måndag 13 oktober 2008

WENDY HAR FLYTTAT



Ja så äntligen hittade jag ett nytt hem åt Wendy.Hos ett äldre par i Vikarbyn. Med stor tomt och med vatten runt knutarna.Jag har ju fått massor med svar på annonsen, jag har väntat och väntat på att den rätta nya ägaren skulle dyka upp i nåt mejl, och så blev det.
Jag kände direkt för de här nya ägarna, de har haft många hundar och flera cocker spaniels dessutom. Kan väl inte bli bättre : )
När vi började prata om ditt o datt, så va hon nära bekant med en släkting till mig..
Ja , det är ju tråkigt när det blir så här i en flock, men vi människor kan inte tänka på oss själva, utan att hunden ska ha det bra, och va trygg i vardagen.
Och jag jag slipper fundra på om det hänt nåt tråkigt hemma, när man är på jobbet.
Wendy är en genomgo tik, det vet ju alla som känner henne. Och vi har haft mycket roligt i hop.Hon är ju den där tiken som vrålar av glädje ,och bara vill göra sin matte lycklig.Tänk när vi blev BIR på hennes 1årsdag i Alfta SKK utis.*Lycka*
Håller nu tummar och tassar att allt funkar för dem...........
Min nya hemsida är ju i gång, hoppas på mycket besök och tassavtryck i GB.
Vi kommer väl att uppdatera efterhand, fast just nu är det inte så mycket som händer på utställningsfronten.

lördag 11 oktober 2008

LITE INFO OM OTOSKLEROS


EFTERSOM JAG ÄR OPERERAD PÅ ETT ÖRA, OCH SNART ÄR DET VÄL DAGS FÖR DET ANDRA.
TÄNKTE JAG INFORMERA LITE OM SJUKDOMEN.
JAG HÖR JU DÅLIGT MEN ORKAR INTE ALLTID BERÄTTA.HAR HAFT HÖRAPPARAT I VÄNTAN PÅ FÖRSTA OP,JAG OPERERADES I FALUN
HITTAD DEN HÄR TEXTEN,KAROLINSKA INSTITUTET

Vad är otoskleros?

Otoskleros är en ärftlig sjukdom, som drabbar kvinnor oftare än män. Sjukdomen, som yttrar sig i hörselnedsättning med eller utan tinnitus debuterar ofta i samband med graviditet. Man antar att östrogen skall ha betydelse för utvecklingen av sjukdomen. Det är dock helt ofarligt att äta p-piller eller östrogentabletter. I princip är sjukdomen dubbelsidig men hinner ibland inte utvecklas i båda öronen.

Vid otoskleros omvandlas benet i innerörat och blir hårt. Stigbygeln, som är det minsta hörselbenet och sitter i ovala fönstret blir med tiden alltmer trögrörlig. Följden blir en hörselnedsättning av s k ledningshindertyp, dvs innerörefunktionen är oftast helt normal.

Hur behandlas otoscleros?

Pga att innerörat är intakt är hörapparat ett alldeles utmärkt och ofarligt hjälpmedel. Trots att hörseln med hörapparat kan vara god är den dock oftast sämre än hörseln efter en lyckad operation.

Vid en stigbygeloperation, stapedotomi ersätts stibgygeln med en ca 5 mm lång hörselbensprotes av plast och titan.

Vid operationen löses förbindelsen mellan städet och stigbygeln.
Stigbygelns skänklar avlägsnas med hjälp av laser och ett ½ mm stort hål i stigbygelplattan tunnas med laser för att slutligen borras upp. Vid detta moment kan kortvarig yrsel erfaras. Protesen nedföres i det lilla hålet och fästes vid städet (se bild). Sedan trumhinnan fällts tillbaka kan nu operatören med Din hjälp kontrollera hörseln.

Operationen utförs i regel i lokalbedövning, eftersom operationsrisken är lägre än vid narkos. Någon timme innan operationen får Du en lugnande spruta, så att operationen inte upplevs obehaglig. Kortvarig smärta kan erfaras när bedövningsmedlet sprutas in, för övrigt är operationen helt smärtfri. Hela ingreppet tar ca 1½ timme. Efter några timmar när den lugnande sprutan slutat verka kan Du äta och dricka.

