onsdag 30 april 2008

VALBORGSAFTON

MIN ÄNGLA-DOBBERMAN UNA , LOVE YOU


Tänker på alla skotträdda hundar, och andra djur. Det börjar smattra lite runt knutarna här i Sifferbo. Mina nuvarande hundar är ej rädda, skäller bara lite uppspelta när det låter. Ingen som vill gömma sig eller hänger svans. Kom och tänka på min Dobermann Una, som var sååå skotträdd, herre jösses, du fick ingen kontakt med hunden, mjällade, sprang runt i huset ( eller kröp efter backen på promenad , 40 kg panikhund att hålla i, och barnvagn i andra handen. )


Jag försökte verkligen att undvika situationer, men det small dagar före efter och hela nätterna. Nyår som valborg. Verkar som ungar får/fick härja hur som helst med smällare.


Una som min Dobermanntik hette, började vi ge lugnade piller, men de funkade ju inte alls. Så lösningen blev Plegacil, ett enormt stark flytande medel. Jag ger mig f-n på att jag kunde droga en elefant med medlet. Una fick ytterst lite i munnen, omedelbart syntes effekten, vinglade och blev "rejält drogad" och detta för att folk vill smälla raketer o fyrverkerier. Man skulle filma såna hundar och visa några veckor inna på tv. Sen kunde ju fyrverkeri-butikerna stå för våra kostanader hos veterinären sen. Sveda & värk s.a.s. Vem kan tro att en tuff Dobermann , blir så sjuk av smällare? Sen kommer ju sommaren och då är det lugnt, tills jaktsäsongen när alla gevär ska skjutas in , och då inte på nån laglig jaktbana, utan här i byn vid grustaget..( Riksväg 70 jäms med ) Gevär göms hastigt undan om man råkar kika in där. Har sett en del skotthål i trafikskyltar längre fram.


När jag tog jägar-examen var det regler om jaktskjutbanor, där man sköt in gevär. Jag vet inte va de här gubbarna läst för kurs. Men alla vet väl att en kula går ganska långt, om man inte hittar föremålet i fråga.


Så var det aktivitet på "skjutbanan" fick jag hålla 40 kg panikhund tills vi kom hem, där hon darrande irrade runt av rädsla.


Så får man gnäll i Sifferbo´s Gäsbok av nån anonym :


När ska det bli slut på det olidliga hundskällande i korsningen ByGattu o Slättvägen,det börjar tidigmorgon till sen kväll!!!!!!!!!!!





Ja din stackare, om du tog reda på fakta innan du yttrar dig, jag har svarat och det finns att läsa på http://www.sifferbo.com/


i gästboken...


Ha en Trevlig Valborg allihop, nu ska här grillas och sen ska vi se på Brasa på Sifferbo Camping.


Kram *S*

lördag 26 april 2008

NERCABBAD KVÄLLSTUR




Vi tog en tur till Leksand på torsdag kväll, nercabbat så klart, svärfar Bosse med sin röda Miata och jag med min, Jon o Cemonia va med också. Vi åkte via alla småbyar, och roligare vägar förstås. Slutstation blev högst upp i Siljansnäs vid Buffilsanna, det va stängt men utsikten är ju jättefin..,


onsdag 23 april 2008

DORA CRUISAR


DORA UNDRAR OM VI INTE SKA ÅKA SNART
SÅ VÄNTAR HON MED SPÄNNING VART VI SKA .
SÄTT PÅ STEREON SÅ DRAR VI ; )
KANSKE MAN SER NÅN SNYGGT EFTER GATAN ???


TJENA MATTE, VA SKÖNT DET ÄR ATT ÅKA NERCABBAT
BÄST MAN KRYPER NER LITE,NÄR MATTE GASAR PÅ ....

tisdag 22 april 2008

VATTENSKADA


Ja nu får man hålla sig (för skratt) Vi har ju fått vattenskada, rejäl på vårt enda pyttelilla toarum. 2 X 1,5 m. I går va de här från Byggpartner, och i dag kom de och mätte om det var mera vattenskadat. Jo under vårt nya hallgolv, mattan lagd 3 månader sen. Och i vår klädskrubb bredvid. Så nu ska här rivas framöver.

