måndag 31 december 2007

GOTT NYTT 2008


Så har då årets sista dag kommit, jag som skulle sova länge för att orka va vaken i natt, vaknade kl 06. Så det va bara att kliva upp. Lite småkyligt ute, men det passar ju för en dag som denna.

Drack Proviva och åt en leverpastejmacka, Gott.

Läste mail och annat en stund , sen kom Cemonia ner. Jon har haft sån där fruktanssvärd huvudvärk igen, så vi lät honom sova. Han måste nog kolla synen snart, jag misstänker att det kan va nåt sånt.

Jag skulle hämta morgontidningen, och träffade på världens kuf här utanför. En ruggig tandlös gubbe runt 70 år långhårig, med kryckor. Han nästan skrek när han pratade :- Vet du vem jag är !!!

Smugglarkungen ! Han pratade en massa gojja, jag tänkte att han va nog antingen lite koko, eller permis från nåt mysko ställe. Men han pratade och pratade om kungligheter, skådespelare och alla han mött eller känt i sitt liv, var han bott vem han kände i byn m,m,

Jag hade Dora med mig och är förundrad över att hon inte högg tag i gubbskrället, där han gastade och skrek, slog i kryckorna och va obehaglig. Herre jösses , tänkte jag vem fan är det där..Jag är släkt med K........g i byn, redogjorde han. Tror han sa att han hette Henry vid nåt till fälle. - VET DU INTE VEM JAG ÄR ??? om och om igen skrek han. Johan vår granne kom ut, och fick sig en dänga om rökare, vi stog och vimlade i ögonen båda två.

Gubben undrade vilken adress jag hade, för jag skulle minsann få nåt på posten från honom, och DÅ skulle jag få veta vem han är..

Vilken morgon !

Ringde Helen P , vi skulle ju hämta maten till i kväll, Sellnäsplanka ! Jättesmaskens. Så vi for i väg och handlade lite till kvällen. Så nu ska här dukas fram, och göras i ordning inför kvällen.

Hoppas alla djuren får en skön kväll de med.

Kram på er alla, och tänk på att inte skjuta raketer och smällare där djur finns.

söndag 30 december 2007

JULAFTON PÅ STRANDEN

FAM, AXELSSON ÖNSKAR
JULAFTON PÅ STRANDEN 2007
AMIN OCH CEMONIA


Hemma igen ; (

GOD JUL 2007 PHUKET GRACELAND RESORT
Ja ha nu sitter man hemma vid köksbordet, och tittar ut . Mörkt plaskigt deprimerande Sverige.

Längtar tillbaks till Thailand, maten, folket , stranden, solen, havet, ja allt !

Vi pratar om att resa tillbaks nästa vinter igen. Fast det känns länge dit ! Vilka underbara ställen det finns på vårt jordklot. Och man lär sig nåt på varje resa, är nog nyttigt för barnen att se lite annat också, så de inte blir så insnöade.

Vi hade 3 katter på hotellområdet, så sprang det lösa hundar på stranden och gatorna, men det var väl ingen som såg ut att lida. Kliade sig gjorde de ju. En gul labrador verkade överlycklig över att gå och fånga krabbor? på botten. Önskade jag hade en boll att kasta åt honom där. Han ville så gärna jobba lite ; )

Vi såg leguaner, och en apa som nån bar på en kväll på stan, vi gick förbi. En liten ödla satt utanför vår hotelldörr en kväll, så det va inga otrevliga "överraskningar" nånstans. Jag fasade ju för att se nån orm !

Mindre roligt var det ju att se alla djuren i bur som var till salu på Sunday Market i Phuket Town, Cockerspaniels pudlar schäfer pitbull dvärgsnautzer, perserkattungar och kaniner fanns också. Jag frågade va en hundvalp kostade 1800 bath (360 kr)

Annars var Sunday Market en otrolig shopping Jag shoppade en halv sopsäck full i saker. Taxichauffören trodde inte sin ögon ; ) när han hämtade oss igen. Jag hittade lite hundsaker, men inte lika mycket som jag hoppades på. Koppel halsband , ADIDOG joggingtröja till Dora.

Fanns en hel avdelning till husdjur på Supermarket inne på Jungceylon, samt 2 Petshop hittade jag. De flesta hundar hade halsband på sig med en bjällra, de hade ägare. Andra bodde väl på stranden och levde på slängda matrester. En kväll orkande Cemonia inte sin mat, hamburgare, så vi tog med den från restaurangen och gav den till en black/tan unghund som låg på gatan. Han tog den inte förrens vi alla gått därifrån.

