söndag 20 januari 2008

Sälen & Malung

MIN VACKRA DORA


Då har vi varit till fjälls en vända. Cemonia och jag åkte på fredags morgonen till Sälen, vi var först in till Orrskogen i Malung med lite sponsrade priser som jag hämtat i Fauln. Sen hämtade vi morfar Thore på sjuksugan i Lima innan vi åkte till Sälen, där brorsan Anders väntade. Det va snö i Sälen ; ) Vi gjorde vårat ärende, sen fikade vi på Bullans.. Jättegod semla & kaffe. Kul att höra lite Lima transtrand och sälenmål igen, Cemonia lyssnar och frågar sen vad det betyder.. Tex " JE A TJÄFT ME EJN TJORTSCE" på limamål..


Vi va in i Skålmo, och kikade runt lite innan vi åkte till Malung. Vi åt sen lunch på Niss, och handlade lite på olika ställen innan vi checkade in på Skinnargården. Dora hoppade genast upp i sängen, och trampade, som hon gör när hon bäddar. Dora sover endast i säng på hotell eller dyl,, så hon snarkade skönt efter en stund. Cemonia och jag tittade på Bolibompa, spelade Fia m, knuff åt chips och choklad och myste i sängarna. Vi tog en kvällspromenad på Grönland, och när vi passerade Niss igen, så tog vi varsin korv till kvällsmat. Sen gick vi till hotellet och kröp ner och somnade bums.


Lördag var så dags för Malungs Kennelklubbs hundutställning på Orrskogen ( som annars är känt för Dansbandsveckan ) Domarna sov på samma ställe som oss, så vi spanade in dem på frukosten ..


Dora skötte sig bra, och Domaren Oscar Wilhelm Nilssen, Norge, gillade henne ; )


BIR HP BIG 3


Kritik:


Utmärkt typ. Bra huvud, Vackra ögon o öron. Spänstig, stark och kraftig kropp. Bra svans. Stark benstomme. Bra vinklar. Mkt bra färg o päls. Mkt bra rörelser, ngt trång bak.





DORA HAR BÖRJAT LÖPA !!!

söndag 13 januari 2008

Min CAB ; )







Nu äntligen har jag köpt min Cab, ingen Mustang som jag sagt i alla år, och som många trott. Utan en Mazda Mx5 Miata. Silverfärgad med svart cab, jag kommer att köpa en hardtop till den men det va lite väntetid. Jag provkörde den i Örebro, dit vi var i går. Jäklar va kul.. Gjorde en U-sväng och spann loss lite ; ) (bakhjulsdrift)



Vi ska hämta hem den till helgen, antagligen. Säljaren skulle fixa med däcken, det va sommardäck på nu, och skulle få allrounddäcken på. Jag åker ju till Sälen på fredag, så Jon får åka ner och hämta Miatan. Jag ska ju på hundutställning på lördagen med Dora i Malung, så jag kommer inte hem förrens lördag kväll.



Så nu vill jag att all snö ska bort, så fort det bara går. Så man kan cabba ner och njuta lite.
Ska kolla upp lite med Miataklubben va de har för saker för sig. Såg att de hade lite träffar i bland.
Vi shoppade på IKEA också, kompletterade till köket och lite annat smått och gott.
Åt förstås kotlett med bea, mums.
Så när vi åkte hem var det riktigt jäkla skitföre, vid länsgränsen ungefär. Det regnade hela vägen ner på morgonen, och snöade förstås på vägen hem. Men det gick bra.
När vi kom hem så hämtade vi Cemonia och lämnade sakerna jag handlat åt Kristina på IKEA.
Det va jättesnällt att Cemonia fick leka med Hanna hela dagen ,, Tusen Tack !

Sen åkte Cemonia och jag och handlade Marsvinsmat hö m,m, på Maxi för att sen hämta våra nya husdjur Sotis och Brownis. Så kom vi hem 19.30 plockade upp saker, diskade alla nya köksprylar, Jon tapetserade i hallen. Fixade i ordning till Marsvinen på Cemonias rum.
Sen kom Micke och Helen, och Jons kompis Filip ( som har hus i Thailand) så vi hade riktigt trevligt här till sena kvällen.
Jag är ju galen i ljus på kvällarna, tänder massor. Likaså i går kväll. De andra gick ner i källaren för att testa motionscykeln, men jag va kvar i köket då plötsligt PANG!!!

