inte alltid "finns" i feb, så kom jag på att hon fyller ju Juniorklass idag !!
Min lilla söta Ohlgis , har blivit stora tjejen nu.
Kommer i håg när jag såg henne första gången,, sååå söt och näpen. Nu är hon störst av mina tjejer här på Miata´s. ( storlek då )
Hon är världens goaste Chowe-tjej *lovar*
Ska bli spännande att se henne sen som fullvuxen, och hur röntgenplåtarna ser ut i Maj/juni.
Puss älskade Ohl-Gha på din dag <3
*mamma*

1 MARS



TYRAH




GÄSP





GÄNGET I HALLEN





Utställning nr 2 för Tyrah blir den 28 mars.Så vi har tid på oss att träna lite igen. Det enda hon reagerade på i Norberg var golvet. Men eftersom vi var där i tid , tränade vi flera ggr på golvet så det gick bra.

Idag har vi softat i soffan och tittat på Vasaloppet, Grattis Daniel Tynell, snygg prestation igen !
Man känner igen den där "tävlingsgenen" Vem vill inte vinna ?
Fast inte på skidor då. Jag kan nog inte ens åka på längdskidor längre. Slalom går bra, men det va några år sen det med. Håller mig till vänstervarv ; )

lördag 28 februari 2009

GRILLAT UTE I SOLEN



HEJ , NU KOMMER VI TILLBAKA !




KÖMPISÄ




JON, FIXAR KÄKET




VACKRA OHL-GHA




JA, NI SKA FÅ !!




OHL-GHA VILL HA KORV




DORA LETAR MAT




DORA




HÄRLIG VINTERDAG







Packade in hundar hundpulkan fika lilla kameran och drog till Gimmen idag. De sa att det skulle bli kanonväder så det va ju lovande.
Mulet hela morgonen, men se där kikade solen fram när vi packade i bilen.

Dora fick börja dra pulkan, men hon är så tossig nu inför löpet, krångelfia, snurrade sig runt i selen tills hon lyckades få av sig den. Så där stod hon plötsligt utan sele. Jag tog tag i henne och så gick vi en vanlig promenad, i koppel.
De andra hundarna Hollie(cockern)Tyrah och Ohl-Gha och så hundkompisen Molly sprang så snön yrde. Jag va bra sugen att släppa Dora,, men nej det får vänta.

Vi grillade hamburgare och korv, drack juice, och när solen kom fram mellan molnen blev det riktigt varmt på sjön. Öppen eld med så där god röklukt. ( jo jag luktar rök än )Barnen åkte skoter och grabbarna tolkade efter med sina snowboards.

Vi gick flera vändor på sjön med hundarna, de älskar verkligen att släppa loss där. Förutom Ohl-Gha då, som inte viker en tum från min sida. Mama´s girl ; )

Den här vinter har varit helt otrolig, jag brukar inte gillar vintern ( vuxit upp i fjällen ) men nu vill jag inte att den ska ta slut, för alla härliga dagar med hundarna. De trivs verkligen. Och visserligen har vi massor med snö kvar, men det är takdropp och solen skiner och värmer så härligt så man får vårkänslor.

Å andra sidan när snön är borta, kan jag ta fram Miatan,, Sportbilen i garaget ni vet!

torsdag 26 februari 2009

MATGLADA CHOWAR



SKYNDA DIG MAMMA , JAG ÄR HUNGRIG ; )




TYRAH










Va fort valpen Tyrah växer, jag brukar jämföra med cockern Hollie. Mankhöjden då.
I dag väger Tyrah 14,5 kg, är en positiv framåt Chowetjej. På promenaden på em, hoppade hon och lekte med mina byxben , och gick "fot" mellan varven när hon upptäckte att jag hade Frolic i min vänstra ficka på hundjackan.


Kanske hon blir duktig på lydnad ? Styrd av godis då ,, ha ; ) Det är fördelen med en hund dom älskar mat och godis.
Har förresten aldrig haft en hund som matvägrat. Jag kan liksom inte förstå sånt.
Alltså ett djur svälter sig inte till döds, men många ägare "fjollar" med maten och matrutiner så till slut blir det galet. Precis som med barn.


En väninna föder upp små rashundar , där fick man inte röra sig om hundarna skulle äta , minsta ljud gick de från maten.
Händer inte med Chowen i detta hus kan jag lova.
Ja kanske då om det är ett köttbullepaket eller Frolicpaket gick sönder och ramlade i golvet. Då kanske de skulle offra sig och gå från sin matskål, och sen gå tillbaks för att avsluta sin måltid.


Har heller ingen hund som vaktar sin skål, utan alla äter samtidigt, och när de alla ätit upp går de runt och slickar rent i varandras skålar.
Tuggben har jag alltid, överallt i alla storlekar. Samma där , no problem.

Och för övrigt så VÄNTAR VI PÅ DORAS LÖP ..alla ni som undrar....

måndag 23 februari 2009

SSUK NORBERG



LILLA TYRISEN




DORA IN POSE




ÄR JAG SNYGG NU DÅ ?




