fredag 14 september 2007

Höstmorgon

Sitter med en kopp kaffe ( då är man på bättringsvägen, vill INTE ha kaffe när jag är sjuk) och har tänt en massa värmeljus, så här på fredagsmorgonen. Det småduggar lite, men va gör det när jag börjar känna mig relativt "pigg" om jag jämför med tidigare dagar i veckan.
Jon ligger och sover, han gick upp och skjutsade Cemonia till skolan, och sen stupade han i säng igen. Jon är förkyld och småfebrig, och lika trött som jag varit. Han ligger nån dag efter mig, skönt att han har helgen att vila upp sig på. Jag med, har inget inbokat. Hade planerat gå på City Gross personalfest, men nu skippar jag det. Måste vila.
Vi har ju massa jobb framför oss, med köket !!
Allt blir nytt, golv, skåp, vitvaror, ventilation, tapeter, köksmöbler , you name it !!
Banken är klart, måste ta oss till IKEA snarast för att beställa/köpa det vi ska ha där.

Tänk alla kataloger och " Julerbjudanden ", som dimper ner nu i brevlådan. Boka hit och boka dit,,, Nej Tack, vi är ju inte ens hemma då, ha ha.
Jag har beställt och redan fått vinterkläder till Cemonia, så det är klart. Och vinter-ställ till stallet med, Cemonia rider ju varje söndag på GRK. Gagnefs Ridklubb i Mockfjärd.

Ni skulle se mitt kylskåp, va tomt det är, mössen gråter i Sifferbo !! Så det kan bli när man inte handlat på nästan 1 vecka. Jag måste i väg idag och handla mat på eftermiddan. Få ta det efter tandläkarbesöket.Få se om det blir Taco´s till kvällen, om Jon vill ha det. Är ju annars ständig fredagsmiddag på Slättvägen 2.
Få se om vi gör som nunnorna i raderna under,, byter sort..Mineralvatten kanske ??

Den högsta nunnan kallade samman alla nunnor och sade till dem. Jag måste berätta för er alla att vi har fall av gonorre i klostret.
-Tack gode gud, säger en äldre nunna längre bak, Jag är så trött på chardonnay.

Önskar alla er som ska till Leksand i morgon att ha sååå jäkla kul, skulle kunna tänka mig en sån biljett.. Ladies Night ; )

Ha de gött

torsdag 13 september 2007

Baciller & Fest & Otoskleros

Nu var det ett tag sen det blev nåt skrivet här. Jag har legat totalt utslagen , sen i måndags.
Jag jobbade på måndagen , men kände hur "vimsig yr och svettig" jag kände mig. Sen fick jag ont i halsen. Så jag slängde upp mina varor i hyllorna , köpte Coca-Cola och Vicks halstabletter, och styrde kosan direkt hem till soffan. Svettades och frös om vartannant, ont i huvudet, halsen, yr, och totalt orkeslös. Jag har sovit natt som dag, bara bytt plats från sängen till soffan.
I dag torsdag, ska jag försöka slänga mig i duschen och kanske orka klä på mig vanliga kläder.
Jag har tid hos tandläkaren i morgon, men föräldramötet i kväll orkar jag inte gå på. Förresten hör jag ändå inte va de säger i matsalen. Världens sämsta akustik där. Fast jag påtalar att de måste prata högre, så mumlas de där framme.
Sista besöket hos örondoktorn på Blge sjukhus, visade att jag hör så pass dåligt igen , att om jag vill kan jag få hörapparat igen. För er som inte vet har jag Otoskleros, är opererad 1 gång 2001, på ett öra. Men nu är det dags för det andra. Jag blev döv när jag väntade Cemonia, så jag hade hörapparat i 6 månader innan operationen. Så jag lägger ingen energi på nåt föräldramöte i kväll.
Man tar ju lite förgivet att rektor, lärare och annan personal ska va "kunniga talare" och veta hur man pratar inför en folksamling... Kanske borde uppdateras, på Djurmo skola.

Nu till lite kul, vi va ju på Maria & Jenny´s 30-årsfest & 70-talstema, i lördags i Mockfjärd.
Tänk va mycket fina roliga kläder många hade hittat hos bekantas gömmor. Va ca 70 pers.
Alla hade med sig en mat-paj, de va smart. Spelade gjorde Jolly George, kanonbra.. Det va musiktävling, tipspromenad och bara 70tals musik. Jätterolig fest Maria !!!
Jag har fotat, bilder kommer sen när jag kan lägga in de på vår trasiga "stordator". Delar är skickade på lagning.

Dora löper äntligen, efter sitt långa spök-liv hon hållt på med. Nu är hon lugnare, och har fått sån fin kropp. Massat på sig i fronten och ser mycket bra ut nu. Typiskt när utis-säsongen är slut.
Helene ska ta med henne till St, Stockholm i december. Så har vi ju börjat planera hane, till nästa löp. Tänk va en massa Dora-bäbisar : p
Hundarna tycker det är jättemysigt att jag är hemma och ligger på soffan med dem om dagarna. Jag har fått mycket värme av dem, när jag legat och frusit under filtarna.