Cemonia flätade sitt hår på julafton, och jag tog en fotmassage under tiden. Kostade 1000 bath , 200 kr tillsammans. Sen öppnade vi paket vid poolen, köpte färgglada drinkar i poolbaren. Så på kvällen var det julmiddag på hotellet, med uppträdande "Elvis" trollkarlar lekar och danstävlingar. Cemonia hittade en kompis , Saga, från Stockholm, de lekte till sista pers den kvällen. Sista dagen var vi på stranden hela dagen med Saga och hennes familj. Vi gick till poolen och badade sista timmen innan solnedgången allesammans, sen kom de över till vårat hotellrum innan vi gick på stan en sista gång. Packade våra väskor till sent på natten, vi fick packa om och packa om och köpa en väska till för allt skulle få plats. Handlade lite på Taxfree för pengar vi hade kvar, Bailys, parfym och ett Diorläppstift. Flyget mellanlandande i Förenade Arab Emiraten för att tanka, så har sett lite "öken" och flygplatsen där från fönstret.

Så efter nästan 1 dygns resa va vi hemma igen.

söndag 23 december 2007

Paradiset CORALL ISLAND

Maneten och Lite mer bilder,,,





Corall island

Corall island, 22/12
Paradiset , ja det är här i Thailand. Vi tog en longboat i går för 1400 bath , heldag för 260 :- man bara säger vart man vill och vad man vill se.

Vi klev i båten med snorklar i högsta hugg. Och for in till ett paradis, nästan inget folk, knallgrönt vatten, koraller musslor sjögurkor drakfiskar saltvattenfiskar i alla färger du kan tänka. Platta långa korta tjocka alla sorter. Vi har fotat och filmat. Man tror inte det är sant, så åt vi lunch, jag och Bosse ,svärfar, åt Haj,, jättegott, smakade som kött. Drack singha och jag tog en Pina colada som va himmelsk. Sen åkte vi till en annan plats, där vi fick hoppa i från båten ( hur vi tog oss upp talar vi inte om här ) där var hundratals hungriga fiskar. Jag matade dem med bröd och kex, det bara kryllade. Det va ju lite kångligare eftersom vi inte kunde stå och fixa med cyklopen och snorklarna i vattnet, det va ju ganska djupt där. Vi kom tillbaks i båten allihop, och började åka när båtägaren sa - Look!!

Shit vilken manet, brun mega stor med ett kryss i mitten. Omkrets som ett bildäck.. Tänk om vi skulle va kvar i vattnet, med cyklop och snorkel under vattnet, och sett den i "krysset"

Vi lämnade den platsen och åkte vidare, klarblå himmel solen i cenit, va tacksamma för varenda

vattendroppe som stänkte på oss. Gjorde ett stopp till där Bosse och Therese snorklade, vi andra satt i båten och tänkte på maneten.. Såg att de hade problem med ankaret, det verkade ha fastnat på botten. Då gasar han för fullt, det blir kast åt sidan sakerna far huller om buller, för ankaret sitter verkligen fast.. de gör nåt ryck , och då kom vi loss. Vi åkte sen mot land igen, vi hade beställt taxi till en viss tid, och tidvattnet rör sig väldigt fram och tillbaks här i Thailand.

Så när vi kom "iland" 200 meter ut, fick vi ta våran packning och traska in, för båten kom inte närmare stranden. Det va såå varmt i vattnet, kände ingen skillnad på luften eller vattnet.

På kvällen tog vi en tuktuk till Jungceylon som är det stora köpcentrat här, ca 20 Kupolen tillsammans, vi springer vilse där hela tiden. Men bra shopping, finns allt. Det du inte kan köpa I Patong finns ingen annan stans heller. Avslutade gårkvällen på vår favvo-restaurang på beachen. Du sitter vid dukade bord vid strandkanten, med sanden mellan tårna, vågorna slår, viden fläktar, och dricker Coconutbeer, det är ju val här nu igen, och då är det alkoholförbud i butiker o restauranger. Men vi har ju lärt oss nu ; ) hur man gör.

Nu i kväll ska vi på marknad i Phuket Town, om en timme kommer taxin.. Jag har 14 kg kvar att shoppa....

