söndag 30 september 2007

3 nya viltspår idag


Jag for i väg efter lunch, lite gråmulet men uppehåll. Till Dora la jag ett älgpår, med en vinkel på ett hygge. Och 2 st med rådjur. Ett till Dora och ett till Missi.

Missi´s hade 2 vinklar, bloduppehåll i blandad terräng. Hon är ju så duktig och ivrig, och det gick lika bra som i fredags. Kanonmallig när hon hittade skånken..

Dora är väldigt nogrann i spåret, tar lite tid på sig men är säker på sin sak. Hon greppar rejält tag om klöven och vill gärna gå undan och tugga lite på sitt fynd ; )

Inga problem att ta klöven från henne, fast hon vill gärna ha den en stund till.

Sitt andra spår idag för Dora, var rådjur. Jag vinklade 2 gånger, första gick bra, men sen ville hon åt vänster för att nosa, såg sen att nån varit dit och slängt ut POTATIS i massor.. under tiden vårt spår låg och vilade.

Rättade Dora på spåret igen, och då gick det bra. Hittade slutet, klöven, och hon blev jätteglad, svansviftande , busade och ruskade klöven ivrigt.Hon bar den ner till bilen, och ville gå undan lite för att smaska lite på godsaken hon hittat.

Nu ligger hundarna och sover,, och väntar på nästa viltspår antar jag.

lördag 29 september 2007

Viltspårsträning,, äntligen

Dora älskar trimbordet...


Fan va kul, nu är vi igång igen efter ett uppehåll. Har ju inte haft tillgång till vare sig blod eller klövar.


Jag la 2 spår i går, ett till Premiärspår till Dora, med en vinkel. Fast man börjar egentligen med ett rakt, men jag tyckte att hon har visat sånt intresse för spår att jag la vinkel.


Hon visade direkt att det va intressant, vid startplatsen. Nosade noga och svansen började vifta sakta ( såsom Chowe-svansar gör) så bar det iväg, ivrigt nosade framåt. Precis i spåret jag lagt en timme tidigare. Rakt fram till en sten där jag sen vek av till vänster, hon ringade en gång sen hittade hon på spåret. Lite knölig terräng, hon fick krypa under ett litet fallet trä, men inga problem, hon nosade väldigt nogrannt och kom till slutet, där älgklöven var.


Dora högg tag i det rejält, kanonbra !!! Sen kampade vi och hon fick busa med skånken till bilen.


Jag är överlycklig att det funkade så bra..


Sen var det Mollys tur ( Kristinas Tollare ) Ja,, det va ju tur att Kristina själv la spåret ; )


Stenpartier med lös mossa på, fanns ingen vettig utväg, utan det va bara att halka runt och hoppas att benpiporna skulle va på plats när vi kom till slutet..Som tur är måste Molly bromsas lite i spåren, hon är för ivrig, annars ska man inte hindra/bromsa hunden. Molly klarade det kanon.


Sista spåret var till Missi, hon höll på att spricka, av iver !!!


Spåret va lagt i nerförsbacke, med 3 vinklar bloduppehåll i bra terräng. Hon va ganska snabb, med jag lät henne spåra snabbt i och med att det var av iver, och vårt långa uppehåll. Jag såg att hon hade hur kul som helst. Rådjursklöven vädrade hon, och ville gärna busa med den.


Förresten vek hon av en liten vända, i början, men det va inte så konstigt med färska älgspår som korsade.


Jag ska lägga nya spår i morgon, för idag regnade det så jäkla mycket.


Vi åkte till stan, käkade lunch på Burger King, och sen till Framtidsmuseet i Borlänge. Helene Skilström och Andreas va med dit.. Jättekul, vi skrattade och hade roligt där. Mycket att lära , och prova på med. Vi avslutade med en 1ominuters visning om rymden.
Ha de gött

tisdag 25 september 2007

Blod och klövar !!