Kom hem i går och va jättenöööödig. Gubben va här , så det gick ju inte, tog bilen till Djurås, och på vägen hem chansade jag på att Majvor va hemma, så jag kunde låna toan.

I morse gick de ju bra, man få ha en hink med vatten att hälla i efter bara.

Så i dag , efter en skön nercabbad åktur hem efter jobbet, skulle jag in på toan, öppnade dörren och........se själva.

söndag 20 april 2008

VILKET SKÄMT,,

DORA´S NYA DOGGLES


Va då ? tänker du väl,, Jo SKK utställningen i dag i Västerås. Borde vetat bättre att stanna hemma när det är domarändring. Får ju genast Gratulera er som gjorde så.


Hälften hade ändrat sig, och va visst ett mycket bra beslut. Men vi har ju inte varit ut på ett tag , så vi packade i bilen, svängde förbi Kennel Kransbackens i Borlänge. Åsa va sugen på att följa med, hon är ju alltid lika glad och trevlig att ha runt sig, brukar bli en hel del skratt så även i dag. Fast mest i "chocktillstånd" ringside. Va fan hände, jo var och varannan hund for ut med gult , blått eller inget alls. Jag som skulle spana in lite ev, killar till Dora, och ha lite samtycke från Åsa.


Vi såg ut som fågelholkar eller i hysteriska skrattanfall.


Domaren gestikulerade om ryggar tassar Dora´s tänder så småningom. Va fan hon har Veterinärintyg som ingen någonsin ifrågasatt. Nu tyckte Domaren XX att hon har felbett, på tänder som inte ens finns på plats. Jag kunde inte va tyst utan kommenterade det, bära eller brista. Nu får väl jag gult jag med, men Dora fick ett rött !! Fast placerade sig som 3a i ÖK. Spännande att se kritiken , , , vi väntade och väntade Domaren tackade och gick, funktionärer plockade i hop ringen, och vi fick till svar sen att de blandat i hop 2 hundars kritiker, så de fick riva i sär skriva om och tejpa ihop kritiklappen åt hunden före mig..På en SKK utställning , ja då kom fågelholkarna o skrattet igen. Ett stort jävla skämt hela utställningen. Vi kommer inte att åka till Ö-bruk i maj, utan spar oss till Avesta 14 juni.


Förresten shoppade jag lite igen, Dora måste ju ha DOGLESS när vi kör nercabbat.


Kram till alla vi träffat i dag, vi kan aldrig uppleva nåt dyligt igen.


Och Åsa,, det brukar inte va så DÄR :o

måndag 14 april 2008

MITT LJUS FÖR ENGLA


Hoppas det lyser ljus i hela vårt avlånga land nu i kväll, INGEN kan väl ha undgått budskapet i press sms bloggar facebook och hemsidor.
Mina änglar vakar över dig Engla.

ENGLA O PERNILLA

BILD FRÅN AFTONBLADET
Så har äcklet erkänt, Anders Eklund 42 från Storvik, måtte han aldrig någonsin få sin frihet tillbaks. Pernilla 2000 i Falun, Lilla Engla 2008, plus en massa andra brott, en del som han redan suttit för. Men han har väl säkert flera hemligheter, såsom våldtäkter och eller mord. Inte tror jag att han haft återfall med 8 år emellan. Hur många föräldrar har han skrämt nu ? Hur många barn är oroliga när de ska ut och cykla ? Vem tror att ens barn ska försvinna och hittas mördad efter en vecka ? efter att ha cyklat på en enslig grusväg en lördag förmiddag.

Hur ska våra barn våga prata med vuxna de inte känner ? Hur ska vi få dem att inte prata med okända, utan att skrämma våra barn ?

Jag har sagt till min dotter att hon inte ska stanna och prata med gubbar som vill att hon ska hjälpa till och leta efter "bortsprungna valpar" eller dyl. om det nu skulle hända.

Hon satt och tittade på tvnyheterna i går, när de berättade att äcklet erkänt. I dag är hon hemma och har ont i magen igen. Vi satt och kramades länge i soffan, och jag tänkte på Englas mamma, som inte kan det längre med sin dotter.. Fatta va fruktansvärt ! Pga av en pervers jävla idiot som skulle behöva en " Bobbit" erfarenhet. Må han brinna i ......

Jag har satt in pengar på Englas konto i dag, med hälsning från Sifferbo, det är det minsta jag kan göra.