Jäklars en öppen ljuslykta i glas expolderade med grönt ikeavärmeljus i . Det flög glasbitar i hela köket. Och upp mot en annan lykta ( elefant med ljuset på ryggen ) så den gick sönder flög bakåt
och skvätte ner nya tapeten,, nä men dra mig baklänges.. Jag har fått rent golvet och byrån, men tapeten har jag inte vågat mig på.. några tips kanske ???

Nä nu är det dags för lite mat, Helen och jag gick runt sågen 1 timme ca,, och jag blev sååå hungrig och sugen på pizza.. Få se va Jon kommer hem med från Djurås.

Sommarnatt, när jag glider ner för gatan aha....






torsdag 10 januari 2008

Köpa nåt kul..

Shit va kul..


Äntligen i slutet på den här arbetsveckan. Har några rågade pallar att gå igenom i morgon, vilken tur att Daniel kommer och hjälper mig. Han är en Kanonsäljare !! Ligger på +


Tänk om alla va som han.. Mitt Chef Jeff ringde, de hade fått mail från CP att sakerna inte va plockade.. Saken är den att det har varit massor med röda dagar, jag har haft semester, och leveransdagarna har ändrats i och med röda dagar. Då blir det inte riktigt som "vanligt"


och det förstår inte alla säljare.. Hade några sura miner i fredags, de tyckte att jag skulle plocka deras med ( på fel dag, samt att jag redan hade fullt schema ) för att det var tomt i hyllorna. Nä men,, jag sa att han fick kontakta kontoret om han va missnöjd.


Tur att man har bra Chefer, som vet hur det är i butikerna. Butiken i fråga har inget att klaga på, de vet ju också.. Kanske skon klämmer nån annanstans. Jag har plockat mitt som jag ska och har rent mjöl i påsen. Annars är det lika bra att byta arbete !


Skit samma, CP är den snålaste av alla med ...


Jag ska till Örebro och shoppa på lördag, IKEA komplettera till köket. Så ska jag köpa mig en rolig leksak med ratt och cab ; ) om den är så fin som den ser ut på bild vill säga.


Jon är i väg nu på stan och ska köpa Platt-tv, just nu tittar vi på Cemonia´s 14" lite skillnad från 32" an vår gamla tjock-tv. Den blev såld i går, i dag sålde vi gamla spisen.


Jag har ringt och bokat rum nästa helg, då vi ska till Sälen och sen utställningen i Malung. Så då får Dora & jag mysa... * längtar*


Quality Of Stealing my Heart = Dora


Cockrarna är lite i obalans i flocken nu, de far i hop titt som tätt, så jag får skrika åt dem att sluta upp med det. Fan man ska inte spara kullsyskon.


Cemonia har varit hemma i 2 dagar, kanonförkyld, precis som jag haft/har fortfarande. Jon fick va hemma, Tänk om jag skulle vabba nu också då gick det väl åt helvete med CP. Jag har jobbat fast jag varit febrig för att "ställa upp på de stackrarna som är drabbade" fast de skiter de väl i fullständigt, bara varorna kommer upp i hyllan. Undrar om de överhuvudtaget vet hur det är eller bryr sig, de har bara försäljningsiffror i skallen. Att sälja in för kung och fosterland, så de kanske får lite BONUS och en klapp på axeln på nån konferans.. Sen om det inte säljer och blir ståendes med pallar av gamla datum, då går de i taket ! Kanske ligga lite lågt, och se hur det säljer först. Så slipper man svinn, och onödigt arbete med varor ingen vill ha.