Solen skiner idag, det verkar bli en vacker höstdag. Tänk om jag vore pigg, så jag kunde ta vara på dagen, en underbar promenad med hundarna, runt sågen. Rensa lite i trädgården, plantera lite höstblommor.. Kanske till helgen. Cemonia är bjuden på 2 st kalas, få se om hon klarar sig från alla bacillerna. Hon va genomsvettig inatt, men insisterade bestämt att åka till skolan idag.
Hon fick cykla i väg, med stora rosa vantarna på.
Ha de gött

måndag 3 september 2007

Högbo & IKEA

Va då till Int, SKK i Högbo i går.. Vädret va lovande, vi ( Sara D, som har Casper ) kom fram efter 8 så vi hade gott om tid på oss. Reste tält och kammade hundar, och vips va det vår tur. Flera hanhundar kom inte, och då går det ju mycket fortare än vad man kan beräkna "20hundar i timmen" nu blev det bortfall, så "40" anmälda tog 1 ½ timme totalt.
Amris-folket (rasen efter cockrarna ) fick ganska bråttom kan jag lova, de har ju en hel del pälsvård innan...
I alla fall så fick mina båda tjejer släta 1 or, inget mer.
Skriver kritiken här eftersom " stora datorn " har pajjat, så vi kan inte uppdatera där.
Domare : Ing-Marie Hagelin
Hollie Junkl. 1:3
Feminint huvud, tunnt nosparti, normala vinklar fram, välformad grund bröstkorg, uppskjutande rygg, knappa vinklar bak, passande benstomme, tillräcklig hals, Mycket effektivt bra steg från sidan.
Wendy 1 : oplac
Feminint funktionellt huvud, bra uttryck, tillräcklig hals, bra vinklar, outvecklad bröstkorg, knappa vinklar bak, Bra rörelser.

Så positiva summa summarumfrån Högbo och Hagelins kritik: mina hundar rör sig bra, och har feminina huvuden.

När vi va klara åt vi Högbo´s äckligaste Pommesfrites o hamburgare, köpta på plats. Sen blev det IKEA. Det började att regna, så jag parkerade vid lastbilsparkeringen och backade in mot en stor reklamvägg, i skuggan, så satte jag i haspen på luckan, så hundarna hade det svalt och skönt i bilen när vi handlade. Såg andra bilar på stora parkeringen med hundar som INTE hade det skönt när solen tittade fram emellan molnen.
Hittade ett kök som jag föll för,,Faktum, vitt med funktionella lösningar som passar hos oss.
Så nu kommer vi att jobba hemma ( inga utisar ) för att få vårat nya kök under hösten.
När vi åkte från IKEA åskade och blixtrade det i Gävle.
Jon gjorde jättegod Chili con carne på kvällen, sen blev det soffan och läggdags före 21 *gäsp*
Tror att Dora löper nu..
Ha de gött

söndag 26 augusti 2007

BEST IN SHOW

Hollie gjorde det, blev Best in Show i dag i DalaFloda ; )
Vilken lycka ! Fick kanon-kritik av domaren Eva Brauer, slog Bello BIR/BIM först, sen tävlade vi i gruppen 6 raser, då blev Hollie BIG1, så då va det klart för BIS-finalen.
Domaren gallrade en efter en, till slut va det 2 kvar
- Och vinner gör....................................... nr 43 Cocker Spaniel Cockrock´s Holiday Star
Jäklar va kul, mycket fina priser, men äran är större förstås (fast det bara är inoff )
Hollie rör sig otroligt vackert, med vägvinnande steg, som hon fått i kritiken 2 dagar på rad nu.
Hollie har ju ett supertemperament dessutom, pussar på alla och har utstrålning.
Hade jätte-treligt sällskap i tältet, Linda från Hademora, som kom BIS 2 med shiba, och min "syster" Helen från Nyhammmar memd Shiba-valpen Smulan som tog hem BIS 1 valp. Och Monica ,Bello´s matte förstås fast hon satt i eget tält med sin gube.
I går blev Hollie BIR & BIG 4 , och Dora BIR & BIG 3 i Falun. Trevligt där också, med massa hundkompisar.
En Speciell ROS till Gagnef -Floda BHK, som alltid har trevliga utställningar, bra arrangerat, trevliga medarbetare, jättefint ställe att va på.
Nu ska här mysas i soffan med min familj 2 & 4 benta
Kram allihop & ha de gött

