måndag 9 februari 2009

UNDERBAR VINTERDAG



SKYNDA DIG NU




SER NI TYRAH ?



MAMMA´S ÄLSKLING



HÄR VARE STOPP

Skyndade mig hem från jobbet idag. In i garaget och fram med hundpulkan. Ohl-Gha fick dra idag. Dora är så virrig inför löpet så det va ingen ide´ att ha henne framför pulkan överhuvud taget.
Ohl-Gha är det lugnaste du kan tänka dig,, bara mammam är i närheten,, annars blir det pip och gnäll.
Lilla Tyrah gick bredvid Ohl-Gha och vips va hon innanför skaklarna.. "kan också" verkade hon vilja säga.
Så har det ju kommit en hel del snö, och Ohl-Gha drog pulkan djupare och djupare tills det tog stopp.Där stod hon med snö till magen, och en snöhög framför sig.
- Oj hjälp mig mamma, verkade hon säga..
Vill ha mer såna här dagar med mina hundar.

söndag 8 februari 2009

VINTERLAND



CHRYSLERN OCH FORDEN


Ja nu finns det gott om snö, de har använt byvägen som skidspår, och lika bra det när det inte blir plogat..Det är såna här dar man önskar man hade en traktor eller åtminstone en snöslunga.
Tur man inte skulle iväg nånstans idag. Hundarna ser ut som snögubbar när de varit ute. Jon har kämpat med snön så nu är bilarna "framme" igen.

Vi har haft en städdag här hemma på övervåningen. Jösses va grejjer man hittar !
Cemonia´s garderob rensades med två fulla sopsäckar med kläder...( Jo vi gillar att shoppa, kanske för mycket )

Till och med lite hundleksaker kom fram. Så lilla TYrah har lekt med pipisar, som egentligen är Hollie´s. Så de har haft dragkamp i köket. Ohl-Gha har också ruskat pipisar. Vet inte om alla chowar gör så ?
Samma sak när de hittar en fuktig handduk så ska den ruskas som ett byte, för att sen gnida på den.Gör era så ? Inte cockrarna.
Dora börjar fälla mer nu, men när kommer löpet !!!!

Nä nu ska vi göra middag först en Tom Kha till förätt, och sen kycklingfile med ris.
Ha en skön söndagkväll

fredag 6 februari 2009

HUR GICK DET ??



JAG KLARDE DET GALANT ; )


Only great minds can read this. This is weird, but interesting! fi yuo cna raed tihs, yuo hvae a sgtrane mnid too Cna yuo raed tihs? Olny 55 plepoe out of 100 can. i cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno't mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are, the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it whotuit a pboerlm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Azanmig huh? yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt! if you can raed tihs forwrad it FORWARD ONLY IF YOU CAN READ IT.

onsdag 4 februari 2009

TYRAH 4 MÅNADER


GÄSP


STÅBILD TYRAH


TYRAH MIN GOA VALP

Ja nu så har Tyrah fyllt 4 månader,, så äntligen kan vi börja träna till utställningarna framöver.Tyrah är en mycket självständig valp, som vet vad hon vill ( läs vad hon inte vill)
Hon är pigg och glad ,nyfiken ,hungrig ,växer snabbt, väger 11,5 kg nu.
Jag har börjat ställa upp henne på bordet och då går svansen som en visp..
Måste träna henne med hennes utställnings-kopplet nu till helgen.
Hon tycker om att åka bil, gå på promenader och vara ute och skälla på allt som rör sig.Jag är så glad att jag köpte henne , och när jag hör låten "I KISSED A GIRL" , som hon heter i stamtavlan, tänker jag ju på henne direkt,, min lilla blå TYRAH <3*PUSS*

måndag 2 februari 2009

HUNDFÖN


NÅT LIKNANDE


FURminator

Jag har funderat på att köpa en ordentlig hundfön typ POWERJET 1000 el dyl , men det finns ju flera varianter med flera hastigheter, olika värme , eller endast värme från motorn ca 50 grader, munstycken eller inte, olika längder på slangen.Får inte låta för mycket, eller kännas billig. Måste va portabel.Ej väggfast alltså.
De kostar ju från 3500 :- så jag vill ju köpa rätt sort till Chowarnas pälsar.
För jag har insett att stå med den gamla vanliga hundfönen, kommer ta för mycket tid, med all deras päls.
Jag vet ju hur lång tid en Cockerpäls tar, och det är inte ens i närheten av en Chowes. Dessutom är det väldigt viktigt att Chowepälsen blir helt torr överallt.
Så snälla har du erfarenhet eller ska sälja en bra begagnad,, hör av dig
Vill gärna ha synpunkter, jag är ju inte novis , men alla tips mottages.
Jag har det mesta i trimredskap, men ska införskaffa en FURminator samt en ny hårfön som sagt ....

söndag 1 februari 2009

CHOWAR ÖVERALLT


DE E JAG SOM E RAMBO

KOM IGEN DÅ ,SÄGER RAMBO

RAMBO FÅR SKÄLL AV TYRAH

FULL FART


Efter Ludvika idag så åkte vi till Nyhammar, fikade hos Helen o Kalle , Kringelmyras och sen for vi vidare till Kennel Commitment´s, hos Anna-Lena också i Nyhammar.
Jag lät lilla Tyrah hänga med in hos dem.
Oj vilken fart de röjde och plöjde, snabbt fram med kameran för att försöka fota lite, och det är banne mig inte lätt, med hundar i 120 knyck.
Tyrah tyckte först att det va lite många nya närgångna hundar. Men efter ett tag blev hon en i gänget.
Härliga hundar med härligt temperament, Rambo, du är min favvo ; )
Tänka att få se dig utan kycklingdräkten du bär på ....
Tackar för kaffe och att vi fick komma och hälsa på.

KEVIN ALICE ROBIN


CEMONIA PRATAR MED SIN IDOL ALICE

ROBIN ALICE OCH KEVIN

ROBIN

KEVIN

IDOL-ROBIN SJÖNG MERCY
Firade vidare idag, Cemonia och hennes kompis Mickis visste inte vart vi skulle eller vad vi skulle se.. Poppade lite extra Kevin i bilen , men de förtod inte förrens vi kom fram till Ludvika..Vi köpte CD skiva som Cemonia fick signerad av IDOLERNA.