lördag 17 oktober 2009

VACKRA LYKTOR






BEHÖVS INGEN TEXT VA ??

onsdag 14 oktober 2009

Cystisk endometriehyperplasi

























TEXT HITTAD PÅ NÄTET (AGRIA)

En sjukdom som cystisk endometriehyperplasi (CEH) utvecklas som en konsekvens av progesteronets inverkan på slemhinnan vid varje tillfälle som tiken löper. I en livmoder med CEH finns cystiskt utvidgade körtlar som anses vara en onormal förändring och miljön är en bra grogrund för bakterietillväxt och senare livmoderinflammation. CEH är vanligare hos medelålders och äldre tikar som hunnit löpa några gånger och är ofta kombinerat med mucometra (mucus=trögflytande slem) eller hydrometra (hydro=mer tunnflytande, vattenlik vätska). Vissa tikar med CEH/mucometra kan ibland uppvisa kliniska symtom som är svåra att skilja från tikar med pyometra, fastän de inte har någon infektion med bakterier i livmodern som vid pyometra, och vanligen inte lika allvarlig påverkan på allmäntillståndet. Diagnosen ställs med ultraljud eller röntgen i kombination med blodprovsundersökning. Tikar med CEH blir i regel inte dräktiga eftersom miljön inte är så gynnsam för foster att växa i. Det finns idag ingen lämplig behandling för CEH utan i regel avlägsnas livmodern och äggstockarna kirurgiskt ..



Vet, Marie Granar på Falu Djursjukhus konstaterade idag att Dora har cystor på livmodern ,via ultraljud , och därav att hon kastat sin kull , som var väntad till den 20 okt.

Vet Granar skulle kontakta en till veterinär som var mer kunnig på detta , och höra av sig på telefon. Så nu är det ännu mera tankar och frågor.
Jag skulle vara extra observant vid kommande löp.

Kommer jag aldrig få en Dora valpkull ? Kan man ta bort cystorna ? Eller måste Dora bli så pass dålig innan vi kan agera ? Chowen är som sagt en mycket tålig ras med hög smärttröskel, och skulle inte förvåna mig det minsta om det huxflux bli akut operation. När hon inte står ut längre , OM cystorna ska va kvar i hennes livmoder..

Min högsta önskan just nu, är att de går att ta bort , och vi kan prova en parning till. Människor skrapar man ju !

Jag är ju ändå glad att det inte är en värre sjukdom som uppdagades i Dora.Men känner stor sorg , om hon inte kan paras mer , och få en kull. En annars Frisk Friröntgad vacker Chowe , med underbart temperament.

Jag vill ju hellre ha henne vid liv i många år till , om jag då även måste inse att jag inte får några Doravalpar att gå vidare med , och ha hennes linjer i min Kennel.
Min vackra trygga starka Dora. Jag Älskar Dig Doran !!

Jag sa till idag om hennes tidigare sövningar, där hennes uppvaknande varit ett helvete,, skällande gnällande orolig , icke kontaktbar ..
Fick idag ett medel utan Plegacil , och det funkade .. Ingen snetändning i dag..

söndag 11 oktober 2009

BOWLING MED K-STAPLARNA

















































Så var det dags igen då i fredags kväll, Bowling och middag ute med jobbarkompisar.
Vi käkade på Tzatziki , som hade en osridå av högsta klass , när vi kom dit. Ingen service alls , tummen ner.

Vi åt i alla fall god mat , jag tog grillspett , med tzatziki och beasås. Och massor av sallad. Kaffe och päronkonjak till efterrätt.
Vi hade bokat tre banor , kl. 20
Jag Lotta och Lillan var ett lag , jag började med en strike , gjorde väl 4-5 stycken totalt. Men sen gick det väl så där. Vi spelade en timme , och jisses va varmt det blev.
Då travade vi i väg till en pub med trubadur i stället. Där Lotta och jag beställde varsin Singha, Thailänsk öl för er som inte vet. Jag dricker bara öl i Thailand , men det smakade bra även i Borlänge.