fredag 24 augusti 2007

Badat och trimmat hundar

Har hållt på hela eftermiddagen, en efter en , in i duschen, upp på trimbordet. Wendy har ju fått så lång och fin päls nu, ska bli riktigt roligt att ställa henne i Högbo nästa helg. Hollie ska ställas i morgon lördag i Falun och på söndag i Dala-Floda. Dora får ett försök i morgon i Falun.
Vi har ätit Taco´s ute på altanen, som de flesta fredagar här hos oss. De säger att kylan är på väg, så man får ju sitta ute så länge det går och njuta av den sista sommarvärmen.
Vi va upp på Djurmo Klack i går kväll, hade tänkt att hundarna skulle få följa men det va för varmt.Cyklade med dem alla 4 sen , tog 1 timme, ja inte samtidigt utan 4 vändor hit och dit i byn. De är duktiga alla 4. Kommer bilder sen från alla klackar vi bestigit den här veckan : )
Kul med 2 utställningar i helgen. Sen blir det ju bara Högbo och SSRK Gränges i november, som är helgen innan klassfesten i Malung.
Nu måste här in i duschen, det klias nämligen av allt hundhår!!
Ha de gött

torsdag 23 augusti 2007

Klassfest Tom´s Bar

Fick inbjudan idag från klassfest.com att det är dags igen. Är visst 25 år sen vi gick ur nian, Ungärde skola. Kommer i håg examensdagen. Klassfoto på skolgården, hämta mina blåa muggar som misslyckades i bränningen. Stora vitat kuvertet med betyget i.Hade svart klänning med japanska röda mönster på. Hade köpt den på HM i Borlänge.Muckhatt hade de nästan alla. Vi åkte trektor till skolan på morgonen. Muck-traktor.
Sen var det avslutningsfest i vår stuga i Fenningberget. Folk från Lima Sälen Malung va där.
Till Hösten bar det av till Borlänge och Hushagsskolan, LiLmBk Livsmedelteknisk med inriktning bageri. Flyttade runt lite efter gymnasiet, men hamnade i Borlänge igen.
Jag har ingen "större" kontakt med nån klasskamrat från Lima. Mimma bor ju i Västerås. Mimma och jag har gått i samma klass sen förskolan,mellanstadiet, högstadiet samt 2 år gymnasietiden. Delade lägenhet, och hemlisar.
Har sett några av dem på tidigare klassfester. Little Bo and the Virgins - Bo är väl den man sett och pratat med "mest"
Vi tog oss upp på Gimklack i går kväll igen. Gick efter kvällsmaten, så det va inte lika hett. Lika fin utsikt, men oj va flygmyror :0
Ikväll ska vi ta oss till Djurmo klack, kanske får hundarna följa med. Jag cyklade med Dora i går kväll *Premiär* och det gick jättebra.
Jon bjöd på lunch i dag på stan på TZATZIKI förstås, himlar va gott. Sen blev det lite shopping på Kupolen. 2 byxor 1 top till mig : )
Måste hjälpa Cemonia Bella-kaninen har rymt
Ha de gött

onsdag 22 augusti 2007

Gimklack

I går eftermiddag gick Helene P och jag upp på Gimklack. Den du ser efter RV 70 vid Duvnäs. 3 stora mastar står där högst upp. Vi pustade och kämpade på uppför, för det är verkligen uppför. Sista tvära backen va en riktig "killer". Och vägen består av lösgrus av storlek större. Kändes som om man gled bakåt, när stegade på. Jag hade foppatofflor, hur skönt va det ???
Klockan va runt 16, och det va ganska varmt, så det va tur att vi hade med vattenflaskor.
Väl uppe så var det en vida utsikt. Åt ena hållet såg vi hembyn Sifferbo, och mycket mer förstås, Dalälven, hur den slingrar sig som en orm, all trafik. Så gick vi till andra sidan, därifrån såg man Kupolen Blge sjukhus Domnarvet, Amsbergs Motorstadio och massa mer. Man blir ju lite osäker, när man ser så mycket från höjder. Allt blir så kompakt, och annorlunda.
Jag har funderat hela dan om jag ska gå upp dit idag igen..beroende på när jag kommer hem efter jobbet.
Ringde Helen, och vi kom överens om att kämpa nånstans idag igen, fast lite senare efter kvällsmaten.
Va med Kristina sen igår kväll, en vända till Falun i ett ärende. Skönt att bara sitta och slappa och prata efter Gimklack. Lyllos henne som ska till Ullared snart $$$ , vi shoppade som sjutton sist vi va dit. Hyrde stuga käka hämtmat, och drack vin och pratade massor. Vaknade tidigt och shoppade ännu mer. Mycket trevligt !
Min trimmer kom idag, så det va inte alls lång leveranstid på servicen. Kostade 469.-
Service, slipade skär bytt vipparm.
Kul att trimma på fredag, Hollie. Dora ska bara badas. Få se om hon är i "spök" på lördag.
40 hundar anmälda helgen därpå, Högbo Bruk. Förra året bodde vi i sviten, SPA behandlingar, middag och champagne fick i present av Jon.
Vi ska på 70-talsfest *party* helgen efter Högbo. Vill ha lite förslag på kläder och grejjer. Lila utsvängda discobyxor med paljetter på har jag, men sen då ?? Håret smink smycken.. Tänker på ABBA i deras utstyrsel på nåt LPfodral. Undra om man hittar nåt på second hand i stan ?
Nä nu är det dags för lite motion igen, få se va det blir.
Ha de gött