Nä för sjutton, nu vill jag att våren kommer snart, och känna vinden i håret ; )


//Sara "bara en plockare"

tisdag 8 januari 2008

Shoppat lite ; )

FÖRRA DVH WENDY 3 PLAC. AV 21 DELTAGARE
Oj va tungt att börja jobba igen efter nästan 1 månads ledigt, 11 dec - 3 jan. Och det finns massor att göra i butikerna kan jag lova. Av flera orsaker : (

Jag blev jätteförkyld i fredags, så "allt" jag skulle göra i helgen blev avbokat: Nåja vi Bowlade på stan och åt lunch med fam, Eriksson Bolinder. Hanna hade namnsdag, så det firades lite.

Det är roligt att bowla, synd att man inte gör det så ofta. Var nog ett år sen sist, och jag får alltid träningsvärk i låren efteråt..4 Strike åstadkom fru Axelsson.

Vi har bytt bort vårat akvarium , mot en marsvinsbur. Marsvinen flyttar hit 17 januari. Vi har hälsat på dem en gång, när de var 2 veckor ; )

Missi har nog löpt klart nu, så då är det Dora vi väntar på. Hon kanske blir parad nu iaf.

Efter jobbet idag svängde jag in och kollade på en ny soffa. Vi måste köpa en i skinn, jag blir tokig på allt hår och damm som sätter fast i tygsoffan vi har nu. Vi hade tänkt en skinnhörnsoffa, men jag slog till och köpte en 3 + 1 + 1 igen.

Jätteskön, som man kan få i liggläge med benstöd. ( oj vad jag kommer att sova skönt)

Mörkbrun äkta skinn, så måste vi se oss om efter en (eller 2 ) platt-tv nu också.

Så nu finns här till salu , beg soffgrupp, tv & tvbänk, spis, och lite mer.

På lördag har vi planerat in en tripp till IKEA, lämna sånt vi inte använt och köpa sånt vi ska komplettera i köket. Så har vi kvar presentkort i restaurangen på IKEA, kotlettrad o beasås , ni vet !

Cemonia har börjat skolan idag efter jullovet, hon verkade glad, fröken hade läst hennes dagbok för klassen om Thailandsresan. Hoppas vi blir friska snart så vi kan hälsa på Liam och gosa lite.

Det börjar dra i hop sig för DVH igen, Dalarnas Vackraste Hund, som jag är lite delaktig i .

Vi ska ha möte snart, för att få allt att klicka. Hoppas på många anmälningar, och en lika Trevlig

afton som sist..Kom i håg att man är lika välkommen utan hund, bara boka middag och njuta av alla andra ekipage på Oktaven i Borlänge.

Ha de gött

måndag 31 december 2007

GOTT NYTT 2008


Så har då årets sista dag kommit, jag som skulle sova länge för att orka va vaken i natt, vaknade kl 06. Så det va bara att kliva upp. Lite småkyligt ute, men det passar ju för en dag som denna.

Drack Proviva och åt en leverpastejmacka, Gott.

Läste mail och annat en stund , sen kom Cemonia ner. Jon har haft sån där fruktanssvärd huvudvärk igen, så vi lät honom sova. Han måste nog kolla synen snart, jag misstänker att det kan va nåt sånt.

Jag skulle hämta morgontidningen, och träffade på världens kuf här utanför. En ruggig tandlös gubbe runt 70 år långhårig, med kryckor. Han nästan skrek när han pratade :- Vet du vem jag är !!!

Smugglarkungen ! Han pratade en massa gojja, jag tänkte att han va nog antingen lite koko, eller permis från nåt mysko ställe. Men han pratade och pratade om kungligheter, skådespelare och alla han mött eller känt i sitt liv, var han bott vem han kände i byn m,m,

Jag hade Dora med mig och är förundrad över att hon inte högg tag i gubbskrället, där han gastade och skrek, slog i kryckorna och va obehaglig. Herre jösses , tänkte jag vem fan är det där..Jag är släkt med K........g i byn, redogjorde han. Tror han sa att han hette Henry vid nåt till fälle. - VET DU INTE VEM JAG ÄR ??? om och om igen skrek han. Johan vår granne kom ut, och fick sig en dänga om rökare, vi stog och vimlade i ögonen båda två.