De yngre av oss ( inte jag ) gav upp redan vid 22 tiden. Medans vi andra partytroll fortsatte många timmar till, på flera ställen.Lotta Lillan och jag då, kom hem vid 03tiden. Kram på er alla som va med. Nu vilar vi några helger , sen blir det 2 dagars party med Ladies Night fredag,och Halloweenfest på lördan........

torsdag 8 oktober 2009

BJÖRN SKJUTEN I SÄLEN









































Bild; Min 14 taggare
samt Dora viltspårat älg

Heta inlägg i vår lokaltidning , efter att två jägare i/från Sälen varit på rävjakt , men slutade med att deras stövare och en blandrashund , började driva en Björn i stället.
Ena killen blev jagad och endast 1 meter från honom stupar björnen efter att hans jaktkompis skjutit björnen med sitt kulgevär.

Rätt eller inte ??
Jag skulle nog reagerat på samma vis, som de här killarna. Fast man är ju medveten om alla skogens djur när man travar in i deras skogar.
Speciellt när man har sina hundar med sig , och inget att försvara sig med.
Nog tänker man tanken när man går i skogen ? Vad gör jag ? Ligga ner och spela död, och låta björnen nafsa och nosa dig i nacken ? Springa ? Jag orkar nog inte så långt , så det kan jag glömma.
Det är så lätt att ge de här killarna goda råd så här i efterhand.

Jag kan ju erkänna att jag inte befinner mig i skogen under älgjakten , man läser ju varje år om gamlingar som skjuter på allt som rör sig. Där skulle man kanske börja kolla upp lite med lämplighet som jägare på ålderns höst. Synkoll bl.a

Jo jag har jagat själv, så jag är inte helt borta, jag har min 14 taggare på väggen.
Jag har suttit på pass i många timmar , sett björnskit men ingen riktig nalle.
Fast den hade säkert koll på mig.

Vad tycker ni ? Ska vi få skjuta i självförsvar på nalles revir som vi kliver in på ?
Kanske man ska lägga ner all jakt , och få inavel/sjukdomar , fler trafikolyckor på grund av de vilda djuren ?
Ska skogen bli förbjuden för oss , för att det finns djur där ?
Jag äter hellre ett vilt , som levt ett bra liv i skogen. Än en fabriksgris ...


Fakta från Wikipedia :

Björnen äter även gräs, örter och kadaver. De är specialiserade på att slå älgkalvar, och i Sveriges björntätaste område Dalarna (20–25 björnar/1 000 km2) dödas årligen omkring 25 % av älgkalvarna av björn. Men brunbjörnen kan även slå vuxna älgar.

Det är ovanligt att brunbjörnar dödar människor, men cirka 1–2 olyckstillbud inträffar årligen i Sverige och de är sällan allvarliga. I Norden finns bara en handfull kända dödsfall under en 100-årsperiod som följd av björnattacker.

Vanligtvis blir man nafsad – riven eller biten – och ofta är björnen skadskjuten vid attacken. I andra fall kan man ha kommit i en zon mellan björnhona och björnunge, vilket gör honan aggressiv och försvarsinriktad.
Följande situationer anger Skandinaviska björnforskningprojektet som speciellt farliga:

1.Möte med en skadad björn
2.Att hamna mellan en hona och hennes unge
3.Möte med en björn som försvarar sitt byte
4.Möte med en björn som just ska gå eller är i sitt ide
5.Möte med en björn som provocerats av en hund vilket gjort den aggressiv.

måndag 5 oktober 2009

MÅNDAG IGEN











































































FULLMÅNE ,, Fy va jag sov dåligt i natt , vände och vred , knölade med kuddarna , täcket och filten. Skönt att veta då att man inte ska upp och jobba. Så jag tänkte att då sover jag länge.
Pyttsan det gick inte heller. Gick ner åt frukost , hundarna fick lite extra gott. Sen färgade jag barret , det va liksom dags ; ) Tvättat , sorterat tvätt , lagat god lunch kycklingfile´.
Tog sen en skön promenad med hundarna här i byn , det blåste lite med va skönt ändå.
Tänkte gå över järnvägen , genväg, men där finns nu en skylt som säger att man bryter mot nån lag !! om man går över spåret. (typ mitt i skogen )
Så vi gick en annan väg då , och var laglydiga...

