Cemonia slutade femte klass i dag. Skolavslutningen var i Gagnefs kyrka, precis som det ska va med sommarsånger fanor fioler och blommor till fröken.
så nu väntar ett härligt sommarlov
måndag 13 juni 2011
söndag 5 juni 2011
SOMMAR OCH SOL







Oj vad veckorna rusar iväg, speciellt när det är klämdagar, jobba tre ,ledig en dag, jobba en, ledig tre. Vädret har varit helt underbart, så vi har planterat massor i växthuset, satt ut det vi drivit upp inne. Så har jag planterat blommor till altanen förstås.
I torsdags stod jag och badade hundar ute i över 6 timmar, badet går ju rätt snabbt det är torkningen som är superviktig.
Valencia har löpt så hon behövde verkligen badas, fast det bara är några veckor sedan. Charlie fäller massor så lika bra att bada honom med, så lossar det snabbare och blir skönare för honom att va fräsch. Och mindre hår inne med för den delen.
Ohl-Gha behövde också en uppfräschning, hon har börjat fälla men sen är det skönt att ha dem fräscha allihop.
Ja, så fick vi ju veta att Dvärgbandmasken kommit till Borlänge, usch och fy säger jag för sånt. Nu är ju inte mina hundar så äckliga att de äter sorkar, där smittan sprids till hund och sen över till människan. Jag skyndade mig till apoteket för att köpa avmaskningsmedel, med det var slut..
Så jag avvaktar och läser all info om smittan på JBV och SLU och SVA.
Egentligen är vi inte i riskzonen, det jag tänker på om man träffar nån hund som bär ägg i sin päls ( bra med hundbad där )på hundträffar hundutställningar osv.
När jag hämtade Charlie i Grekland i höstas, tjatade jag på uppfödaren, John A Lafleur om hur viktigt det va med avmaskningen och berättade om allemansrätten svamp och bär som vi älskar att äta och plocka.
Han avmaskade Charlie två gånger innan jag hämtade honom i Athen. Sen plockade jag upp bajshögarna i ca 10 dagar efter han kommit till Sverige.
Borde vara jättestränga straff för de som fuskar med avmaskning och de som smugglar in hundar till Sverige, och jag förstår inte vem som köper alla dessa insmugglade stackars djur.
Nu ska jag förbereda lite, Cemonia kommer snart hem från Hundlägret hon varit på hela helgen på Brukshundklubben i Ludvika.
Ha de gött i solen, och inga hundar kvarlämnade i bilar oavsett hur snabbt du ska göra ditt ärende !
måndag 30 maj 2011
MEDELTIDSMARKNAD








Jag valde att åka till Leksand i går söndag, för enligt väderprognos va det bäst. Och det visade sig vara ett bra val. Jag Doris Cemonia och hennes kompis Mickis åkte dit, eftersom Jon jobbade med Djurmolunken på IP.
Vi kom upp vid lunchtid, så jag var hungrig och köpte en "Nöff" från Rälta. Mums va gott , riktig LHCF, för det var ju sånt de åt, smarta redan då =)
Gick sen ikring tittade på alla vackra ting, äkta hantverk. Mycket smycken läder smeder men även mat o dryck.
Jag kan säga att jag är stolt över Doris, så lugn och behaglig, trots sin storlek.
Förutom när en liten golvmopp kom från ingenstans, när vi stod stilla vid ett stång och beställde ett armband i läder. Den för upp och bara idiotskällde på Doris, som naturligt svarade tillbaks ( jo jag lät henne göra det)
Blir galen på "såna där" golvmoppar.
Vi tittade på tornerspel, häftigt må jag säga. Jag ställde mig i ett hörn, så Doris kunde sitta ligga framför mig. Och där satt hon lugn och bara tittade. En kille frågade om Doris fick äta upp hans smörgås =) Självklart.
Några äldre damer gav Doris toppbetyg i uppförande, de skulle då aldrig kunna ha med sina hundar, tydligen.
Jag fotade massor förstås. Innan vi åkte hem gick vi till Orcherna igen, de fick hålla i Doris, som gav dem pussar medans svansen glatt svajjade på henne.
Leksands medeltidsmarknad är bland de mysigaste jag vet.
Jag köpte en vacker lila sten gjord med bränd lera, och svart rem.
När vi kom hem hade Jon grillat gjort god middag , med Jordgubbar och tårta. Så fick jag present , Mors Dag, Cemonia hade köpt ett Lila halsband, med S i runskrift, till mig på samma ställe som jag handlade.. Vackra blommor fick jag med av min man.
Tack min älskade familj, älskar er !
söndag 22 maj 2011
HELG V.20






