lördag 12 juni 2010

UTIS IDAG SKK INT, SV VINNARE 2010














I dag har vi varit till Avesta. Jag ställde Ohl-Gha om nu går i Öppen Klass. Totalt anmälda Chow- Chow var 20 st, för Domare Gunnar Nymann DK.
Det var 5 tikar i vår klass, där Ohl-Gha vann 1:1 CK
Så då fick vi tävla vidare där vi blev placerade som 2 Bästa tik =)
Kritiken:
2 år väl propotionerad , härlig utstrålning ej i bästa päls idag, lite kraftigt nosparti korrekt pigment ok öron ok ögon ok kroppsdjup kunde vara bredare. ok svansansättning.benstomme o tassar ok.ok sidorörelser kunde vara bättre fram o bak får gärna vara starkare i temperamentet.
ÖKL 1:1
CK1
CACIB-R

I morgon blir det KM Klubbmästerskap.......

onsdag 9 juni 2010

DORIS 8 MÅNADER



Doris fyller 8 månader idag.. Jag köpte 5 nya tuggben i alla varianter, och nya pipleksaker förstås. Doris gillar de gula bananerna =)
Vi hade valpkursavslutning nu i kväll, med tipspromenad och kladdkaka =)
Doris skötte alla stationer perfekt.
Känns så skönt att hon är så lyhörd och inget flams o trams.
Hon får ha lite sommarlov nu, sen blir det kurs till hösten igen...

tisdag 8 juni 2010

MILJÖTRÄNING




















































Vi har i läxa på valpkursen att ha lite miljöträning. Så jag frågade grannen om vi fick göra ett besök i deras jordkällare. Doris har nog inte ens varit på deras gård (vad jag minns, eller vet :o )

Det går rakt ner när man öppnar källardörren, så Doris tvekade lite först att gå ner i mörkret, men med lite pepp från mig gick hon ner.Absolut inget tvång !
Jag fick henne att stanna längst ner, faktiskt längre än jag tänkt. Och sen gick hon sakta uppför stentrappen igen.
Sen tog vi en promenad, med sitt på stenar, hoppa upp i tomma blomlådor/farthinder , och sen gick vi en ny väg hem.
Hon är så duktigt, min Doris =)

måndag 7 juni 2010

VALPKURS I FLOA



















Igår var vi till Dala-Floda igen på näst sista valpkursträffen.Jag tycker själv att Doris har skött sig jättebra på alla träffar.
I går hade vi en liten specialare, vi skulle ut promenera.Jag vet att det pratades om hängbron. Jag har lite fobier för broar, speciellt gamla i trä ...
Men vi körde ( hur läskigt va inte det, max 1 bil åt gången) över bron och fortsatte, parkerade på nån åker, och började promenaden.
Mot en liten j...la smal hängbro över Dalälvens forsar.
Den gungade och for man liksom guppade i gången, fy fasen va otäckt..
Men Doris, brydde hon sig ? Nähä inget !! Vi kom så väl över älven, och jag tänkte att vi ska väl inte gå tillbaka på den..
Jo då, fast nu skulle vi stanna mitt på och kommendera sitt & ligg mitt på hängbron!
Doris klarade det galant, medans jag var lite skakig i benen. Bron liksom gungade i otakt och gungade sidledes samtidigt... Nästan så där som på Gröna Lund i lustiga huset.
Doris har ett otroligt psyke, och jag är så glad över det.
På promenaden till bilen körde vi lite fot sitt ligg.Sitt stanna kvar, med andra hundar som passerade på bägge sidor samtidigt. Kanonduktig är hon, min Doris =)

lördag 5 juni 2010

DÖMT PÅ INOFF















Jag fick förfrågan i våras om jag ville döma "Barn med hund & Juniorhandling" på Mora Brukshundklubbs inoff. hundutställning..
Självklart, va roligt.

Man sitter ju annars alltid ringside och tycker ,, nu fick jag själv välja bland 14 Barn med hund.. Alla barn är ju jätteduktiga de lyssnar, och visar hunden på bästa tänkbara sätt.
Jag förklarade att det blev en 1:a , och alla andra på 2:a plats..
Att de skulle springa 2 varv , ställa upp sin hund, för en genomgång, och sen fram och tillbaks i ringen.
Såg genast en tjej som visade sin hund på ett vackert tilltalande sätt. Som sen fick en fin pokal diplom godispåse och rosett =)
Skönt att de andra kom på en andra plats, barn är barn , och man vill inte få nån att känna sig sämre än nån annan.
Sen var det Juniorhandling, lite större krav från mig. Men såg ju genast där med vem som tilltalade mig, ett vackert ekipage som kan sin sak.
Vädret va underbart, sol och vinden svalkade så där lagom. Vi bjöds på lunch, med underbar svalkande vattenmelon till.
Träffade en massa gamla hundvänner som det är så trevligt att få byta några ord med.
Efter utställningen cabbade vi ner och åkte våra 9 mil hem.... Cemonia &jag

torsdag 3 juni 2010

VILKEN DAG
















Först upp tidigt för att åka till Malung på jobb, och en vända i Dala-Järna, hade Miatan och cabbade ner från D-j , skönt.
Tog en snabbvisit i Björbo hos en kär vän, Maria Gråbo m, fam som jag träffar alltför sällan.
Fick sms att mina utemöbler kommit på Jysk i Borlänge, så bara in hemma slänga i sig lunch och släppa ut hundarna, och byta bil.
Fick plocka ur Chryslern, alla hundburar och säten för att hämta utemöblerna i stan. Sagt och gjort, sen hem och plocka upp dem, bort med de gamla.
Så ner i källaren och packa i ordning allt som Jonte, min son, behöver i sin nya lägenhet.For förresten upp till ICA och köpte grillad kyckling och potatissallad som intogs på altanen, middag orkade eller hann ingen göra i dag.

Hundarna fick extra god kvällsmat eftersom jag flängt hit och dit och fick lite dåligt samvete .. Och som tack för det, fick jag massor med pussar av dem efteråt.
Älskar dem så , mina vofs =)
I morgon är jag ledig , så jag ska gottgöra mina 4benta då...
Tjingeling

tisdag 1 juni 2010

VÄLKOMMEN JUNI


FÅ SE VAD DU HAR ATT ERBJUDA, HOPPAS PÅ SOLIGA DAGAR...