BLR DET BRA SÅ HÄR MAMMA ?




OHLGIS IGEN




OHL-GHA


I söndags var vi till Norberg på Kung Bore utställningen i Norberg.15 Chowar anmälda.
Alla mina tjejer fick 1HP, av Domare Tina Permo auk. domare på Chow-Chow.

Tyras 4-6 mån.kritik
Bra hopkommen kropp Utm. huvud skulle föredra ngt större ögon. Bra öron Utm hals Korrekt svans Bra vinklar ben o tassar Utm. Valppäls Rör sig med bra steg 1:3

Ohl-Gha 6-9 mån kritik
Bra huvud uttrycket störs av ögonen som är geggeiga. Korrekt bett. Bra öron Utm, hals överlinje o kropp Korrekt svans Bra vinklar Normal päls Rör sig typiskt. 2:a bästa valp

Dora Utmanarklass
Utm huvud o uttryck Korrekt bett Bra ögon o öron. Utm hals överlinje o kropp. Korrekt svans Bra vinklar ben o tassar Utm. päls Rör sig med bra steg 1:3

Tyvärr blev där inga bra bilder, det va inne i en gammal sporthall, och när vi kom hem började det att skymma. Jag är nöjd med mina tjejers insatser på utställningen.
Min egna kommentar till geggiga ögon , är att de sitter djupt och är små, de var inte kladdiga eller blöta.
Domaren undrade varför Chowen har ryktet om att vara aggressiva ,hon tyckte det va tråkigt, när alla Chowarna där var supertrevliga hundar. Ja det är sorgligt att de gamla ryktena finns kvar.
Men vi som äger dem , vet att de är världens bästa ; )

Jag har lekt lite med några bilder som jag lägger in istället, håll till godo.

lördag 21 februari 2009

LEKSAND VINTERFESTIVAL



HÄR KOMMER VI




PÅ TORGET




SOMMARLANDSBÄVER OCH CEMONIA




IS-ORKESTER




DEN ROSA FESTIVALHÄSTEN




IS-SKOTERN


Melodifestivalen går ju av stapeln i Leksand i kväll, och de har lite festligheter även dagtid. I centrum och i Gropa, som vi kallar det.
Så vi åkte dit efter lunch idag, för att kolla in läget och kändisläget.
Ja inte såg vi nån kändis, men Cemonia kramade om Bävern från Sommarland, och red på en ponny,åkte pulka, lekte på isskulpturskoter spelade på godishjul, fast idag vann man Leksandsknäcke.

Det blåste väldigt kallt, så för första gången i år åkte huvan på för min del.Snön yrde ner ett tag, men va gör väl det ?
Chowarna väckte stor upmärksamhet, blev "stopp" på torget när väldigt många vill klappa och fråga om mina tjejer.

Jag svarar gärna på frågor , och låter alla klappa mina vänliga Chowar.
Jag tycker det är roligt att "svenssons" vill veta om rasen. Vad man har dem till , pälsvård, om de är barnvänliga m,m,

Naturligtvis kom det andra hundägare med sina hundar som även de hälsade.
Ja va kan man säga, att mina tjejer sköter sig exemplariskt mot allt och alla.
Liten som stor, så nog är det en underbar ras.

Alla som väntar på Dora´s löp, det kan inte dröja värst länge till..
Den som väntar på nåt gott,, vet ni ;)

Ha en skön Lördagskväll, jag ska mysa med de mina i soffan med nå gott.

fredag 20 februari 2009

BLÅSTA



OHL-GHA 4 MÅN.PÅ SIN FÖRSTA UTIS I HÖSTAS




CEMONIA PROVAR DEN




METRO AIR FORCE COMMANDER

Ja det kan man säga, som av en Jetmotor ; )
Jo jag har ju köpt en Air Force Commander, och shit vilken kraft.
Badade Tyrah och Dora i morse, och efter många års erfarenhet med en hunfön a´la bris, bestämde jag mig för att köpa en Riktig Maskin.
Tyrah fick prova först, jag ställde in själva maskinen i lilla toarummet, och hade slangen utanför. I fall de reaerar på det något högre ljudet, tänkte jag.

Tyrah stod helt stilla, och verkade gilla den nya blåsen. Den liksom slår ur vattnet ur pälsen, med sin kraft.
Och va mycket lättare att hålla i, för den som blåser. Istället för en hel fön, har jag en skön mjuk slang som är lätthanterlig.

Jag fick pussar av Tyrah under tiden jag blåste henne, behövde inte ens hålla kvar henne. Den blåser inte så varmt, och det tycker nog Chowarna är behagligt.

Sen va de Dora´s tur, och hon älskar ju dammsugaren, så hon trodde väl att det va den jag hade och blåste med ; )
Dora la sig ner till jag va färdig med henne. Inga problem.

Visade Cemonia hur den fungerade, och se bilderna, vilken kraft.
Ser fram emot kommande bad och "blåsningar" av hundarna.
Vi ska ju på Utställning på söndag, och då måste de va fina, mina tjejer.