måndag 24 september 2007

- 50 + 30*

Heldag i Gävle, började på IKEA så nu är allt beställt och kommer hemkört i slutet på oktober. Shoppade lite annat smått och gott med, och åt kotlettrad med pommes och beasås.. De va gott. Tog nästan 2 timmar att beställa alla saker till köket, ändrade lite på knoppar/handtag till lådor, och en del andra justeringar som vi kom på där på plats. Så kom vi till kassan och jag började snabbt läsa igenom luntan med alla beställda varor .
-Micro, Jon har vi beställt en micro ?? Vi skulle ju ha en vanlig ugn... Tillbaks till köksavdelningen, och hoppades att ingen annan kund skulle köpa kök ( 2 timmars väntan)
Vi hade tur och allt fixades på 1 minut.
Fram med Betalkort och vips -50 på kontot. Men då har vi fått mycket för pengarna jämförelse vis med andra företag, vi besökt. Vi känner oss så nöjda. Så nu har vi några veckor på oss att byta golv, och nerplockning av allt i skåpen. Så kan man ju passa på att slänga en massa skit.
Såg lite nya saker jag vill köpa sen , när allt är på plats.
Jon tyckte att vi kunde åka tillbaks i januari, till IKEA och komplettera. Låter bra.
Vi hann med en vända till Owe´s också (ett litet Ullared i skogen 5 min från IKEA)
På vägen hem åkte jag in till Mats Bilar i Falun , och hämtade vinterdäcken jag väntat på sen i mars.. Men det va värt att vänta, sprillans nya , fick jag !!!!!!!!!!!
Nu är vi hemma ( Jon stånkar och har ont i fötterna, min bil är obekväm och ... ja ni vet, Karlar!)
ska slappa lite jag med snart.
I morgon måste jag jobba in lite, köra Hedemora-svängen, som annars är på torsdag, men då ska jag på ringträning i Dala-Floda, Gerard O´Shea, proffshandler. Har gått en gång tidigare och lärde mig massor. Han vill köra den "lösa" stilen , inte hundar hängda i kopplet. Så de kan/får nudda backen med tassarna. Jag kommer att ta med Hollie dit. Så på tisdag tar jag nog med Dora, på vår egna träning i Borlänge. Måste ringa Rydell också, 1-årsvaccination Missi och Hollie.
Det va väldigt varmt ute nu på em +18* när vi kom hem, nu är det +15*
Nu är det 77 dar kvar till palmer och stränder, och kanske runt +30*
och då ska mitt kök va såååå fint
Ha de gött

lördag 22 september 2007

Kalas kalas pusskalas

Vilken härlig höstmorgon !! Har stekt och kokat ägg, som vi brukar ha på helgerna till frukost. Cemonia vill ha de så. Är man Prinsessa ,, så är man ; )
Hon ska på bowlingkalas på em, och efter det ska vi till svärmor Gun som fyller 60 i dag.
Så dagen är fri , att göra vad man vill. Solen skiner från en knallblå himmel, så där så man får lust att göra allt !
Men först måste jag till Djurås och köpa blommor och Gratulationskort.

I går blev det en vända på stan, shoppa lite, kollade på kakel klinkers och sånt. Och sen förstås in på Djurmagasinet för att köpa lite gott till hundarna. 5 tuggben och 10 grisöron , så hundarna hade lite fest i går kväll. Grisöron köper jag inte så ofta, de luktar ju speciellt och pälsen blir så kladdig efter allt tuggande. Men nu är det ju lite "ledigt" från utställningar och då får man skita ner pälsen lite.
Pratade med Helen ( Dora´s uppfödare ) i går kväll. Ang, hane till Dora på nästa löp. Finns ju några favoriter, men å andra sidan måste man se sig om, jag vill ju ha de bästa. Jag är så lycklig över Dora´s hälsa, och vill inte göra nåt dåligt val, när Chowen tyvärr har en hel del fel i rasen.
Mycket tragiskt på en sån underbar hundras, varför kan de inte få va friska ??
Ett stort ansvar vilar på uppfödarnas axlar, att få rätsida på det.
Visst Dora är "liten" men grovat på sig nu på sistone. Men hennes hälsa betyder såå mycket mer. Och mentaliteten förstås, Coolare hund har jag inte träffat. Dora har ALDRIG NÅGONSIN haft en ovän, hon blir kompis med alla hundar.Så har ju hon en massa uppvaktande hanhundar här i byn, som bli alldeles till sig när de ser henne, min stiliga Dora ; )
Hon har fått träffa många hundar av alla de slag, fast en del har muckat, så bryr hon sig inte. Sen att hon "kör" med cockrarna här hemma är en annan femma. Just nu ligger de alla på golvet i köket, och solar sig. Dora platt som en pannkaka . Lördagsmys hade vi i soffan hade vi tidigt i morse, alla hundarna låg och busade och gosade med mig. Ett himla pusskalas. Primetime, kallas det.
Nä nu ska jag dricka ur mitt kaffe, och sätta lite fart.
Ha de gött

