lördag 17 maj 2008

SNÖN VRÄKER NER

17 MAJ
Jag vaknade vid 05 tiden i morse, ska ju åka till Stockholm i dag med jobbarkompisarna. Tittar ut och - Nej ! Snön vräker ner, trafikvarningar hela tiden på radion, om i kullfallna träd över vägar , strömavbrott, mkt besvärligt väglag ,plogbilar är ute m,m,

Vi är 6 jobbkompisar som ska åka ner och bara göra vad vi känner för, 5 kamp på Grönan är iaf planerat. Anna kör, och det känns bra. Jag har packat termos med kaffe, en flaska Champagne och lite tilltugg. Måste ju skåla för min vännina Inger och hennes Morgan som gifter sig i dag..

Varmaste lyckönskningar till dem.

Så får vi inte glömma vårt grannland Norge som firar i dag, jag har väl stått där och sett deras parad några gånger, fast nu va det länge sen. Mormor Agnes va norska, och min gammelmormor Sina bodde i Östby så vi va ofta i Trysil.

Ha de gött


torsdag 15 maj 2008

RETRO MOPPE

MIN EGNA RETRO ;)
Jag har suktat efter den här Retromoppen hela vintern, gräddvit med beige sadel, backspeglar. Så där gammalt ni vet. Jag älskar ju allt gammalt.

Den har stått där vid kassorna på City Gross och bara väntat på mig ; )
Jag har pratat med ansvarig personal, att OM eller NÄR de ska säljas ut eller på rea, kontakta mig direkt....

Så idag när jag slutat mitt pass på CG, så står de alla placerade vid utgången - 20 % rabatt. OH SHIT idag ska jag köpa en moppe ! En ny, ingen ärvd efter brorsan eller så, som det va för 27 år sen. Nu har jag valt själv. Lillasyster kan visst själv ! Ingen växel , bara gasa och bromsa. Svart hjälm , typ "störtkruka", Jon köpte en röd. Kättinglås a´la många kilon köptes också förstås. Bye Bye min frisyr, när krukan ska på.

-Var ska du köra nånstans då ?? fråga killen efter jag provat hjälmen.
- Inte till Falun ialla fall, utan hemma vid i byn !
- Ja, men då så är det väl lugnt, tyckte han , när jag försökte få ordning på håret som va elektriskt och platt i samma veva.

Jon och jag lyfte in moppen i Chryslern ( skönt att ha en stor bil med ) och for hem.
Nu ska vi registrera den, "Pärlan", köpa bensin i morgon , så kanske det kommer nån bild här på bloggen sen,,
- Undrar om man får hänga på "BLÅRÖK" i Borlänge på deras färder ?
Kommer nog att bli en åkandes sommar i år tror jag, hi hi

// Sara med Zilvermiatan och Retro-Pärlan i garaget.

tisdag 13 maj 2008

ÅKDON O TERMOS











Åkte till Leksand nu i kväll till "Åkdon & Termos" som startade för några år sen med 23 deltagare första gången. I kväll va vi betydligt fler 23o åkdon prydligt uppställda vid Hembygsgården . Mopeder motorcyklar "raggarbilar " Mercedes DKW Bubblor MG Saab Opel Ford Amazoner Volvo Citroen, och 3 st Miator !! Alla har med sig eget fika, just det i Termos, och gärna campingbord och stolar förstås. Vi gick runt och kollade in alla skönheter. Drack kaffe och pratade med andra bekanta.

Solen sken och det var jättefint väder, fast runt 20.00 kändes det kallt i luften. Det blev lottdragning och lite snack om kommande happenings. Sen åkte alla hem efter jättetrevlig kväll i Leksand. Alla kan komma dit som har nåt speciellt Åkdon ; ) Nästa gång 10 juni 2008. Häng på vettja.

söndag 11 maj 2008

HÄNGMATTA











Konsten att lägga sig i en hängmatta ! Vi köpte en i Thailand i vintras, och idag skulle den invigas.
Min man Jon invigde den nu på eftermiddagen, och jag lovar jag skrattade så jag höll på att kikna. Den ser ju stor ut när man håller ut den, men lägger man sig i den blir den smal som en prinskorv. Nå ja det gick bra, men barnen undrade va vi höll på med. Cemonia och hennes kompis Daniel provade den sen, och hade jättekul, och vi med. De föll av och snurrade in fötterna , ja se själva på bilderna.
Den här helgen har varit jätteskön, varm härlig som mitt i sommar´n. Vi har grillat och umåtts med vänner. Åkt nercabbat och njutit 100% , träffat 2 st nya Miata-vänner härikring. Tyvärr åkte vi inte till Gävle på cruising. Men det kommer fler tåg ; )




fredag 9 maj 2008

HÄRLIGA VÄDER ; )


Så har värmen kommit, än bara för nån dag men ändå. Cemonia och jag körde nercabbat till stan, och där på en parkering kommer en till Miata, en kille i Borlänge med en silver -02.

