måndag 17 augusti 2009

TYRAH BIR BIG 2























En härlig dag på Nedansiljans Brukshundklubb i Rättvik , inoff utis med Tyrah.
Det hängde tunga regnmoln över oss på morgonen , så snabbt upp med tältet på plats. Men det visade sig bli en jätteskön dag. Inte en droppe regn på hela dan.
Vi hade domarändring , och fick Carin Sandahl som dömde oss.

En jättetrevlig dam som gav följande i Tyrah´s kritik ;

10 MÅN TIK AV UTM, TYP O STORLEK BRA TYPISKT HUVUD UTAN ÖVERDRIFTER
VÄLKROPPAD M BRA VINKLAR FRAM O BAK
VÄL ANSATT SVANS UTM RÖRELSER

lördag 15 augusti 2009

TYRAH SKA PÅ UTIS

































































Så idag på eftermiddagen blev det ett bad i Boosterbath igen. Tyrah sitter och njuter när jag schamponerar henne. Hon har en enorm päls, så det tar tid att komma igenom och få den genomblöt.
Sen var det pälsblåsning på altanen, och jag hoppades på att hon skulle fälla ur mer , än vad som försvann. Skulle ju va skönt för henne att slippa lite ; )

Nå ja vi ska på inofficiell utställning i morgon i Rättvik, och gör det för träningen skull. Hon är ju fortfarande väldigt glad , hoppar och biter i mig ( av kärlek förstås ) så det måste vi finslipa på.
Kanske byter jag utställningskoppel i morgon ? Få se om det funkar bättre med ett jättekort.

Jag hoppas på bra väder, och att jag träffar många gamla hundvänner där.
Ska packa i bilen nu, lika bra att ta med tältet, fast vi ska in bland de sista. Blev domarändring pga, sjukdom. Men det spelar ingen roll för oss, blev kanske bättre ?

tisdag 11 augusti 2009

DORA ÄR PARAD




Åkte i väg med Dora till sin tilltänkte , Bobby, SUCH Chowhill´s Your My Sexbomb , och visst blev det en riktig parning den här gången. Så håll tassarna nu att vi får underbara små Chowevalpar i Oktober...

söndag 9 augusti 2009

GRATTIS JONTE 20 ÅR





I dag fyller min son Jonathan 20 år,, tänk va tiden går ..

fredag 7 augusti 2009

UNDERBAR BÅTDAG PÅ SILJAN
























































































































Igår packade jag väskan och åkte till Tällberg, där Anders & Lotta plockade upp mig, med sin fina båt. Vi åt lite lunch först köpte med grillad kyckling grillsallad baguett..Sommarmat.

Sen klev vi ombord på Anders båt på 30 fot, och en väldigt massa hästar i motorerna. Kom på att sist jag åkte båt va i Thailand, speedboat till Similian Islands.
Vi åkte rakt ut på Siljan , och stannade där ett tag. Kapten Anders badade och vi svalkade oss med Galliano på båten.Yammi.

Så var det dags att åka mot Hjortnäs, där man alltid va på dans för så där 25 år sen..Kvällens stjärnor va Hep Stars. Och vilket röj, jisses vi dansade, rockade ordentligt , har ömma fötter idag. Jäklars va kul det va. Och vädret va helt underbart hela dagen, och natten.

Träffade många nya människor förstås, jag lever ju inget båtliv , så mycket nytt snack o prat. Anders fixade till en smarrig middag , och vi smaskade på kex ost o päronbitar , med gott vin till.
En sån där dag man minns länge. Allt va så perfekt. Det är såna dagar man vill ha varje sommar, med tanke på allt regn tidigare denna sommar.
Man kan känna sig lycklig som bor i Dalarna , där vi har så många fina ställen. Verkligen.

tisdag 4 augusti 2009

YES YES YES DORA LÖPER




























SUCH CHOWHILL´S YOUR MY SEX BOMB GL "BOBBY"
KRINGELMYRAS DORA THE EXPLORER BLK "DORA"

BÄGGE FÖRÄLDRAR HD ED A/O

DENNA KOMBINATION GER ENDAST BLÅ & FAWN LÅNG & KORTHÅR

Tänk va man kan bli glad , av att tiken löper !
Då ska här paras och bli små valpar i mitten av Oktober. Håll nu tummar o tassar och allt va ni har... Åh så underbart egna Chowevalpar !! I mitt nya Kennelnamn. (Hade ju Cockrock´s som Cockerkennelnamn )
Nu känns allt väldigt roligt helt plötsligt.. Shit va spännande ; )

måndag 3 augusti 2009

UPDATE





















Det har inte hänt så mycket , därav lite bloggande. Dora fäller, och ska paras på kommande löp, som jag hoppas blir ett normallöp den här gången.

Så jag har inte anmält henne till någon utställning nu. Vi har ju rena hetsjakten på Chowarna nu i utställningsringen ändå, så minsta lilla avvikelse ,är det ingen ide´att åka känns det som.
Jag tänker inte betala dyra pengar, om de inte är i 100 % kondition. Är liksom ingen ide´. Och en urfälld korthår , har inte en chans. Och fort går det när ullen tappas, hon va i toppkondition i Alfta.

Tyrah ska ställas på 2 inoff , här hemmavid. Gagnef och Rättvik. Det är roligare att träffa lite gamla hundvänner, som man sprungit på i alla år här runt i kring. Och se va de har för något nytt i kopplet.

Tyrah är ju junior , fast går ju i valpklass på inoff. Hon är lite lång i ryggen för dagen, men en mycket glad tjej i ringen , päls finns i överflöd. Och de som dömer hoppas jag har mer kunskap än han som dömde oss , inoff, tidigare i våras.

- Hur gammal e han då ?
- Det är en hon, sa jag.
- Han är väl svart ? sa Domaren
- Nä ,Hon är BLÅ.
En icke påläst domare, som inte visste att det finns 5 färger på Chowen. De va Tråkigt.

Ohl-Gha få va hemma och visas när all fällning är klar, och hon kroppat på sig lite mer.
Hon är en otroligt vacker Chowetjej, hennes resning är för mycket <3
Så håll ut , hon kommer så småningom, Mama´s Girl , som hon är.

Man får inte ha bråttom när man äger en Chowe som man ska ha i utställningsringarna.
Det är en enorm skillnad mot Cocker Spaniel som jag födde upp innan. Då behövde man inte tänka på bla, urfällda pälsar.
Så det känns lite tråkigt får jag erkänna, när man vill ut och tävla , på sommarhalvåret. För så mycket annat kan man inte kräva av Chowen , när det är varmt.

Nu kommer värmen i några dagar, och jag hoppas för Guds skull att jag slipper se hund i bil på parkeringsplatser runt om i Dalarna.