OHL-GHA & TYRAH
söndag 7 mars 2010
lördag 6 mars 2010
fredag 5 mars 2010
FREDAGSMYS





En skön eftermiddagspromenad,genom byn. Hundarna drar sina pulkor, och gör ett fantastiskt bra jobb. Jag blir så glad att se dem , hur de jobbar sig fram, och löser problemen själva.
Man ska inte alltid lägga sig i utan de får fundera lite själva, hur man ska vända, stå stilla när bilar kommer m,m,
Vi mötte en grannhund som skällde som sjutton, vi tar våra 5 hundar och bara traskar förbi dem. Ok Cane Corson Doris har inte lärt sig allt än , utan skällde tillbaks en snabbis ; ) men jag korrigerade snabbt henne in i vårat tysta gäng igen.
Väl hemma har man trötta hundar, pladask ner på golven, i bästa fåtöljen eller på sköna filten.. Och då är det lagom för oss att laga till middagen. Tajming , eller planering ?
torsdag 4 mars 2010
ÖNH TID BOKAD





Jag hade ju lovat att jag skulle jobba extra idag, i Rättvik och Leksand. Så jag åkte iväg, om än lite vimsig, men inte lika yr som i går.
Jag ringde upp ÖNH (öron näsa hals)och kunde fått komma idag kl.15
Ja men det går ju inte jag är ju åt helt fel håll , plus en butik extra.
Mitt senaste besök på ÖNH var i Feb 2007 !!
Och de skulle höra av sig efter ca 1 - 1 ½ år för efterbesök !!
Anna som jag pratade med fixade in mig på en tid den 16 mars istället.Men skulle Dr Linden höra av sig, så får jag komma tidigare ändå. Måste göra hörselkontroll och undersökning samtidigt, och det fanns knappt nån tid.
Fan jag har väntat i 3 år !
Jag har haft lite yrsel under dagen, tinnitus kom efter lunch igen.
Men är glad att jag lyckades jobba klart alla butikerna, hade inte gått igår....
Hade med kameran, så jag fotade lite vid Siljan. Köpte kaffe o macka, parkerade bilen och njöt av den vackra förmiddagen i Rättvik. Fördelar med mitt fria arbete.
Åkte sen till Leksand, och när jag kom hem väntade skaran vid grinden =)
Nu ska jag nog vila lite, få se om det blir karusell i fåtöljen igen.
onsdag 3 mars 2010
MIN SPORTLOVSDAG

Blev kattskit ..Jobbade in dagens jobb igår. Vaknade med huvudvärk som övergick i yrsel och en sjujäkla tinnitus.
Så min sportlovsdag som skulle vara en aktiv dag med dotter och man, blev nada.
Jag har suttit i fåtöljen, och det har känts som om jag skulle sitta i en karusell och ramla av till höger.
Lyckades somna ( fast jag har ljud som från ett helt sågverk i örat )då knackar det på dörren, grannpojken ville låna florsocker =)
Det är ett tag sen jag opererades för min Otoskleros på vänster öra. Hade hörapparat ca 6 månader innan op. Men det är inget för mig, det var bara att konstatera.
Nu är det väl snart dags för höger. Måste ringa ÖNH i morgon och skynda på.
Är inte roligt, att först inte höra, sen va yr så man inte kan vara uppe.
Fan och jag som har tagit på mig extra jobb i morgon.Typiskt eller ??
Lite fakta om Otoskleros
Otoskleros är troligen en nedärvd sjukdom, där ben nybildas i kanten på det ovala fönstret, där stigbygeln sitter.
Stigbygeln fastnar gradvis och blir till slut helt orörlig i fönstret. Detta leder till att ljudet fortleds allt sämre in till hörselsnäckan, vilket medför en tilltagande hörselnedsättning. Sjukdomen är ofta dubbelsidig.
Sjukdomen är något vanligare hos kvinnor än hos män. Man har misstänkt ett samband mellan sjukdomen och kroppens östrogenproduktion eftersom sjukdomen ofta debuterar i samband med graviditet eller förlossning. Något bevisat samband mellan östrogenförekomst och otoskleros finns dock inte.
Patienten noterar oftast en smygande hörselnedsättning på det ena eller båda öronen. Sjukdomen är ofta dubbelsidig, dock inte i alla fall.
Inga tecken på inflammation som öronflytningar eller smärta förekommer vid otoskleros. Hörselnedsättningen för ofta patienten till läkare som kan konstatera att mellanörat och trumhinnan har ett helt normalt utseende. Diagnosen ställs genom hörselmätning.
VINTERPROMENAD






Vi tog en skön eftermiddagspromenad i går. Vi gick runt sågen som vi säger, här i Sifferbo. Tar ca en timme, och hundarna får turas om att springa lösa. Doris for som en vilde. Hon har energi, och vill gärna ta täten.
Jon skulle va "smart" ? och gå ett skoterspår, över ängarna i Gimsbärke. Jag insåg ganska tidigt att det inte va riskfritt. Han va blöt upp till låren , kan jag berätta.
Hundarna va helt slut när vi kom hem, och sussade skönt i timmar efter promenaden.
måndag 1 mars 2010
ÖNSKAR
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

