söndag 10 maj 2009

SÖNDAGSPROMENAD



TYRAH´S HÄSTSPANING ...




FULLT RACE,,




SÅ SNYGG, OHL-GHA




HÄR KOMMER JAG,SÄGER TYRAH




DORA




VA LUKTAR DET FÖR GOTT ?




DORA & OHL-GHA




VEM VANN ROND 2




OHL-GHA GREPPAR TYRAH




SÅ TRÖTTA VI ÄR



















Sovit jätteskönt efter gårdagens tur till Malung. Mina vovvar har slappat en stund med mig i soffan, så där en skön söndagsmorgon med inga planer alls.

Vädret va skapligt i morse, så kände ingen brådska. Vovvarna har ju rastgård hela dagen , och är ute om de vill från 06-07 på morgonen, för att sen springa in och ut hur de vill. Ligga på altanen och spana , eller gå in.

På med alla koppel och i väg, Tyrah är ju så rolig.Det finns tre shettishästar i en hage, där ska Tyrah sitta ner och iaktta dessa "konstiga" saker, som låter lite , och i bland kommer fram mot henne. Tyvärr är det elstängsel så Tyrah får inte gå mot det, om det skulle va på, menar jag.

Där kan alltså Tyrah sitta lääänge , och titta på dessa tre. Till slut får man liksom dra henne därifrån..

Vidare på promenaden kommer vi till Hockeyrinken, som de älskar att springa runt i, och det är ju perfekt , om man är Laglydig.. ( enligt Sveriges rikes lag , inte Sifferbolagen som säger annat , men det tar vi en annan dag.)
De springer och jagar varandra , slår volter i sanden och busar hej vilt.

Om vi inte går in i rinken , så går de sakta och truttiga förbi, men det är ofta vädrets makter som styr. Ingen höjdare vid varma dagar, då får jag väl bära hem 3 chowar.. Men så idag va det molnigt, och de härjade loss.

Vi kom precis hem och in genom dörren , då kom spöregnet, jäklars om vi varit lite senare..Snacka om tur vi hade.

lördag 9 maj 2009

TYRAH PÅ UTIS I MALUNG



TYRAH´S TREDJE UTSTÄLLNING




PRISCILLA VS TYRAH




FÖRBEREDER OSS




CHOWCHOWLIGAN




A-L DYLAN BIR & BIS R




ANNA-LENA OCH PRISCILLA BIM




TYRAH CHILLAR


















Packade bilen och åkte mot Malung 06 i morse. Hämtade upp Anna-Lena , Kennel Commitment´s i Björbo där vi möttes upp .
Vi pratade och pratade så vips va vi i Malung 07.15 :0
Va gör vi, kör in på Shell fikar handlar proviant, och sen åkte vi till utställningsplatsen. Den ligger jättefint vid Västerdalälven på västra sidan.
Hade gott om tid för att lasta ur hundar tält och allt annat..
Solen sken och det va stundtals ganska varmt.

Vi va först in i ring 3. Anna-Lena´s hane Dylan fick 1 HP blev sen BIR mot Anna-Lena´s tik Priscilla 1 HP BIM och Tyrah placerade sig efter henne. Med bra kritik.
Vad som skilde de två tjejerna i dag , är dels att Tyrah vuxit och fått "lång" rygg. Såg jag tydligt i går när jag badade henne.Chowen ska ju va kort o kompakt. Det kommer..

Men jag är jätteglad att Tyrah är en trevlig Chow-Chow flicka på 7 månader, och behöver få sin ringträning så kanontillfälle att öva på sånt nu,och det var hennes första utomhus idag.
Vi hade jättetrevligt med andra goa hundvänner, Tack Tomas & Åsa för "Gopa alltjänst" fotografering , hålla hundar ,och annan uppbackning.
Det är charmen med alla små inofficiella , alla hjälps åt och har trevligt tillsammans.

Vi va ju klara ganska tidigt så redan vid 12 snåret började vi packa i hop våra saker. Hundarna va något trötta efter en dag i Malung.. Kul att se dem tillsammans, så fina lugna trygga hundar , våra älskade Chowar, Tack A-L för att du hängde med, gör jag gärna om . Och stort Grattis igen Kram *S*

KRITIK
MALUNG KK

PROP. HUVUD SMÅ VÄLF,ÖRON BRA UTTYRCK NORMALA VINKLAR, KRAFTIG BRA BENSTOMME, BRA PROP LÅR HAS ,BRA RYGGLINJE VÄLLAGD SKULDRA, KORREKT FORM BRÖSTKORGEN, RÖR SIG BRA BAK SAMMA FRAM, NORMALT RÖRELSESCHEMA

ING-MARIE HAGELIN

torsdag 7 maj 2009

UTMANING



PARADIS




DREGLAR












1: VILKEN MAT ÄTER DU OFTA?
THAIMAT THAIMAT SUSHI PASTA

2:NÄR DU ÄR PÅ KALAS, ÄR DU DEN SOM SITTER, ELLER HJÄLPER DU TILL ATT DUKA AV?
SITTER, JAG ÄR JU BJUDEN PÅ FEST FÖR SJUTTON,,

3:VART SITTER DU HELST NÄR DU BLOGGAR?
I KÖKET MED MIN BÄRBARA

4:KÖPER DU TRISSLOTTER OFTA?
JA NÅN VARJE VECKA.. VANN 2 X 25 IDAG , SKA LÖSA IN 2 NYA

5:VILKEN STAD ELLER LAND HAR VARIT DIN BÄSTA SEMESTER?
THAILAND THAILAND *I LOVE PATONG*

6:TV KANAL DU TITTAR MEST PÅ?
ANIMAL CHANNEL , TV 4, TV 4 FAKTA , DISCOVERY , TV 3, OCK LOKALA NYHETERNA PÅ 1:AN.