lördag 15 september 2007

Vårt kök är klart, på dator !!

Tack snälla Anneli, (vilken tur jag har som har dig som vän ) att du hade tid en lördag att hjälpa oss att rita vårt kök.. Proffsigt dessutom !
Nu finns allt färdig, virituellt.. Tänk sen när det är klart, då blir det god middag för alla inblandade, Absolut !
Nu måste vi skynda oss till IKEA och beställa allt. Mattan har jag prov på hemma , och det blir DEN. Har besökt olika butiker idag , vitvaror som finns i alla prisklasser. Och ska jag göra affär med nån av dem , måste de naturligtvis ge mig ett kanonpris, annars går jag till nästa, och det klartgjorde jag för de i dag. Häll/spis/kylsval/fläkt kostar ju en del. Sen ska vi ha kakel klinkers golvvärme matta och nya duschväggar samt tapeter färg köksmöbler. Och allt annat kollijox som tillkommer efterhand. Låter som en lång spännande höst vi har framför oss här.

Jag har börjat planera hur vi gör med möbler och annat nu innan renoveringen.
Vi får äta massa micromat och på plasttallrikar tror jag, när vi blir utan kök.
Krångligare blir det kanske med hundarna, men det löser sig på nåt vis. Alltså var de kan vara när golvet rivs, mat har de ju oavsett hur det ser ut ; o

Tänk sen att få shoppa loss, när allt är klart, nya lampor, blommor, krukor, bordstabletter, dukar, har begränsat mig i massor nu på sen sommaren.Duktig.,
Och vad lättstädat det kommer att bli ! Och få ett skafferi, och en massa nya skåp att fylla.
Vi kommer att sälja undan lite saker sen, om nån behöver nåt till sommarstugan eller nåt sånt.
Kyl/frys köksskåp, bänkskivor, diskbänk spisen.. Kanske det blir loppis på gatan. Jag har ju massor med oöppnade tapetrullar i källaren, man fick köpa hur mycket man orkade bära för 100:- på en färgaffär i Blge för nåt år sen. Jag lastade på Jon tills han nästan stupade vid kassan.
Det va kul.

Nu är det dags för kvällsmat, hoppas alla har en trevlig lördags kväll, fast det blåser så man får hålla i hatten.
Ha de gött

fredag 14 september 2007

Höstmorgon

Sitter med en kopp kaffe ( då är man på bättringsvägen, vill INTE ha kaffe när jag är sjuk) och har tänt en massa värmeljus, så här på fredagsmorgonen. Det småduggar lite, men va gör det när jag börjar känna mig relativt "pigg" om jag jämför med tidigare dagar i veckan.
Jon ligger och sover, han gick upp och skjutsade Cemonia till skolan, och sen stupade han i säng igen. Jon är förkyld och småfebrig, och lika trött som jag varit. Han ligger nån dag efter mig, skönt att han har helgen att vila upp sig på. Jag med, har inget inbokat. Hade planerat gå på City Gross personalfest, men nu skippar jag det. Måste vila.
Vi har ju massa jobb framför oss, med köket !!
Allt blir nytt, golv, skåp, vitvaror, ventilation, tapeter, köksmöbler , you name it !!
Banken är klart, måste ta oss till IKEA snarast för att beställa/köpa det vi ska ha där.

