lördag 3 januari 2009

fredag 2 januari 2009

LÄNGSTA TUNGAN ?


UTMANAR ER ALL BLOGGLÄSARE,, TÄVLING !!
LÄNGSTA HUND-TUNGAN,,,,,
VÅRT BIDRAG,, TYRAH

tisdag 30 december 2008

GOTT NYTT ÅR 2009


Oj va fort åren går nu för tiden,,vad händer ? 2008 va ett bra "jobb-år" för min del, mina hundar och familj har varit friska. Jag har mått kanon, vårat hus fick ett lyft med ny toa o hall. Jag köpte min sportbil Januari, fått nya vänner genom detta.
WWD WORLD WINNER DOG SHOW i somras, var där som åskådare, wow...
Och PEACE & LOVE festivalen,,oj oj oj,,i Borlänge, jag har redan köpt biljetter till sommarens festival.
Jag har överlåtit mitt gamla kennelnamn Cockrock´s till Jon, och tagit ett nytt Miata´s, i och med rasbytet Cocker vs Chow-Chow.
Fått flera erbjudanden om styrelseuppdrag i olika Hundklubbar, köpte underbara Ohl-Gha i somras, från Kennel Fun Hai´s i Borlänge. Som blev Best In Show på sin första utis endast 4 månader gammal ( 4-12 månaders grupp )
Varit på 2 underbara bröllop i augusti. Roliga fester och andra sammankomster.Jag har väldigt roliga och bra jobbarkompisar, och vi gör mycket roligt ihop, fast vi arbetar åt olika företag fast i samma butiker ..
Så vår senaste stjärna Tyrah, Chowhill´s I Kissed A Girl, som va leveransklar innan vi åkte till Thailand, men vi väntade till dan före Julafton på henne.....*puss*
Min son Jonathan bodde här med de andra hundarna under Thailandssemestern, tusen tack Jonte , det va GULD..
Nu hoppas vi att alla våra vänner, hundar som folk ,får ha ett härligt 2009
SARA JON CEMONIA DORA OHL-GHA TYRAH ; )
Så ses vi,,,,,,,,,,,,,,

lördag 27 december 2008

TVÅ BLÅ O EN RÖD


. Dora fyller 3 år i januari, Ohl-Gha är 6 månader, och lilla Tyrah är 12 veckor. Det är ca 10 grader kallt ute, här i Sifferbo.

fredag 26 december 2008

VAR DET EN SÅN ?? SVART VIT RANDIGA HAVSORMEN


Vaknade tidigt , och kom på att jag skulle söka på "Vatten ormar Thailand "
eftersom en sån kom upp till ytan där vi snorklat..
Hittade en bild på en sådan och följande text :


Randig havsorm

Namn: Randig havsorm (Laticauda colubrina), Banded Sea snake
Storlek: Vanligtvis runt 75 cm, men kan bli upp till 150 cm långa.
Utbredning: Förekommer vid kusterna av Bangladesh, Burma, Thailand, Västra Malaysia, Indonesien, Filipinerna, västra Söderhavet.
Föda: Livnär sig främst på Fisk, fiskägg, och ål.
Gifttyp: Nervgift (Neurotoxiner)
Dödlighet: Mycket hög, även om bett från ormen är ovanliga.
Egenskaper:
Den randige havsormen kallas även för "Yellow-lipped sea krait " och är den längsta av alla havsormar, och kan bli upptill 150 cm långa. Havsormar är nära släkt med kobran, men är helt anpassad för ett liv i vatten. De kan vistas under vattenytan under en väldigt lång tid. De flesta havsormarna lever längst kusterna i Australien och Asien, där dom livnär sig på fiskar, fiskägg, och ål. Havsormen har dålig syn, men en utmärkt luktsinne och samma kluvna tunga som sina kusiner på land. En del arter är mörka på ovansidan, och ljusa på undersidan. Dom flesta är dock svart - och vitrandiga.

Giftighet:
Havsormar är väldigt tillbakadragna och undviker helst människor. Men om man provocerar havsormen kan de bli väldigt aggressiva och envisa, särskilt under deras parningstid som är under vintern.

De flesta som drabbas av hugg från havsormar är fiskare som är oaktsamma när dom rensar sina nät. Ofta använder då havsormen mycket liten dos med gift eller inget gift alls.
Havsormar är vanligtvis väldigt små och har små munnar som har svårt att bita så stora djur som människan. Dom ska dock absolut INTE underskattas. För även om havsormens tänder inte är längre än 2,5 - 4,5 mm räcker det med en rispa i en människas hud för att skapa en stor skada.

Havsormens bett är till en början smärtfritt, men redan efter en halvtimme kommer symptomen, och då kan det gå mycket fort. Nervgiftet går på centrala nervsystemet, andning och hjärtfrekvens. Det bryter ner muskelcellerna och de röda blodkropparna, som proppar igen i levern så att det blir akut leversvikt. Man kan kissa brunt, då nedbrutna muskelfibrer och annat kommer ut, och du kan inte röra armar och ben Svåra smärtor, Andra sympton är stelhet, muskelkramper och spasmer, blindhet, medvetslöshet, och andnöd. Man kan dö någonstans mellan två minuter och två dar. Men det brukar gå väldigt snabbt med havsormar och det innebär en otroligt smärtsam död.

En intressant notis:
Havsormen anses vara världens giftigaste orm, och skulle utan svårighet kunna döda en vuxen människa.

Mina "medresenärer" trodde att vår Guide likaså båtägaren skulle ha talat om för oss om den var farlig,, vilket jag inte höll med om.

torsdag 25 december 2008

MINUS 10 GRADER,,,




Men det bekommer inte en Chowe ; )
Mina stiliga tjejer på Juldagspromenad.

JULDAGSMORGON = VALPBUS







Tyrah har varit här i 2 dar och allt går bra, hon vågar mer och mer. Nu på morgonen började Ohl-Gha och Tyrah att busa , både ute och inne. Så jag tog fram kameran förstås. Tyrah älskar att vara ute, så när de andra vovvarna kommer in sitter hon kvar lääänge, som en Ferdinand i hundgården. Jag fick ta fram leverpastej tidigt nu på morgonen för att få in henne. Det är ju ca -10 grader, så man vill ju inte ha altandörren öppen allt för länge,,brrr. ( den går till hundgården )
Ska fota mer under dagen det är mörkt än så länge. Nu blev ju Ohl-gha "stor" på en gång,,när hon fått en lillasyster ; )

Julafton avlöpte bra, vi åkte till Djurmo och åt lite Julmat, men som vanligt efter Thailandsresor så har jag problem med svensk mat.. så jag åt 3 ägghalvor 4 små köttbullar lite Jansson skinka omelett och ostpaj, sen hade jag ont i magen hela em. Åt ingen kvällsmat.Det är lika varje gång, jag kanske inte ska äta "svensk" mat.
I Thailand har jag inga problem.. Få se om Julmaten blir Hundmat i år ? Ja det lilla vi köpt hem vill säga.
HA EN FORTSATT SKÖN JUL