JAG UTMANAR ALLA SOM LÄST DETTA.........

måndag 4 maj 2009

TYRAH 7 MÅNADER



DET ÄR JAG SOM E TYRAH




FÖRSTA PROMENADEN




JULDAGEN




TYRAH I SNÖRACE




4,5 MÅNAD




TYRAH & OHL-GHA




TYRAH I MIATASKUFFEN




TYRAH 6 MÅN.
















I dag blir Tyrah 7 månader, va tiden går fort..Va inte länge sen jag var hem till Monika och tittade på henne, och mitt hjärta slog dubbla slag förstås.Så söt !!
Den lilla blå va MIN....min älskade lilla blå, vid namn I Kissed a Girl.

Men först var ju semester i Thailand i december innan Tyrah kunde flytta hem till oss. Visst längtade jag hem , Cemonia frågade varje dag när vi skulle åka hem och få valpen..

Så kom hon då dan före Julafton, min egna julklapp till mig själv. Är väl enda sättet att få vad man vill ha . Köp det du vill ha till dig.

söndag 3 maj 2009

I BIABÄDDEN



HUSSE I BIABÄDDEN




FARLIGA OHLGISEN












Jag skulle gå ut och ge hundarna mat, deras matskålar står på altanen. Blandade lite extra gotter i dag, så hundarna va ivriga att få sin mat.
Jag skyndar mig att blanda allt , fylla på med kulor också( Sportsmans Pride som vi använder ) och hälla upp åt dem i skålarna.
Tittar på golvet och där sitter min käre man i en Biabädd, och deklarerar.

Nästa gång kanske han vill ha en egen matskål, när det va så mycket gott i..
Man tager vad man haver eller hur ??
Nå ja jag fick mig ett gott skratt iaf , nu på förmiddagen redan.
Sen hör jag att Jon ropar :
- Hunden anfaller mig,, ja ha då har han alltså redan försök stjäla deras mat....

lördag 2 maj 2009

INTE RIKTIGT SOM VI TÄNKT OSS



PÅ PLATS




KÖRV & MOS




CEM VILL KÖPA NÅT




VÄNTAR PÅ OSS




HÅLLER ANDAN O GASAR




BAKSUG I 110


















Cemonia och jag åkte till Rättviks Marknad. Tänkte att lika bra att ta ut mer pengar i Djurås på Swedbanks uttagsautomat. In med kortet , och det kom ut igen, Inte godkänt!
Äh va fan in med kortet igen , och det kom ut samma visa. Vågade inte en tredje gång. Ringde hem till Jon som fick kolla att mitt konto inte va tomt , vilket va omöjligt.Nä det finns pänningär kvar.
Tar väl Bankomaten i Insjön då, det har ju varit strul med Swedbank på sistone.
In med kortet och ut kom det. Kortet ogiltigt. Nån med mig skämta aprillo ???
Kollade på giltighets tiden, Men va fan , det gick ut nu sista april ju.
Och det nya har ju legat fint och väntat hemma i flera veckor på att jag skulle byta.

Jaja det ordnar sig jag tar väl ut pengar på ICA kortet då, plussar på en 500-ing minst, tänkte jag.
Kommer till ICA och handlar lite läsk choklad och tuggummi. Ber sen snällt om att få lite extra.
- Nej det står en skylt att inga extra uttag under marknaden !! säger en spydig kassör.
Ja ha ja här hittar man på egna regler i marknadstider, med mina pengar, ICA kan ju dra nå gammalt över sig om att de är min nya BANK !!
Lyckades ändå få hela 200 kronor över beloppet , Tack så hemskt mycket SKIT-ICA.

Vi va lite kissnödiga med, Cemonia och jag efter massa dryck i värmen på vägen upp, passar ju bra att använda toaletten på ICA då, eller hur ??
Ja men va står det på dörren , TOALETTEN AVSTÄNGD UNDER MARKNADEN !!!!

Så gott folk innan ni besöker Rättvik, ha kontanter och va ej nödiga..
Nå ja vi handlade och åt , köpte lotter och godis.
Åkte nercabbat dit och hem i ca 80 km /h, härligt !! Men va luktar det ?? Jo en bonde som gödslade sina marker med grisskit, så det blev plattan i mattan och ett djupt andetag.

fredag 1 maj 2009

HÄRLIGA MAJ VÄLKOMMEN



VACKRA STÄLLE, GIMMEN



ÄNT Ä FINT I DALOM




STILLHET




INBJUDANDE




MIN PÄRLA




OOPS SNÖ LIGGER KVAR




VARMT NYBAKAT


















Sol och värme ,tvättade Miatan , cabbade ner och tog en tur till det stället jag tycker om att vara. Gimmen. Tyst vackert lugnt , förutom fiskmåsarna som skränade.

Tänk av vi "nyss" gick där på isen långt ut , hundarna sprang och njut i kylan.
I dag flämtar de i värmen. Jag har öppnat inne så det är korsdrag, takfläkten är på full effekt. De får ligga inne och ta det lugnt , eller va ute i hundgårn i skuggan.

Åkte till Sifferboden och handlade nybakat tunnbröd, och ett härlig aprikosbröd.
Vilken tur vi har fått boa i byn.

I kväll blir det grillning igen, och i morgon planerar jag för en vända till Rättviks Marknad.

Tjingeling *S*