Tänk alla kataloger och " Julerbjudanden ", som dimper ner nu i brevlådan. Boka hit och boka dit,,, Nej Tack, vi är ju inte ens hemma då, ha ha.
Jag har beställt och redan fått vinterkläder till Cemonia, så det är klart. Och vinter-ställ till stallet med, Cemonia rider ju varje söndag på GRK. Gagnefs Ridklubb i Mockfjärd.

Ni skulle se mitt kylskåp, va tomt det är, mössen gråter i Sifferbo !! Så det kan bli när man inte handlat på nästan 1 vecka. Jag måste i väg idag och handla mat på eftermiddan. Få ta det efter tandläkarbesöket.Få se om det blir Taco´s till kvällen, om Jon vill ha det. Är ju annars ständig fredagsmiddag på Slättvägen 2.
Få se om vi gör som nunnorna i raderna under,, byter sort..Mineralvatten kanske ??

Den högsta nunnan kallade samman alla nunnor och sade till dem. Jag måste berätta för er alla att vi har fall av gonorre i klostret.
-Tack gode gud, säger en äldre nunna längre bak, Jag är så trött på chardonnay.

Önskar alla er som ska till Leksand i morgon att ha sååå jäkla kul, skulle kunna tänka mig en sån biljett.. Ladies Night ; )

Ha de gött

torsdag 13 september 2007

Baciller & Fest & Otoskleros

Nu var det ett tag sen det blev nåt skrivet här. Jag har legat totalt utslagen , sen i måndags.
Jag jobbade på måndagen , men kände hur "vimsig yr och svettig" jag kände mig. Sen fick jag ont i halsen. Så jag slängde upp mina varor i hyllorna , köpte Coca-Cola och Vicks halstabletter, och styrde kosan direkt hem till soffan. Svettades och frös om vartannant, ont i huvudet, halsen, yr, och totalt orkeslös. Jag har sovit natt som dag, bara bytt plats från sängen till soffan.
I dag torsdag, ska jag försöka slänga mig i duschen och kanske orka klä på mig vanliga kläder.
Jag har tid hos tandläkaren i morgon, men föräldramötet i kväll orkar jag inte gå på. Förresten hör jag ändå inte va de säger i matsalen. Världens sämsta akustik där. Fast jag påtalar att de måste prata högre, så mumlas de där framme.
Sista besöket hos örondoktorn på Blge sjukhus, visade att jag hör så pass dåligt igen , att om jag vill kan jag få hörapparat igen. För er som inte vet har jag Otoskleros, är opererad 1 gång 2001, på ett öra. Men nu är det dags för det andra. Jag blev döv när jag väntade Cemonia, så jag hade hörapparat i 6 månader innan operationen. Så jag lägger ingen energi på nåt föräldramöte i kväll.
Man tar ju lite förgivet att rektor, lärare och annan personal ska va "kunniga talare" och veta hur man pratar inför en folksamling... Kanske borde uppdateras, på Djurmo skola.

Nu till lite kul, vi va ju på Maria & Jenny´s 30-årsfest & 70-talstema, i lördags i Mockfjärd.
Tänk va mycket fina roliga kläder många hade hittat hos bekantas gömmor. Va ca 70 pers.
Alla hade med sig en mat-paj, de va smart. Spelade gjorde Jolly George, kanonbra.. Det va musiktävling, tipspromenad och bara 70tals musik. Jätterolig fest Maria !!!
Jag har fotat, bilder kommer sen när jag kan lägga in de på vår trasiga "stordator". Delar är skickade på lagning.

Dora löper äntligen, efter sitt långa spök-liv hon hållt på med. Nu är hon lugnare, och har fått sån fin kropp. Massat på sig i fronten och ser mycket bra ut nu. Typiskt när utis-säsongen är slut.
Helene ska ta med henne till St, Stockholm i december. Så har vi ju börjat planera hane, till nästa löp. Tänk va en massa Dora-bäbisar : p
Hundarna tycker det är jättemysigt att jag är hemma och ligger på soffan med dem om dagarna. Jag har fått mycket värme av dem, när jag legat och frusit under filtarna.

