söndag 29 juni 2008

CHOWETRÄFF OCH VALPAR











En liten Chowe träff i Torsång idag, med 5 hundar men nog för att folk tittade och frågade om våra hundar. Vi tog en liten promenad ( blev ju så varmt ) sen fikade vi vid gamla Cafe. Hästräka förstås m, kaffe läsk o glass. Vi satt och pratade hund, om våra Chowar och deras speciella sätt .
Tiden gick och vips va klockan 16, och DÅ kom störtregn ! Vi skyndade oss till bilen , för att åka till Kerstin och se på valpisarna, som nu är 4 veckor.. Så vi måste vänta 4 veckor till på vår lilla tjej. Vi har inte valt ut nån än, men 2 av de 3 är mer intressant. Men mycket kan hända på de sista veckorna förstås, i deras utveckling. Hur som helst gosade vi med de små en stund, sen somnade de överallt på golvet, de små gobitarna.




PEACE AND LOVE LÖRDAG






















Åh va Härligt med festival..Vi åkte ner på em för att hinna se Nationalteater´n en klassiker på P & L , utan dem ingen festival.."Livet e en fest"
När vi åkte ner ösregnade det, jäklar va tråkigt,, men se solen sken och det blev riktigt hett stundvis, när vi stod och kollade på uppträdanden.
Vi käkade pizza innan, Fanta i glasen Quattro Stagioni på fatet. Vi missade Veronica Maggio bildligt, men vi satt utanför och hörde allt iaf. Vi såg Roky Erickson & The Nomads, Mustasch, W.A.S.P och lite snabbt DLK när vi köpte kaffe.
Träffade en massa goda vänner, alla lika glada i festival-anda.
Jag tycker den här helgen gått alldeles för snabbt, och längtar redan till nästa P & L ..

Rosor till alla som arrangerat, jobbat och varit på festivalen. Må hända lite skit på stan , men tänk va trevligt det varit för ca 25 000 personer i Borlänge denna helg. Hoppas att det året går fort , och att vi alla ses igen på P & L 2009 ; )

I går va vi ju också ner och hade en kanonkväll, såg Jill Johnson ,Sex Pistols ,Suzanne Vega, Kent Takida m,m,
hade jätteroligt, med Erik och Anneli som vi partade loss med.. Såååå kul !! Inga bilder finns, bara på näthinnan ; ) lika bra det ,, eller ? *fniss*
Ha de så gött alla Hippies och festivalfolk !












fredag 27 juni 2008

PEACE AND LOVE TORS,





























Peace and Love,, hela helgen i Borlänge. Vi va där i går kväll. Såg Miss Li, Amanda Jenssen, MA Numminen och Sabaton.. Jättemycket folk , hela stan kryllar. Vi började med att käka kebab o pizza m Cola light. Jag smugglade med vanligt vatten 2 ggr, absolut förbjudet att medtaga dryck på festivalområdet ( men jag talade om det för vakterna )
Och tittar man inte på artisterna så kan man se på allt folk, jösses va en del ser ut.
Vi har köpt bussbiljetter hem , tills i natt. Jon och jag åker ner, Cemonia får sova i Djurmo.
I kväll spelar bla. Jill Johnson, Sex Pistols, Suzanne Vega o Kent, hoppas vädret blir lika som i går kväll..
Nä nu ska jag jobba några timmar, innan jag kan ta en cider och ladda inför en till P&L afton ; )







torsdag 19 juni 2008

MIDSOMMAR

DORA , SIFFERBO´S COOLASTE MIDSOMMARBRUTTA.


Då är den äntligen på intågande Midsommaren,, vi har slitit massor i butikerna den här veckan..
Jag skyndande mig att jobba på, vaknade tidigt då jag va ingång före 07 idag. Fick etT MMS från Anna som gjort en smörgåstårta till oss plockisar idag till Frukostkaffet,, oj va vi va hungriga, det verkligen sved i magen, när jag sett va som väntade. Jobbade en stund till sen handlade jag ( glömde massor, ost, ostsås, såpa, gräslök!! m,m, )


Åkte hem, tät trafik, alla turister som "ska till Dalarna och fira midsommar"
jo jag tackar... Håll er i rätt fil , och blinka när ni ska svänga eller byta fil.


Miatan står nu i garaget, säkert förvar under den här helgen. Jag har städat inne, altanen skurat fönster och fotat Dora i Midsommarskrud. Nu ska jag laga lite god mat, färga och slinga barret.
Hoppas alla jag känner får en skön rolig Midsommar, vi ska till Gimsbärke i morgon och sen skoterrace på lördag, som alltid ; )



Hej hopp !

onsdag 18 juni 2008

CHOW-CHOW RASINFO..

KRINGELMYRAS DORA THE EXPLORER
Chow chow

Med den typiska blå tungan
Chow chow är en mycket gammal och ädel hundas som ursprungligen kommer från Orienten/ Kina

Historia
Munkar avlade fram denna mycket speciella ras - en lugn och värdig väktare med ett respektingivande och avskräckande utseende för att hålla borta onda andar från templen. Chow Chowen användes även till många andra saker i sitt hemland Kina. Den kunde fungera som jakthund, draghund, vallhund och som föda.
Legenden säger att chow chow är resultatet av en lyckad allians mellan en förälskad lejonhanne och hans utvalda, en tjock liten björnhona - vilket är mycket frestande att tro, då en chow chow är förvillande lik både en björn och ett lejon på en och samma gång!