Hade lilla kameran med, tog nån bild, men känns inte så kul, när systemkameran tar så mycket bättre bilder. Batteriet tog slut ,så det blev inte så många iaf.
Väl hemma städade jag undan de köldskadade blommorna på framsidan. Men va tomt det blir !!

Så nu har jag bakat en kladdkaka , på choklad smör honung kaffe ägg salt och valnötter.
Slängde precis in en Timjan och vitlökskryddad fläskkarre´ i ugnen. Till den blir det Timjanskryddad rotsakslåda med en gnutta honung på.

Ja det va lite vad sysslat med i dag. Vem har tid att jobba ??

söndag 4 oktober 2009

TYRAH 1 ÅR



GRATTIS min älskade lilla blå , som nu fyller 1 år idag. Tänk va tiden går fort.
Minns när jag såg bilden på dig Tyrah, I KISSED A GIRL , som du så vackert heter.
Åh du va så sööt. Jag tittade flera gånger på Chowhill´s hemsida. Och så började jag fundera , ett par dar , så ringde jag till Monika och for ner dan därpå för att se på den vackra lilla blå tjejen.

Det va ju lite krångligt ,i och med att vi skulle åka till Thailand , då i december när du var leveransklar. Men det löste sig , du fick stanna kvar i 3 veckor till hos Monika.

Så kom du hem till oss , dan före julafton. En mycket bestämd liten tjej , som gärna ville vara ute, fick knappt in dig i bland.
Och se på dig nu i dag , en stor 24 kg , mycket stor vacker blå chowetjej med enorm päls. Som älskar att nafsa matte i knävecken av glädje.
Röntgendatum är bokat , så vi håller tummarna.
Nu ska jag gå och pussa dina underbara tjocka Choweläppar <3 GRATTIS ÄLSKADE TYRIS !!

lördag 3 oktober 2009

SKOGSPROMENAD 3 OKT.


























































































När jag vaknade i morse var det - 5 grader , och jättefint ute. Allt lite frostbitet, och vitt .

Fick genast lust att gå ut i skogen med hundarna. Men på nåt bra ställe där jag kan släppa alla samtidigt. Ohl-Gha är inga problem , Tyrah kommer genast på inkallning, (läs vissling). Men så har vi Dora som jag inte litar på så där 100 , och i och med det är hon sällan lös. Vilket jag tycker är så tråkigt.

Dora är en alldeles för självständig tik, ingen follower direkt. Men samtidigt älskar hon ju oss , sin flock.
Sen att jag tränat henne i blodspår eftersök , älg och råddjur, gör ju henne lite mer utmanande i älgskogen.

Nå ja vi packade in oss i Chryslern och for upp i Sifferboskogarna. Hittade en grusväg med vägbom . Den såg bra ut. Inga större vattendrag, inga bilar , inget bara skog.

Jag släppte Ohl-Gha och Hollie först, sen Tyrah . Dora fick gå kopplad, men så hon drog..
Då gjorde jag det ,kopplade loss henne. Och så bra det gick , Dora gick med flocken hela tiden, men ja visst hon gjorde nån liten avstickare , inom synhåll.
Tänkte att sticker hon , har jag hela dan att vänta ut henne...

Gick till vägen slutade med en vändplan , Dora sprang in i den täta granskogen. Och man vet ju vad som kan stå där !! Men det gick bra , hon kom utskuttandes , man såg hennes lycka i ögonen. Jag får vara lös , jag med !!

Sen vände vi och gick samma grusväg tillbaka. Dora höll längre och längre avstånd.
Först in i skogen , och jag vet att det inte är nån ide att stå och ropa , för en Chowe kan va stendöv..

Fortsatte mot bilen , och vips skuttade hon upp framför oss. Men sen drog hon igen.
Jag sa - Åka bil , vilket hon struntade i , och sprang över vägen och bort från oss.

Äh sa, jag vi åker. Så vi hoppade in i bilen och jag hann åka 5 meter , när en Dora kom till passagerarsidan , och hoppade in i bilen.. Så fick hon åka i framsätet hem istället för bak i buren. Gissa vem som va mallig !!