Solen skiner idag, det verkar bli en vacker höstdag. Tänk om jag vore pigg, så jag kunde ta vara på dagen, en underbar promenad med hundarna, runt sågen. Rensa lite i trädgården, plantera lite höstblommor.. Kanske till helgen. Cemonia är bjuden på 2 st kalas, få se om hon klarar sig från alla bacillerna. Hon va genomsvettig inatt, men insisterade bestämt att åka till skolan idag.
Hon fick cykla i väg, med stora rosa vantarna på.
Ha de gött

måndag 3 september 2007

Högbo & IKEA

Va då till Int, SKK i Högbo i går.. Vädret va lovande, vi ( Sara D, som har Casper ) kom fram efter 8 så vi hade gott om tid på oss. Reste tält och kammade hundar, och vips va det vår tur. Flera hanhundar kom inte, och då går det ju mycket fortare än vad man kan beräkna "20hundar i timmen" nu blev det bortfall, så "40" anmälda tog 1 ½ timme totalt.
Amris-folket (rasen efter cockrarna ) fick ganska bråttom kan jag lova, de har ju en hel del pälsvård innan...
I alla fall så fick mina båda tjejer släta 1 or, inget mer.
Skriver kritiken här eftersom " stora datorn " har pajjat, så vi kan inte uppdatera där.
Domare : Ing-Marie Hagelin
Hollie Junkl. 1:3
Feminint huvud, tunnt nosparti, normala vinklar fram, välformad grund bröstkorg, uppskjutande rygg, knappa vinklar bak, passande benstomme, tillräcklig hals, Mycket effektivt bra steg från sidan.
Wendy 1 : oplac
Feminint funktionellt huvud, bra uttryck, tillräcklig hals, bra vinklar, outvecklad bröstkorg, knappa vinklar bak, Bra rörelser.

Så positiva summa summarumfrån Högbo och Hagelins kritik: mina hundar rör sig bra, och har feminina huvuden.

När vi va klara åt vi Högbo´s äckligaste Pommesfrites o hamburgare, köpta på plats. Sen blev det IKEA. Det började att regna, så jag parkerade vid lastbilsparkeringen och backade in mot en stor reklamvägg, i skuggan, så satte jag i haspen på luckan, så hundarna hade det svalt och skönt i bilen när vi handlade. Såg andra bilar på stora parkeringen med hundar som INTE hade det skönt när solen tittade fram emellan molnen.
Hittade ett kök som jag föll för,,Faktum, vitt med funktionella lösningar som passar hos oss.
Så nu kommer vi att jobba hemma ( inga utisar ) för att få vårat nya kök under hösten.
När vi åkte från IKEA åskade och blixtrade det i Gävle.
Jon gjorde jättegod Chili con carne på kvällen, sen blev det soffan och läggdags före 21 *gäsp*
Tror att Dora löper nu..
Ha de gött

söndag 26 augusti 2007

BEST IN SHOW

Hollie gjorde det, blev Best in Show i dag i DalaFloda ; )
Vilken lycka ! Fick kanon-kritik av domaren Eva Brauer, slog Bello BIR/BIM först, sen tävlade vi i gruppen 6 raser, då blev Hollie BIG1, så då va det klart för BIS-finalen.
Domaren gallrade en efter en, till slut va det 2 kvar
- Och vinner gör....................................... nr 43 Cocker Spaniel Cockrock´s Holiday Star
Jäklar va kul, mycket fina priser, men äran är större förstås (fast det bara är inoff )
Hollie rör sig otroligt vackert, med vägvinnande steg, som hon fått i kritiken 2 dagar på rad nu.
Hollie har ju ett supertemperament dessutom, pussar på alla och har utstrålning.
Hade jätte-treligt sällskap i tältet, Linda från Hademora, som kom BIS 2 med shiba, och min "syster" Helen från Nyhammmar memd Shiba-valpen Smulan som tog hem BIS 1 valp. Och Monica ,Bello´s matte förstås fast hon satt i eget tält med sin gube.
I går blev Hollie BIR & BIG 4 , och Dora BIR & BIG 3 i Falun. Trevligt där också, med massa hundkompisar.
En Speciell ROS till Gagnef -Floda BHK, som alltid har trevliga utställningar, bra arrangerat, trevliga medarbetare, jättefint ställe att va på.
Nu ska här mysas i soffan med min familj 2 & 4 benta
Kram allihop & ha de gött