torsdag 7 januari 2010

VILKEN KÄNSLA


























Efter en jobbig natt , åkte vi till Falu Djursjukhus med Tyrah. Hade inga stora förhoppningar om att det skulle gå bra. Jag mådde illa , hade ont i magen och allt sånt där när man fasar inför något.
Att se sin hund knipa med sina ögon, och inte se något, det är hjärtskärande.
Och jag fick inte "upp" dem heller, när jag försökte få in lite ögonsalva. (Och ögonsalvan jag hade på recept finns inte att tillgå på Apoteket, tidigast i feb. Typiskt! )

Vi kom i tid och fick genast gå in på ett besöksrum, där sköterskan tog våra uppgifter om Tyrah. Jag ringde Folksam i morse för att kolla om försäkringen skulle täcka. Skit samma jag hade betalat ändå. Frågade sen igen om Sköterskan kunde faxa och fråga om försäkringen ev. täckte dagens besök , ifall det skulle tillkomma komplikationer. Man vet aldrig. Folksam har aldrig krånglat för min del. Men det är ändå skönt att veta om det regleras på Djursjukhuset vid betalning.

Jag var lite misstänksam för det står om Tyrah´s entropion i första journalen.Och vid mitt sista samtal med skaderegleringen , skulle jag inte få ut mer på det som framkommit på senaste Veterinärbesöket.
Sköterskan hjälpte till och formulerade dagens skadeanmälan, till vår fördel.

Vet Marie Granar ögonspecialist, undersökte Tyrah´s ögon , med visst Chowemotstånd. Hon droppade i bedövningsdroppar, och konstaterade att vi kunde sätta stygn och lyfta all svullen hud runt Tyrah´s ögon. Det var små skador på hornhinnorna, men ingen fara för hennes ögon.

Trodde inte det var sant, att vi skulle få höra "ljuv musik" . Hade ställt in mig på att få höra att det var för sent och att det inte fanns nåt att göra. Och i och med Tyrah´s allergier och alla tester och prover hon genomgått så har jag bestämt att hon inte ska lida mer, hon ska ha livskvalitet.

Vilken lättnad, de tog Tyrah direkt på operation , sövde henne och sydde upp ögonen. Jag och Cemonia, som ville va med i dag , åkte och jobbade några timmar innan vi hämtade vår lilla Blå =)

Tänk att det kan kännas så underbart att se sin hund komma lunkandes i korridoren, hon såg ingenting, men svansen började gå när jag sa hennes namn..
På måndag ska vi på återbesök och ta ur stygnen. Har Lubrithal och Fucitalmic salva samt Prednisolontabletter att sköta om henne med.
Immunterapivaccinet ska göra ett uppehåll nu , under hennes läkning.

Och vår kärlek till henne hoppas jag hon känner och att den hjälper henne läka.
//Sara 2000:- fattigare , men otroligt lycklig.

onsdag 6 januari 2010

KALL VACKER DAG










































































































Jag fick sån lust att ta bilen en vända och se om det fanns nåt att fotografera i våra vackra omgivningar. Tänk när jag var liten , kunde vi ta bilen och åka mil efter mil. Ofta såg vi nåt vilt, älgar, rådjur, fåglar bäver. Men inte ett djur såg jag idag. Men vackra vyer det finns.
Hundarna fick vara hemma, var för kallt för dem. Bättre att busa med dem hemma i stället.

- 29 HOS OSS































































Tänk vilken tur att jag är ledig idag , och kan vara hemma och elda. Jag har 2 fyllda IKEA påsar att börja med.

Det är nästan -30 grader ute .. alla grannar eldar röken går rakt upp från alla hus.
Jag har rykande hett kaffe , att njuta av. Och som grädde på moset spelas det Carola på radion. Jag har ju ett signerat foto till mig av henne, min Idol genom tiderna.
Fotot fixades av en kär vän vars kompis bor granne med Carola =) Vilket flax.