GOD JUL ALLIHOP

VI SKA ÖPPNA JULKLAPPAR VID POOLEN I MORGON MED FÄRGGLADA DRINKAR

onsdag 19 december 2007

Klappat tiger ridit elefant

Hotellpoolen nere..
Nu har vi varit här en vecka, och börjar förstå va härligt Thailand är. Maten , människor, strandfolket, vädret havet... I går var vi till Kamala Fantasea ett slags nöjespark, med massor att göra. Vi började med att rida elefant, Cemonia och jag 440 bath kostade det. Sen matade vi elefanterna med en hink med bananer och nåt annat sockerrör, kanske ? Vi klappade dem och fick massor av myror på händerna, vet ej om de kom från hinken eller elefanten. Sen va det buffé, jag har aldrig skådat en så stort buffésal. 4000 platser, vi satt på 14 c . Jättegod mat, thai japansk kinesisk allt. Och frukter och kakor i överflöd. Oj va gott det var. Sen fick vi skynda oss för att vi skulle se tigrarna, vi gick som i ett köpcentra och där fanns massa djur bakom fönster.

Jag va 3 dm från en tiger där, vad jag inte visste då var att jag skulle hålla en riktig tigerbäbis i knä lite senare. Vi har fotobevis ; )

Showen va suverän, absolut förbjudet med kamera där inne. Så den måste ses, om ni är hit nån gång. Cemonia satt och gapade när en tjej blev itusågad !!

När showen va slut fick vi klappa alla elefant-bäbisarna, herrejösses som jag velat göra så länge.

Vi har fotat med egen kamera, bilderna kommer sen.

I dag har vi badat och slappat på stranden, jag tog en Thaimassage 1 timme för 300 bath ( 60 kr) helkroppsmassage, helt underbar. Nu i kväll blir det SIAM afton här på hotellet som vi ska se ,uppvisningar samt buffé. Hoppas ni har de bra allihop därhemma, jag förstår inte att det är JUL snart, fast det spelas Jingel bells hela tiden här också, känns himla konstigt.

Solfaktor 12 idag ; )

måndag 17 december 2007

Patong- paradiset

Cemonia dricker kokosmjölk på stranden
Idag har det varit hett , kanske runt +35. Vi går ner till stranden varje fm, vi har samma "strandkille" Joy som vi köper solstolar av. Han passar upp på oss med öl, sopar solstolen ren från sand.. Shoppingen går som en dans, inga problem. Vi kan köpa allt vi behöver på stranden i stort sett. Lunch brukar bli vårrullar eller räkor i sötsur sås. Sen kvällsmat på nån restaurang efter stranden, borden står i sanden vid beachkanten, igår hittade vi Burger King så Cemonia fick bestämma då ; ) Vi åt pannkaka med banan o cocos på gatan till efterrätt, himlar va gott det va. Shoppade mera jeans till Jonte , Evisujeans i 3 olika varianter har jag hittat nu.

Måste berätta att det är VAL här nu, så det har inte varit tillåtet att köpa öl i barer o affärerna. Nu i kväll kl,18 är det ok igen. Men häromkvällen då, Jon jag o Cemonia hittade en restaurang som vi skulle käka på. Cem tog cheesburgsre och vi tog nåt "Spicy" på menyn. It´s OK , sa jag "we like it spicy and two Singha please" Då förklarade hon nåt med att "sorry the guverment says"... hon fick inte servera oss öl pga valet. Men sen började hon viska att hon kunde hälla över öl i en cocosnöt med sugrör, för att gömma det.. Så där satt vi sen och drack öl ur varsin kokosnöt.. Maten sen DEN VA SPICY,, herre jösse jag drack vatten öl juice kokosmjölk, näsan började rinna och ja det va spicy... - More beer .. PLEASE ! Annars är maten helt underbar, ingen av oss har blivit sittandes på toa, om vi säger så. Sover, ja det gör jag som en stock, vi har nå ryssar emellan oss, svärfar svärmor och Therese bor 2336 vi 2338. De vaknar varje natt av ryssarna, jag vaknar när det är morgon, och har inte hört nåt..

Få se va det blir i morgon, vi börjar planera lite Fantasea, båttur, marknad, en kväll i Kata m,m,

Så måste det handlas lite julklappar, svärfar ska få en T-shirt där det står

I dont want no fucking tuktuk or a massage or........

Ja just ja det gick jättebra för Dora på ST Stklm, hon blev 4 bästa tik , slog massa championtikar

tänk om hon va här nu, då skulle hon få massa pussar o kramar.

Nä nu ska här sättas fart, kl är 17.30 mörkt snart alltså.

Sommar & sol