I dag har jag verkligen haft flyt, måste va nån mening med allt det här.
Först kom jag över blod, som jag letat efter länge nu till viltspårsträningen.
Sen pratade jag med Kristina Molly´s matte att vi fått våra resultat från SSRK´s viltspårsprov vi gjorde i maj. Det är ju registrerat på SSRK, men vi vill ju läsa !!!
Sen får jag 2 st rådjurklövar av en bekant, tack snälla Tomas B.
Så nu är det bara att tuta och köra i helgen , ska försöka göra spår åt alla 4.
Känns så himla kul att få komma i gång med nåt nu igen, och med alla mina tjejer.
Förresten bidde det ingen träning för mig i kväll på stan, har flängt hit och dit, Borlänge, Falun, Hedemora och sen störtregnade det, så jag tappade lusten, faktiskt.
Vi ska ju på Handlerkursen på torsdag, det ska bli kanonkul..
Nu ska jag slappa en stund, med Cemonia i soffan. Hundarna har haft "fiskletarlek" inne och ute. Torkad firre är mums !!
Ha de gött

SSRK Protokoll Viltspår Missi

Så i dag kom papprena som varit på villovägar, från SSRK 20070523, tog alltså ganska precis 4 månader att få ; o Snigelpost eller ???

här kommer i allafall resultat
Provort : Skuggarvet kl.16.00
Cockrock´s Moisture Miss
Väder: vind lätt
Temp : 12 *
Terräng: Blandskog hygge myr mossmark

Start /sträcka 1 : Startar snabbt spårar bra
Vinkel 1 : ringar
Sträcka 2 : går av någon meter men återvänder snabbt
Vinkel 2 :utan tvekan
Sträcka 3 : spårar bra
Vinkel 3 : utan tvekan
Sträcka 4 : spårar bra passerar bloduppehåll omärkt
Vinkel 4 : ringar klar helt ok
Sträcka 5 / Spårslut spårar bra markerar viltdelen OK
Bloduppehåll raksträcka OK
Spårtapp : -
Spårningsförmåga : Utmärkt
Arbetstempo: Lämpligt
Självständighet : Fullt tillräcklig
Spårtid : 17 minuter
Allmänt omdöme : Tiken genomför spåret på ett förtroendeingivande sätt

ANLAGSKLASS: GODKÄND

Gustaf Nilsson

måndag 24 september 2007

- 50 + 30*

Heldag i Gävle, började på IKEA så nu är allt beställt och kommer hemkört i slutet på oktober. Shoppade lite annat smått och gott med, och åt kotlettrad med pommes och beasås.. De va gott. Tog nästan 2 timmar att beställa alla saker till köket, ändrade lite på knoppar/handtag till lådor, och en del andra justeringar som vi kom på där på plats. Så kom vi till kassan och jag började snabbt läsa igenom luntan med alla beställda varor .
-Micro, Jon har vi beställt en micro ?? Vi skulle ju ha en vanlig ugn... Tillbaks till köksavdelningen, och hoppades att ingen annan kund skulle köpa kök ( 2 timmars väntan)
Vi hade tur och allt fixades på 1 minut.
Fram med Betalkort och vips -50 på kontot. Men då har vi fått mycket för pengarna jämförelse vis med andra företag, vi besökt. Vi känner oss så nöjda. Så nu har vi några veckor på oss att byta golv, och nerplockning av allt i skåpen. Så kan man ju passa på att slänga en massa skit.
Såg lite nya saker jag vill köpa sen , när allt är på plats.
Jon tyckte att vi kunde åka tillbaks i januari, till IKEA och komplettera. Låter bra.
Vi hann med en vända till Owe´s också (ett litet Ullared i skogen 5 min från IKEA)
På vägen hem åkte jag in till Mats Bilar i Falun , och hämtade vinterdäcken jag väntat på sen i mars.. Men det va värt att vänta, sprillans nya , fick jag !!!!!!!!!!!
Nu är vi hemma ( Jon stånkar och har ont i fötterna, min bil är obekväm och ... ja ni vet, Karlar!)
ska slappa lite jag med snart.
I morgon måste jag jobba in lite, köra Hedemora-svängen, som annars är på torsdag, men då ska jag på ringträning i Dala-Floda, Gerard O´Shea, proffshandler. Har gått en gång tidigare och lärde mig massor. Han vill köra den "lösa" stilen , inte hundar hängda i kopplet. Så de kan/får nudda backen med tassarna. Jag kommer att ta med Hollie dit. Så på tisdag tar jag nog med Dora, på vår egna träning i Borlänge. Måste ringa Rydell också, 1-årsvaccination Missi och Hollie.
Det va väldigt varmt ute nu på em +18* när vi kom hem, nu är det +15*
Nu är det 77 dar kvar till palmer och stränder, och kanske runt +30*
och då ska mitt kök va såååå fint
Ha de gött

lördag 22 september 2007

Kalas kalas pusskalas

Vilken härlig höstmorgon !! Har stekt och kokat ägg, som vi brukar ha på helgerna till frukost. Cemonia vill ha de så. Är man Prinsessa ,, så är man ; )
Hon ska på bowlingkalas på em, och efter det ska vi till svärmor Gun som fyller 60 i dag.
Så dagen är fri , att göra vad man vill. Solen skiner från en knallblå himmel, så där så man får lust att göra allt !
Men först måste jag till Djurås och köpa blommor och Gratulationskort.