Komplikationsrisker

Som vid alla kirurgiska ingrepp är även detta behäftat med en operationsrisk. I genomsnitt beräknas risken för dövhet till ca 1 %. Chansen att få bättre eller riktigt bra hörsel bedöms vara ca 90 %. Normalt är att Du några veckor efter operationen kan ha lättare yrselkänningar, speciellt vid hastiga kroppsrörelser. Denna yrsel är alltid övergående.Efter operationen kan man dessutom drabbas av förändrad smakupplevelse på tungranden. Detta betingas av att en liten smaknerv, som finns i mellanörat, kan störas eller skadas vid ingreppet. I de allra flesta fall är dessa besvär också övergående men kan ibland kvarstå ca 1 år. Det är sällsynt att smakstörningen blir bestående.

Före operationen

Om du använder hörapparat bör Du ca 2 veckor före operationen inte använda den i det öra, som skall opereras. Detta för att undvika infektion. 2 veckor innan den planerade operationen får Du inte använda smärtstillande medel, som innehåller acetylsalicylsyra (Magnecyl, Treo etc). Dessa preparat kan öka blödningsbenägenheten under operationen.

Efter operationen

En vecka efter operationen avlägsnas tamponaderna i örat (sterilomläggning). Tills dess bör Du undvika fysisk ansträngning, tunga lyft etc. Du bör heller inte flyga. När du går hem får Du ett recept på örondroppar. Dessa kan du börja använda några dagar innan sterilomläggningen för att underlätta borttagande av tamponaden.

Efterbehandlingen består av 4 - 5 droppar i det opererade örat morgon och kväll i en vecka. Du måste skydda örat mot vatten vid bad, dusch och hårtvätt t ex med plastfilm Tegaderm. Din läkare kommer att meddela Dig när örat blir vattentåligt. Normal sjukskrivningstid är 3 veckor.

Uppföljningsregister

Alla operationsresultat dokumenteras i datorbaserade uppföljningsprogram och utvärderas regelbundet.

Kontaktinformation Akademiska sjukhuset
Otokirurgen
tel: 018 6119450

E:post till Otokirurgen

fredag 10 oktober 2008

LIAM MITT BARNBARN






Jag har haft fint besök häri kväll, som farit runt som en virvelvind i köket. Hällt ut hundvattnet, slängt mina Martiniflaskor i golvet, hällt majs fulla golvet, vridit på högsta volymen på stereon, dragit Ohl-Gha i pälsen (fast hon gav tillbaks )dragit ut varenda kökslåda, och lite till. Nej det är ingen ny hundvalp, det är mitt barnbarn Liam ; )
Han är så go och glad, det är mysigt med de där små...
Hans mamma Anna och pappa Jonte (min son) va ju med också. Trevligt att prata och träffas utan jäkt och tider att passa.
Vi åt Taco´s som alltid hos Axelssons en fredag.
Jon skjutade hem dem nyss, och va tyst det blev :o
Vi får nog ta och hämta Liam snart igen,,
Trevlig Fredags kväll allihop
//En Lycklig Farmor Sara