Så är snart den här helgen slut, men hunnit rätt så mycket ändå, fast det varit en slapphelg. Lördagen badade jag Valencia igen, det tar ju sin tid.. Hon blev så fin så fin. Önskade att jag hunnit alla , men de får vänta nån dag till.
Valencia har även börjat löpa 5 ½ månad gammal. De är tidiga, Dora var också 5 månader kommer jag ihåg.
I dag gick det i "hästens tecken" Vi har tillbringat större delen i hästhagen. Jag har borstat kliat och gett dem massage, jag har fått en massa pussar och gos tillbaka. Och en massa roliga händelser, är ju underbart att iaktta en flock hästar.
Cemonia red Staro, och Mickis red Frigg. De hade riktigt trevlig tillsammans på hästryggen. Efter avsadling fick de mumsa gräs på en äng, må tro va det gillades.
måndag 16 maj 2011
FRÅN HUNDENS DAG




Vi var ju och firade Hundens Dag i Falun vid Djurmagasinet för ett tag sen. Cemonia och hennes kompis M följde med. De gick en tipspromenad, och de vann priser båda två =)
Så nu har vi nya utställningsstolar och Hollie fick 4 kg Royal Canin speciellt för cocker =)
Foton från Falun tagna av Djurmagazinet
onsdag 11 maj 2011
UNDERBARA DAG





Köpte jordgubbar på väg hem från jobbet, som varit i Avesta idag. Solen har värmt på rejält några dagar, och jag har längtat sååå efter färska jordgubbar.
Cemonia och jag frossade med grädde , åh va gott det var.
Cemonia har varit till Ornässtugan och ner i Falugruva idag, och hade massor att berätta.
Vi bestämde efter fikat att åka till hästarna och mysa lite, och sen åka till Gimmen med Doris så hon skulle få svalka sig. Sagt och gjort , hästmys och Gimmen och det var inte bara Doris som doppade sig, Cemonia med.
lördag 7 maj 2011
VECKORNA GÅR..

Oj va den här veckan gick fort. Ja den är inte slut än, det bästa är ju i kväll Disco med Clabbe på Galaxen. Gu va kul vi hade sist. Bara musik från förr när man var ute och roade sig på det glada 80talet, med axelvaddar, jag hade en vit tuff skinnjacka med värsta axelvaddarna,undrar var den tog vägen, pumps hårsray knallrosa läppstift haha.
Jag har köpt nya svarta taights med detaljer, tar en cerise paljettopp till. Pumps hoppar jag den här gången, hade sist med tjocka tubstrumpor i. Satan jag hade blåsor under varenda tå nästa dag.. Ont =(
Ska träffa mina väninnor lite senare.
Jon meckar med Miatan, den la ju av i höstas. Bara dog i 90 km landsvägskörning. Jon har skruvat och meckat, och det är kamremmen. Vi ska beställa nya varor från Tyskland, är ju svindyrt i Sverige. För att inte tala om verkstäder.
Så jag är glad om jag får cabba ner i juni.
Jag var på Rättviks marknad i går, i regn och kallt kyligt väder. Jag skulle ändå upp och jobba så två flugor i en smäll, en kall sådan.
Idag blev det riktigt skönt ute igen, promenerat med dogsen, som tyckte det var alldeles för varmt. De ligger nu utspridda här och där för att svalka sig.
Vattenskålarna välfyllda överallt, och aircoolern på i köket för att ge lite svalka åt dem.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