I går blev det en vända på stan, shoppa lite, kollade på kakel klinkers och sånt. Och sen förstås in på Djurmagasinet för att köpa lite gott till hundarna. 5 tuggben och 10 grisöron , så hundarna hade lite fest i går kväll. Grisöron köper jag inte så ofta, de luktar ju speciellt och pälsen blir så kladdig efter allt tuggande. Men nu är det ju lite "ledigt" från utställningar och då får man skita ner pälsen lite.
Pratade med Helen ( Dora´s uppfödare ) i går kväll. Ang, hane till Dora på nästa löp. Finns ju några favoriter, men å andra sidan måste man se sig om, jag vill ju ha de bästa. Jag är så lycklig över Dora´s hälsa, och vill inte göra nåt dåligt val, när Chowen tyvärr har en hel del fel i rasen.
Mycket tragiskt på en sån underbar hundras, varför kan de inte få va friska ??
Ett stort ansvar vilar på uppfödarnas axlar, att få rätsida på det.
Visst Dora är "liten" men grovat på sig nu på sistone. Men hennes hälsa betyder såå mycket mer. Och mentaliteten förstås, Coolare hund har jag inte träffat. Dora har ALDRIG NÅGONSIN haft en ovän, hon blir kompis med alla hundar.Så har ju hon en massa uppvaktande hanhundar här i byn, som bli alldeles till sig när de ser henne, min stiliga Dora ; )
Hon har fått träffa många hundar av alla de slag, fast en del har muckat, så bryr hon sig inte. Sen att hon "kör" med cockrarna här hemma är en annan femma. Just nu ligger de alla på golvet i köket, och solar sig. Dora platt som en pannkaka . Lördagsmys hade vi i soffan hade vi tidigt i morse, alla hundarna låg och busade och gosade med mig. Ett himla pusskalas. Primetime, kallas det.
Nä nu ska jag dricka ur mitt kaffe, och sätta lite fart.
Ha de gött

lördag 15 september 2007

Vårt kök är klart, på dator !!

Tack snälla Anneli, (vilken tur jag har som har dig som vän ) att du hade tid en lördag att hjälpa oss att rita vårt kök.. Proffsigt dessutom !
Nu finns allt färdig, virituellt.. Tänk sen när det är klart, då blir det god middag för alla inblandade, Absolut !
Nu måste vi skynda oss till IKEA och beställa allt. Mattan har jag prov på hemma , och det blir DEN. Har besökt olika butiker idag , vitvaror som finns i alla prisklasser. Och ska jag göra affär med nån av dem , måste de naturligtvis ge mig ett kanonpris, annars går jag till nästa, och det klartgjorde jag för de i dag. Häll/spis/kylsval/fläkt kostar ju en del. Sen ska vi ha kakel klinkers golvvärme matta och nya duschväggar samt tapeter färg köksmöbler. Och allt annat kollijox som tillkommer efterhand. Låter som en lång spännande höst vi har framför oss här.

Jag har börjat planera hur vi gör med möbler och annat nu innan renoveringen.
Vi får äta massa micromat och på plasttallrikar tror jag, när vi blir utan kök.
Krångligare blir det kanske med hundarna, men det löser sig på nåt vis. Alltså var de kan vara när golvet rivs, mat har de ju oavsett hur det ser ut ; o

Tänk sen att få shoppa loss, när allt är klart, nya lampor, blommor, krukor, bordstabletter, dukar, har begränsat mig i massor nu på sen sommaren.Duktig.,
Och vad lättstädat det kommer att bli ! Och få ett skafferi, och en massa nya skåp att fylla.
Vi kommer att sälja undan lite saker sen, om nån behöver nåt till sommarstugan eller nåt sånt.
Kyl/frys köksskåp, bänkskivor, diskbänk spisen.. Kanske det blir loppis på gatan. Jag har ju massor med oöppnade tapetrullar i källaren, man fick köpa hur mycket man orkade bära för 100:- på en färgaffär i Blge för nåt år sen. Jag lastade på Jon tills han nästan stupade vid kassan.
Det va kul.

Nu är det dags för kvällsmat, hoppas alla har en trevlig lördags kväll, fast det blåser så man får hålla i hatten.
Ha de gött