Utseende
Chow chow har ett mycket säreget och ädelt utseende - med sin blåa tunga, majestätiska utstrålning och dess förvillande likhet av både en björn och lejon på en och samma gång - särskiljer den sig från alla andra hundraser. Den blåsvarta tungan är dess signum och stolthet. Chow (eller chaou) betyder på kinesiska "stor, kraftig hund", vilket den är, med en mankhöjd på 46-56 cm och med en vikt på 20-35 kg. Den finns både i lång- och korthår och finns i flertalet färger - röd, svart, cremé, fawn och blå.

Helhetsintryck
Chow chow är en välbalanserad hund, kompakt och med kort ländparti. En energisk hund med lejonliktutseende, stolt och värdig hållning, proportionerlig. Svansen bärs väl över ryggen. Tungan är blåsvart och den har en karakteristisk, styltig gång och är en lugn och god vakthund. Till temperamentet är den självständig, lugn, trofast men reserverad. Chowar är sansade - men respektingivande och goda vakthundar - dock en tystlåten sådan som ej skäller i tid och otid. De är lugna, sansade, självständiga men trofasta och tillgivna hela sin familj. Chowar må se ut som kramgoa nallebjörnar, men har - trots sitt kramgoa yttre - mkt urhund och jaktinstinkt kvar inom sig.

Tystlåten familjehund
Chowen kan passa att leva både i lägenhet i stan såväl som på landet. Den knyter väl an till hela familjen, men ignorerar främlingar. Chowar brukar fungera mycket väl tillsammans med barn, men föräldrarna måste lära barnen att handskas med hunden på ett varsamt sätt. Chowar brukar mestadels också fungera mycket väl tillsammans med familjens övriga husdjur och andra hundar.
Chowen är en idealisk hund för dem som gillar lite "egna", originella och självständiga hundar, för chowen är en mycket intelligent hund som också oftast vill ha ett ord med i laget. Värdighet och integritet är karaktäristiska för en typisk chow chow. Även om den i många situationer agerar med omedelbarhet är det vanligt att den förbehåller sig en stunds eftertanke innan den skrider till handling.
Den trivs inte med att stressas eller forceras utan vill själv avgöra när det är befogat att raska på. Den ägare som inte förstår att uppskatta rasens särdrag, utan innerst inne längtar efter en sprallig, inställsam och alltid svansviftande hund har valt fel!

Skötsel
Chow chow kräver heller ej timtals med motion för att vara nöjd utan nöjer sig med lite vanlig motion, även om den precis som många andra hundar tycker om och mår bra av aktivering både mentalt och fysiskt.
Pälsen är relativt lättskött, det räcker oftast med en ordentlig genomborstning någon gång per vecka, vid fällning något mer. Den fäller två gånger om året men det är mest underull som lossar. Chowen är en renlig hund och är bland de lättaste raserna att få rumsren.
Chow chow tillhör rasgrupp 5, det vill säga spetsar och raser av urhundstyp.


Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Chow_chow (INTE BILDEN )

söndag 15 juni 2008

CHOWCHOW-VALP







Så har jag äntligen hittat nåt jag tror på..Jag trodde att jag bara skulle ha korthår, men har nu bokat en röd långhårig chowchow-valp. Va och kikade på dem idag. otroligt söta små björnar ; )

Hon kommer hit v,30 Jättespännade.. Tänk va kul Dora och den nya kommer att få sen.
Vi firade Midsommar här i byn i går kväll, levande musik, Vacker Midsommarstång, men va hände jo den gick AV..Så där står nu en halv Midsommarstång i byn..

Efter åt vi god mat och dryck, spelade Borlängespelet och hade en skön kväll framför brasan, för det va kyligt... Rejäl hagelskur kom det ner,, brr
Jag fick en ny USB bilstereo av Jon och vackra blommor, blommor av Helen och Majvor, en massa sms och telefonsamtal,, men Jonte , min son, han glömde ringa sin mamma...

fredag 13 juni 2008

Fredag den 13:e


Har utmanat dagen sen i morse, och jag har bara haft en bra dag... Åkte 120 på 90 väg,, bara för sakens skull..Staplade onödigt högt på jobbet, för spänningens skull. Inga svarta katter har jag sett eller behövt gå under nån stege..

Fick ett vackert foto på MMS , jag har blivit gammelfaster till Natalie´s dotter Ebba, som kom i tisdags 11 / 6. Grattis.
Jag har pratat men en semestervikarie idag, som kommer till CG på måndag, hoppas på en bra tjej nu...

Vi får skita i Avesta Int, SKK utis i morgon, Dora är i total urfälld päls...( lite tråkigt då )
Jag börjar få utis-abstinens, ni som fattar ; )

Men till det roliga, så har jag kontaktat en uppfödare som har en tikvalp till salu, och jag är verkligen intesserad av den här kombinationen,, ni som har Chowe, vet hur det är i vår ras,, med div,, problem, men ändå finns det aldrig en valp till salu..
En gång Chow Chow alltid Chow-Chow få se vad som händer....Kanske en liten rulta här snart.
Jag kanske hoppar ett löp till på Dora, blir lite tajt med tid sen i höst / vinter vi åker ju till Thailand i början på december, och folk har inte så mycket pengar då heller...
Och mitt nya Kennelnamn hinner bli klart.. Har sänt in 3 förslag, lika bra alla 3.

Vi firar i morgon här i Sifferbo.. Midsommarafton ! ( Jo du läser rätt ) Och annat, Beställt lite god mat ( Tack Lotta )
Ha de så gött, vi eldar i kaminen för värmen skull. mina blommor får vänta ett tag till på plantering,, Brrr