torsdag 13 maj 2010

*CANE CORSO*


DORIS ÄR LÄTTLÄRD
















































Vi var på valpkurs i går igen. I spöregn, fy vilket busväder det var. Vi tränade på sitt / ligg kvar , lek/loss, spårade lite,in/ur bil, kontaktövning, namnövning, m,m,
Vi hittade på ett nytt trix, Cemonia stod i brygga och Doris hoppade över henne.
Doris är väldigt lyhörd, och lär sig snabbt. Och bryr sig inte i de andra hundarna.

Nästa träff ska vi spåra i skogen, sak ta med sele och lina, har fulla bilen med sånt ; )
Jag tränade hemma innan vi åkte på kurs, och hade kameran med förstås.

SLÄKTTRÄFF I VÅLER NORGE





I augusti kommer vi ha släktträff i Norge. Både min mammas släkt Riseng, och min pappas farfar far Ole Kareliusen kom från Våler i Norge. Så jag har dubbel anledning att besöka mina förfäders hemort.
Jag har bokat hotellrum,på Heia Hotel.
Det är över 600 ättlingar, varav över 500 är i livet i Norge Sverige USA Och Canada. Få se hur många som kommer .
Kommer att ladda kameran, förstås.Men det är ju ett tag kvar, så jag återkommer om detta.

lördag 8 maj 2010

RÄTTVIKS MARKNAD
















































































Efter lunch åkte vi till Rättvik för attgå på den stora marknaden. Den är faktiskt den bästa i Dalarna. Jag behövde lite saker , och tänk jag hittade nästan allt.
En lila ryggsäck, typ handväska, mer praktisk att ha med på jobbet. Jag hatar fickor på byxor och har ju alltid en massa saker med på jobb. Telefon knivar pennor order och allt annat man behöver.

Så hittade jag äntligen lite snyggare sjalar, nya läppstift nagellack m,m,
Känner mig nöjd. Det va inte så förbaskat trångt heller vilket underlättar shoppingen.
Letade efter en bekant som säljer saker där men hittade dem inte, bamseprodukter..
De va ju synd, de hade med sin chow chow..

Vädret var alldeles lagom, solen värmde lite mellan varven. Vi klädde oss rätt, det brukar bli busväder på marknaden , antingen svinkallt med snö eller stekhett.

Såg lite häftiga skyltar, vindspel och så köpte vi Rättviksbakat bröd med hem..

torsdag 6 maj 2010

FLÄNGER O FAR
















Åkte till Malung i morse på jobb. När jag var färdig kollade jag på klockan, och hade dagen på mig kändes det som.
Så jag åkte till Lima och hälsade på min pappa, som blev glatt överraskad. Åkte sen till Sälen och hälsade på min bror Anders på han jobb. Sen ringde jag till min gamla barndomsvän, och det var upptaget alltså hemma.. Så det blev ett besök där med.
Skulle sen åka hem igen , när jag kom på att en bekant köpt ett mysigt ställe, Bed & Breakfast i Torgås..
Stannade till där på inspektionsrunda och gott fika.. Jag lekte på det stället för ca 35 år sen :o Jösses va tiden går.
Nu ska stället renoveras , och vi planerar att övernatta där till sommaren.
Tänk va, jag hade ingen aning i morse vilken runda jag skulle ut på. Det blev ca 40 mil idag i Västerdalarnas vackra landskap , och goa människor som bor där.

tisdag 4 maj 2010

VÅRVÄDER ?










































Snön vräkte ner i morse, stora som tefat. Va sjutton, jag vill ju plantera penseer på trappen, som jag inte hann i söndags.

Igår va en sån där skyndaskyndadag, först jobb i Falun sen i Borlänge skynda hem till lunch för att äta samt hämta Doris inför valpkursen i Dala-Floda fast först till Insjön för att jobba lite timmar där.
Jag åkte hemifrån 07.15 och kom hem vid 21 tiden på kvällen..

Doris är väldigt lyhörd, och en mjuk Cane Corso. Lär sig snabbt, vi tränade in och ur bil igår.. (man är ju van chowarna som klämmer sig ut ur bilburarna)
Nu sitter Doris kvar i buren, med öppnad lucka och väntar på att "få" komma ut.

Gäller att ha rätt energi, hon är ju väldigt glad, och "will to please" som vi säger
i Spanielvärlden.......
Chowarna har inte riktigt samma filosofi där , hihi.

Kom hem och såg att tulpanerna som är på väg upp, trots flera uppgrävningar , dränering, grusgång m,m, låg avkapta i gruset. DORIS !!!!
De har överlevt en massa trauman, men nu kanske det är slut på det.

Jag ska plantera lite sen i dag, och träna lite mer med Doris. Nästa kursträff handlade om Hundvård och skötsel (vet inte om jag behöver det)få se hur jag gör.

söndag 2 maj 2010

FULLT UPP ..










I bland händer inget, andra veckor är knökfulla. Förra veckan blev lite av en sån.Det var tandläkartid, vi gjorde ett nytt pass till Cemonia. Ringde läkarmottagningen om bättre medicin, så nu finns det att hämta ut.
Fick sen sån lust att ställa på Miatan på tis em. Tankas kolla olja, spraya cabben..
Jag jobbade extra på Onsdagen samt att det var valpkursstart i Dala-Floda.
Tjejkvällen i byn med Petra Kvännå fick jag hoppa över , tråkigt ; (
Torsdagen åkte jag till Malung på jobb, kom hem sent.
Fredag hämtade jag passet efter jobbet, och sen en kompis till Cemonia, och hennes hund, som skulle fira sista april med oss.
Och vänder jag blad i min kalender ser nästa vecka lika ut. Maj brukar vara späckad med alla möjliga aktiviteter.
Idag skiner solen, jag har hängt tvätt, och ska planera middagen. Min son Jonte och mina barnbarn kommer på mat.Få se om jag hinner plantera några penseer på trappen under dagen.