Hundarna tar snabba turer ut , och ska jag ut idag är det nog för att hämta mer ved.
Hörde på radion att det varit - 36 i Grundforsen , norra Dalarna.
Vi får vänta och se vad dagen har att erbjuda oss, eller hur ?

tisdag 5 januari 2010

VÄNNER















Vad gör man utan vänner ? Vänner som får en att le, när man är ledsen. Som som får en att se framtiden, i mörkret. Vänner man kan gråta med i telefonen. Som man kan ringa dygnet runt , om det behövs. Vänner som man törs säga vad man vill till , utan att tänka på "kniven i ryggen"
Var rädd om dem, de växer inte på träd..

måndag 4 januari 2010

OHL-GHA´S KRITIK


OHL-GHA






















Fick så äntligen kritiken från Stora Stockholm.. Den skrevs på franska , men jag kunde få den hemsänd översatt på svenska av SKK..
Nu är väl grammatiken lite konstig.. Ja ni kan läsa själva

Utmärkt pigment med ett vackert öga. Utmärkta öron. Bett OK. Vackert huvud. Vacker hals. Bra format, bra konstruerad. Bra skuldra och vinkling. Bröstkorgen behöver bli mer färdig. Korrekt svans. Trång bak lös/fladdrig ? fram . Temperament OK.
UKL 1:2 HP

ÖGONSALVA


TYRAH
















Ja eländet fortsätter med Tyrah. Nu kniper hon med båda sina ögon. Så fram med ögonsalva. Jag har tyckt att hon skällt mycket mer den sista tiden. Använder sina andra sinnen, naturligtvis, och skäller på alla ljud, när hon inte kan se.
Hon har entropion , det konstaterades samtigt som allergin,men har inte haft några besvär av det.

Tyrah´s Dolda Felförsäkring är "tömd" 11.000:- är förbrukade, på alla besök vi gjort på sista tiden. Och inget som uppdagades då, går på nån försäkring nu.
Min 40.000 försäkring täcker annat , tex benbrott nu.
Hade jag tagit hennes allergi på min försäkring hade den täckt det beloppet.
Va fan har man dolda fel till ?? När man väl blir utsatt, och tror allt täcker sin sjuka hund ? De kanske kan kontakta och förklara för djurägaren, innan man väljer vilken försäkring man ska ta det på ?!
Tänk er för gott folk... Jag får hädanefter betala hennes vaccin , med egna pengar 3000:- för 10 ML.

Nåja , så när jag skulle fjäska med lite skivbar leverpastej i morse så "tog" hon inte biten ur min hand.. Va sjutton ser hon inte den ? Nä där står hon och försöker lukta sig fram till handen med de andra fyra hundarna runt sig, som också vill smaka , hennes bit. Alla fick lika mycket, naturligtvis.

Så ville alla ut på framsidan, och efter ett tag sätter sig Tyrah högst upp på trappen ( då vill man in) men "hittar" inte dörröppningen..
Jag tog tag i henne, och ser inte tillstymmelse av hennes ögon.. Stackars förbannades jäkla hundstackare, hur mycket ska du stå ut med ? Räcker det inte med din allergi , din stackars lilla blå ?

Plågas du kan du väl visa mig det, Tyrah ??!! Bli förbannad när jag behandlar dig, bli arg på de andra när de snor din mat. Nä , du viftar på svansen..
Varför ska det göra så jäkla ont att vara hundägare, man ger allt för sina fyrfota. Och en del individer ska behöva vara så sjuka, och jag måste avgöra och bestämma hennes framtid. Jag hatar det här. Djuren ska ha livskvalitet, och jag är alltid med dem till slutet. Men fan inte än, jag vill ha dig här hos mig, min älskade lilla blå...............

söndag 3 januari 2010

TRÖTT


JAG KOMMER ..







































Nu har det varit fullmåne igen , och jag har knappt sovit. Åh man blir så irriterad.
Vi tittade på Robinson, och sen gick jag och la mig för att sova. Somnade rätt fort men sen, vaken , vaken, tittat på klockan .. blä säger jag.

I går fick vi besök av Helene Kennel Kringelmyras , och hennes familj.Hennes kommentar om Doris va :
- Hon ser ut som en fisk , eller ko !! *fniss*
Doris har en väldigt bred skalle , och ögonen är stora. Undra vilken fisk det skulle va , Koi eller gulfisk då kanske ?

Vi tog en promenad genom byn i går med alla hundarna, men va kallt det kändes, som tur är kan ju Doris ha cockrarnas gamla jackor just nu. Annars blir det snabba rastningar i trägår´n. Det blev nästan -20* kallt sen på kvällen.

Doris vill gärna ta täten på promenader, drar i kopplet för att hinna i kapp de andra. Så i går fick hon gå "lös" med kopplet efter sig. Fungerade jättebra !
Så länge det inte kommer nån fartdåre då genom byn , 30 km vägar.
En del har inget omdöme eller visar hänsyn till varken människor eller djuren efter byvägarna.