onsdag 8 oktober 2008

SKRATTAT




Ja det har varit lite stressigt idag,, Jobbade på CG till lunch, skyndade hem för att rasta hundar och äta lite. Va bra det finns ju spagetti kvar, tänkte jag. Men så var det inte. Började koka pasta, kolla posten utfodra hundarna, och vips va klockan 12.55 Jag skulle ju hämta Cemonia på skolan kl 13.. För att sen skjutsa hem henne, och jag skulle vidare på jobb i Insjön. Dessutom hade jag träff med en tjej som ev, ska ta Wendy. Vi skulle mötas i Djurås.Hämtade Cem, skyndade till OK Djurås, lämnade hund, och åkte vidare.
Parkerade bilen och gick in i butiken. Tyckte det kändes konstigt på fötterna.
Kollade ner , OCH,, HERRE JÖSSES EN FOPPATOFFEL O EN FINSKO !!!
VA FAN,, Ja ni kan ju tänka er.. Frågade tjejen i spelhörnan om hon såg nåt fel!!
Och alla i butiken förstås. Hur kunde detta hända ? MIG ???
Oj vad vi har skrattat. Liksom gömde mig så gott det gick när jag plockade upp mina varor bakom kartonger och annat.MMS en bild på eländet till min kompis Helen P.
Hon ringde och undraade vad som stod på...
Så berättade hon att hon tvättat sina jobb-byxor och tömt ur allt i fickorna pennor papper lypsyl ja ni vet.. Sen dagen därpå la hon tillbaks allting, och kände efter ett tag att hon behövde Lypsyl, där hon satt och körde sin långtradare, ordentligt runt runt truten, ( man kan ju va extra torr nu på hösten )
Lastade av varor , och tyckte folk tittade på henne så..
Tittade i en spegel,, det va inget Lypsyl, utan ett knallrosa läppstift..Hon sminkar sig aldrig på jobbet, så ni kan ju förstå vilken skrattsalva jag la av..
Är det åldern , stressen, hösten ?? Nån som vet ?
Hoppas ni haft lika roligt som jag haft idag , nu när ni läst detta.
Och förresten Undra om hon som hämtade Wendy såg mina skor?
Ja, jag blev några år äldre av allt spektakel idag.
Kram *S*
BEHÖVER SEMESTER SNART ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

måndag 6 oktober 2008

2 MÅNADER KVAR 6 DEC...





KOM JUST PÅ DET,, OM 2 MÅNADER ÄR DET SEMESTER

Måndag igen




Kom just in från en härlig promenad med hundarna. Prasslande löv, solen skiner och en massa härliga färger i naturen. Jag fick sån lust att ta kameran Canon EOS 450 D och ta massa härliga bilder.. Men jag ska skjutsa Jon till tåget laga mat m,m, Så solen har väl gått ner innan jag kommer ut ; (
Undrar om det blir fint väder i morgon?
Ohl-Gha växer så det knakar.Pratade med Helen, Kennel Kringelmyras i Nyhammar, som fött upp Dora, det blev 6 valpar i söndags, hennes tik Ida är mamman och pappa Falcor är halvbror till Ohl-Gha. Det blev valpar i alla färger. Svart röd fawn creme och blå långhår.Måste dit och titta , och fotografera de små om några veckor.
Min nya hemsida är under konstruktion, nu drar ju Jon till Värnamo i 3 dar, så vi får väl jobba vidare på den sen till helgen.
Vi va ju på fest i lördags, här i byn. Det va Hammars som fyllde 2 x 40 år.
En del klädde ut sig,och sånt är ju alltid kul. Det va musiktävlingar god mat och sen dansade vi i evighet,,till 03-03.30 nåt :o
Så jag hade såååå ont i fötterna i går, men kul hade vi. Vi kom nog sist i mitt lag i tävlingarna, men Lotta mittemot mig skrattade så tårarna sprutade, och vad tar man då, Jo bordsduken ! Tur nog tog batteriet slut i kameran, så bara vi som va kvar till sist vet allt !! Men rock´n´roll va det

fredag 3 oktober 2008

FIXAR ÄN








JA vad tid det tar , med allt. Man vill ju ha allt klart på en gång. Hittade ett tyg som gick i stil med fotöljen i hallen, och måla stolen 2 ggr, som kommer från mitt föräldrahem i Skålmo Lima. Hittade en dyna i Falun som passade bra.
Sen upp med gardinstången,fast skippade hållarna på ändarna, de såg så billiga ut.
På med ren matta, ( vit matta inte så smart i hallen när "de" inte fattar att man inte går in med lortiga skor på den , och då menar jag inte hundarna )hoppas den kan ligga några dar........
Fick röda rosor av min älskling i dag....
Jon tapetserar, jag vill att nya hemsidan ska bli klar ,.,.,.,.,.Har betalat 2000:- till SKK, och inga protester så mitt nya Kennelnamn är MIATA´S ,, "Chow´s who goes cabriolet" va tycker ni ??
Har fotat lite i kväll , men är ännu inte klar med allt..
I morgon ska vi på fest här i byn,, F-n va kul, träffa folk, vi har inte umgåtts men några under sommaren pga utbyggnad och annat som tagit tid.. Så Halleluja en FEST
//Party Sara is redo