Gubben undrade vilken adress jag hade, för jag skulle minsann få nåt på posten från honom, och DÅ skulle jag få veta vem han är..

Vilken morgon !

Ringde Helen P , vi skulle ju hämta maten till i kväll, Sellnäsplanka ! Jättesmaskens. Så vi for i väg och handlade lite till kvällen. Så nu ska här dukas fram, och göras i ordning inför kvällen.

Hoppas alla djuren får en skön kväll de med.

Kram på er alla, och tänk på att inte skjuta raketer och smällare där djur finns.

söndag 30 december 2007

JULAFTON PÅ STRANDEN

FAM, AXELSSON ÖNSKAR
JULAFTON PÅ STRANDEN 2007
AMIN OCH CEMONIA


Hemma igen ; (

GOD JUL 2007 PHUKET GRACELAND RESORT
Ja ha nu sitter man hemma vid köksbordet, och tittar ut . Mörkt plaskigt deprimerande Sverige.

Längtar tillbaks till Thailand, maten, folket , stranden, solen, havet, ja allt !

Vi pratar om att resa tillbaks nästa vinter igen. Fast det känns länge dit ! Vilka underbara ställen det finns på vårt jordklot. Och man lär sig nåt på varje resa, är nog nyttigt för barnen att se lite annat också, så de inte blir så insnöade.

Vi hade 3 katter på hotellområdet, så sprang det lösa hundar på stranden och gatorna, men det var väl ingen som såg ut att lida. Kliade sig gjorde de ju. En gul labrador verkade överlycklig över att gå och fånga krabbor? på botten. Önskade jag hade en boll att kasta åt honom där. Han ville så gärna jobba lite ; )

Vi såg leguaner, och en apa som nån bar på en kväll på stan, vi gick förbi. En liten ödla satt utanför vår hotelldörr en kväll, så det va inga otrevliga "överraskningar" nånstans. Jag fasade ju för att se nån orm !

Mindre roligt var det ju att se alla djuren i bur som var till salu på Sunday Market i Phuket Town, Cockerspaniels pudlar schäfer pitbull dvärgsnautzer, perserkattungar och kaniner fanns också. Jag frågade va en hundvalp kostade 1800 bath (360 kr)

Annars var Sunday Market en otrolig shopping Jag shoppade en halv sopsäck full i saker. Taxichauffören trodde inte sin ögon ; ) när han hämtade oss igen. Jag hittade lite hundsaker, men inte lika mycket som jag hoppades på. Koppel halsband , ADIDOG joggingtröja till Dora.

Fanns en hel avdelning till husdjur på Supermarket inne på Jungceylon, samt 2 Petshop hittade jag. De flesta hundar hade halsband på sig med en bjällra, de hade ägare. Andra bodde väl på stranden och levde på slängda matrester. En kväll orkande Cemonia inte sin mat, hamburgare, så vi tog med den från restaurangen och gav den till en black/tan unghund som låg på gatan. Han tog den inte förrens vi alla gått därifrån.

Cemonia flätade sitt hår på julafton, och jag tog en fotmassage under tiden. Kostade 1000 bath , 200 kr tillsammans. Sen öppnade vi paket vid poolen, köpte färgglada drinkar i poolbaren. Så på kvällen var det julmiddag på hotellet, med uppträdande "Elvis" trollkarlar lekar och danstävlingar. Cemonia hittade en kompis , Saga, från Stockholm, de lekte till sista pers den kvällen. Sista dagen var vi på stranden hela dagen med Saga och hennes familj. Vi gick till poolen och badade sista timmen innan solnedgången allesammans, sen kom de över till vårat hotellrum innan vi gick på stan en sista gång. Packade våra väskor till sent på natten, vi fick packa om och packa om och köpa en väska till för allt skulle få plats. Handlade lite på Taxfree för pengar vi hade kvar, Bailys, parfym och ett Diorläppstift. Flyget mellanlandande i Förenade Arab Emiraten för att tanka, så har sett lite "öken" och flygplatsen där från fönstret.

Så efter nästan 1 dygns resa va vi hemma igen.