Vi pratade en del och jämförde våra bilar. Han tipsade om träffar i Leksand i gång per månad.

-Varför pratade du med honom ? frågade Cemonia lite surt .. För att vi tycker om samma bil, och delar det intresset.

Nog om detta vi , jag köpte lite penseer och annat krafs ; ) innan vi åkte hem igen.

Det är cruising i Gävle i morgon, hade tänk åka dit om fler hängde på , men verkar lite dött.

Kanske vi tar en tur till Hedemora istället. Marknad cruising och Mc kortege.

Vi får se ,. jag behöver trimma lite hundar. Det ser inte bra ut för Candy, är nu nere på 6 vita blodkroppar, 850 började det på sen 34 , 12, och nu 6 st.

Majvor har det jobbigt nu med allt det här, förstår henne.

Telefonen ringde nyss, jag har mailat et företag om lite inredning till nya toarummet, och det jag vill ha kommer om ca 2 veckor.. ca 20 000 :- men bättre att köpa det man tycker om än att snåla och va halvnöjd resten av sitt liv.

Vi planerar en liten fest sen i sommar, för alla våra vänner och att fira våra renoveringar som då nästan tagit 1 år.

Vi hade ju lite lattjolajbans här för 2 somrar sen, och Cemonia tjatar om att ha en sån igen.

Brännboll, poolen ,grillat och annat kul, Vill du komma ?

söndag 4 maj 2008

THAILAND DEC 2008


Ja Solen värmen maten människorna shopping ;) det är Paradiset mao. Thailand her we come again in december. Kom och tänka på vår "vårrullegubbe" när han kom sjungande -Are you hungry ?? åh vad jag vill dit igen.

Nu måste vi åka på båtutflykter snorkla och se vackra fiskar så mycket vi orkar. Vi ska till Khao Lak, jag har ju läst boken av Pigge, så jag anar att det finns en del att se efter Tsunamin.

Och att det är massa nybyggt antar jag. Vi ska bo på Hotel La Flora Beach Resort & Spa, nära stranden, ser underbart ut i katalogen.

Vi åker samma gäng som sist, Cemonia Jon Therese Bosse o Gun och jag förstås.

5 dec 16:10 från Arlanda.

lördag 3 maj 2008

VILTSPÅR X 2

MISSI & DORA MED KLÖVARNA


En grå regning morgon, är väl inte direkt inbjudande till skogen ? Men planerna var ju att Missi och Dora skulle få gå var sitt viltspår i dag.
Tinade blod och klövar i går, så på med stövlar och fram med sel-don. Det duggade lätt , när vi la spåren , Kristina va också med, vi la totalt 3 spår, ett till Molly också. Åkte hem en stund, för spåren ska ju vila ett tag. Hämtade hundarna och upp igen.

Dora blev först ut, jätteivrig, när hon kände lukten av blod/klöv. Men hon kör sin lugna takt i spåret. Började bra, men sen var det nåt som drog henne av spåret, troligtvis nåt "riktigt" vilt som passerat, för Molly blev störd på samma sätt, på andra sidan vägen sen.
Nåja, med lite hjälp hitta Dora klöven, hon fick busa och tugga lite, Solen kom fam och de blev jättevarmt så Dora slog i kull sig vid spårslutet och flåsade. Hon fick bära klöven till bilen , där Missi och Molly högljutt skrek ut sin iver. Molly spårade bra, tappade lite där troligtvis viltet gått, men hittade sin klöv, och bar det till bilen.
Missi skrek av iver, vi körde en bit till hennes spår längre ner. Hennes svans visar hur roligt hon tycker det är att spåra. Spårade jättefint, gick lite över spåret, kanske på väder istället, men fann klöven och svansen gick i 180 ; )
Fick malligt bära klöven till bilen. Det blev varmt, hade med vatten som tur var.
Stövlar fleecejacka är inte så skönt när solen gassar, så det blev en snabbfika hos Helen ( som bakat kladdkaka ) och sen hem till duschen.

Vi ska träna mer så fort vi hinner..